ZF 24

Cine sunt finlandezii de la Nokian Tyres, gigantul care vrea să facă o fabrică de 650 de milioane de euro la Oradea. Compania are o istorie de peste 120 de ani şi a produs prima anvelopă de iarnă din lume în 1934

Cine sunt finlandezii de la Nokian Tyres, gigantul care...

Autor: Andrei Şerbănescu

02.11.2022, 14:13 429

Nokian Renkaat Oyj este o companie cu sediul în Finlanda care activează în industria producătoare de anvelope. Compania îşi diversifică activităţile în patru segmente principale de activitate: Anvelope pentru autoturisme; Anvelope grele; Vianor şi alte operaţiuni. Segmentul de afaceri "Anvelope pentru autoturisme" cuprinde dezvoltarea şi producţia de anvelope de vară şi de iarnă pentru autoturisme şi camionete. Segmentul de afaceri Heavy Tires cuprinde anvelope pentru maşini forestiere, anvelope speciale şi maşini agricole, tractoare şi maşini industriale. 

Segmentul de afaceri Vianor vinde anvelope pentru autoturisme, camionete şi camioane sub marca Nokian, precum şi alte mărci de anvelope şi servicii auto. Segmentul de afaceri "Alte operaţiuni" include, printre altele, afacerile de reşapare şi de anvelope pentru camioane. De asemenea, potrivit Companies History, compania îşi diversifică activităţile în opt segmente geografice: Finlanda; Suedia; Norvegia; Rusia şi CSI (Comunitatea Statelor Independente); Europa de Est; restul Europei, America de Nord şi restul lumii.

Nokian Tyres plc a fost înfiinţată în 1988 şi a fost listată la Bursa de Valori din Helsinki în 1995. Rădăcinile companiei datează încă din 1898, când a fost înfiinţată Suomen Gummitehdas Oy, sau Fabrica de cauciuc finlandeză. Producţia de anvelope pentru autoturisme a început în 1932, iar prima anvelopă de iarnă din lume a fost produsă în 1934.

Nokian Tyres a înfiinţat o societate mixtă, Ordabasy - Nokian Tyres JSC, cu Ordabasy Corporation JSC, o companie kazahă multiindustrială, pentru a produce anvelope pentru autoturisme la o nouă fabrică planificată în Kazahstan. Întreprinderea a început în 2007, dar proiectul de producţie a fost suspendat la începutul anului 2009. Nokian Tyres urma să ofere expertiză tehnică în domeniul producţiei de anvelope, iar produsele urmau să fie vândute în Kazahstan, Asia Centrală, Rusia şi Europa de Est.

Începând cu 2008, Nokian este cel mai profitabil producător de anvelope din lume, cu un profit de până la 18% (înainte de taxe şi dobânzi) raportat la vânzări, faţă de 14% la Bridgestone, 8% la Michelin şi 9,6% la Continental.

În 2009, linia de modele de anvelope Nokian Hakkapeliitta a primit statutul "Lista mărcilor comerciale cu reputaţie" din partea Consiliului Naţional de Patente şi Înregistrare din Finlanda.

În 2010, profitul Nokian Tyres a fost de 167,9 milioane de euro la vânzări de 1,058 miliarde de euro, ceea ce reprezintă o creştere a veniturilor de 32,5% faţă de anul precedent. Compania a avut o creştere anuală a veniturilor de 18% în perioada 2003-2007. Nokian Tyres este, de asemenea, cotată la Bursa de Valori din Berlin. Kim Gran este preşedinte şi director executiv de la 1 septembrie 2000, după ce anterior a ocupat funcţia de vicepreşedinte timp de cinci ani.

Invazia rusă din 2022 în Ucraina a avut un impact sever asupra Nokian Tyres, deoarece compania a fabricat 80% din anvelopele auto în Rusia şi a continuat iniţial operaţiunile în ţară, în pofida sancţiunilor occidentale, exprimând că doreşte să păstreze controlul asupra fabricilor sale şi să se asigure că acestea nu sunt folosite în scopuri militare. De asemenea, a declarat că va stimula producţia în Finlanda şi în Statele Unite. În timpul verii, Nokian a început să se retragă din Rusia. În octombrie, Nokian şi-a vândut operaţiunile din Rusia către Tatneft pentru 400 de milioane de euro.

Potrivit MSN, grupul finlandez Nokian Tyres a anunţat că a luat decizia de a investi 650 de milioane de euro într-o nouă fabrică de anvelope pentru autoturisme în România, la Oradea, în apropiere de graniţa cu Ungaria.

Pentru a asigura aprovizionarea cu produsele sale, Nokian Tyres a decis la începutul anului să accelereze planurile sale de investiţii în noi capacităţi de producţie în Europa, iar fabrica din România este un element cheie al acestor planuri.

Efectivul planificat al fabricii din România este de aproximativ 500 de angajaţi.

Nokian Tyres va deveni astfel al patrulea mare producător de anvelope din România, alături de Michelin, Pirelli şi Continental, care au investit constant în fabricile lor locale, transformând ţara într-un mare producător de anvelope.

"Această investiţie este o decizie strategică semnificativă care permite creşterea noastră viitoare. O unitate de producţie de talie mondială în Europa este un pas esenţial pentru a obţine capacităţi suplimentare şi pentru a crea o platformă de producţie echilibrată, pe măsură ce începem să construim noul profil al Nokian Tyres, fără Rusia", a declarat Jukka Moisio, preşedinte şi CEO al Nokian Tyres.

Reprezentanţii Nokian Tyres s-au întâlnit cu prim-ministrul României, Nicolae Ciucă, la Bucureşti, pe 14 septembrie, când au fost informaţi cu privire la opţiunile de ajutor de stat.

Nokian planifică capacitatea anuală a fabricii din România la 6 milioane de anvelope pe an, cu potenţial de extindere în viitor.

De asemenea, locaţia va găzdui o unitate de distribuţie pentru depozitarea şi distribuirea anvelopelor.

Construcţia este programată să pornească la începutul anului 2023, iar primele anvelope sunt estimate a fi produse în a doua jumătate a anului 2024. Producţia comercială de anvelope este prevăzută să înceapă la începutul anului 2025.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO