ZF 24

Fondul de investiţii Mid Europa Partners cumpără reţeaua de supermarketuri Profi pentru 533 de milioane de euro de la Enterprise Investors

Fondul de investiţii Mid Europa Partners cumpără...

Autor: Cristina Roşca

23.11.2016, 16:15 1686

Fondul de investiţii Mid Europa Partners a anunţat astăzi că achiziţionează reţeaua de supermarketuri Profi pentru 533 de milioane de euro de la Enterprise Investors. 

Este cea mai mare tranzacţie realizată în România de un fond de private equity şi cel mai mare acord din retailul autohton, spun reprezentanţii celor două fonduri de investiţii. 

La jumătatea anului Profi avea datorii de 173 de milioane de euro

Enterprise Investors a achiziţionat reţeaua Profi cu circa 60 de magazine la finalul lui 2009 în schimbul sumei de 66 mil. euro. La momentul preluării, fondul de investiţii anunţa intenţia de a dubla numărul de magazine în 3-4 ani. Investiţiile planificate în extindere erau estimate de ZF la 45-50 mil. euro. Astăzi, la circa şapte ani distanţă, numărul de magazine a crescut la aproape 500.
 
La momentul 2009, achiziţia Profi a reprezentat revenirea în retailul alimentar a fondului de investiţii Enterprise Investors după ce în 2007 vânduse reţeaua de 21 de magazine Artima către Carrefour.
 
În retail evaluarea unei companii nu se face prin mul­tiplu de EBITDA, ci prin procent din cifra de afaceri, po­trivit surselor din piaţă. La o companie cum este cazul Profi estimarea ar fi la 50-55% din cifra de afaceri. Retailerul şi-a bugetat pentru acest an afaceri de 3,5 mld. lei (780 mil. euro). Astfel, pentru lanţul de magazine cumpărătorul ar urma să plătească peste 350 mil. euro, potrivit calculelor ZF pe baza acestei formule, dar şi pe baza datelor din piaţă. Până acum cea mai scumpă mu­tare din retailul autohton a fost preluarea a 20 de magazine Real de către francezii de la Auchan, într-o tranzacţie de peste 250 mil.euro.
 
Valoarea de piaţă (enterprise value) a companiei a fost de circa 500 de milioane de euro, însă din această sumă se scad datoriile, iar Profi a terminat anul trecut cu datorii de 615 mil. lei (140 mil. euro). Mai mult, lanţul de super­mar­keturi, în jurul căruia se poată în prezent discuţii avansate de preluare, a ajuns la jumătatea acestui an la un grad de în­datorare de 4,6 (măsurat ca raport între datorii totale şi capitaluri proprii), cu aproape 65% mai mare decât în anul anterior şi peste media industriei, care este la 3,2. Com­pania s-a împrumutat în 2016 pe termen lung pentru a-şi finanţa expansiunea, doar în ultimul an fiind deschise circa 100 de magazine.
 
Retailerul Profi a apăsat puternic pedala de acceleraţie în ultimii ani înainte de vânzarea companiei pentru a obţine o sumă mai bună de la un cumpărător. Lanţul de super­marketuri se apropie de 500 de magazine – prag pe care vrea să îl atingă până la finalul lui 2016.
 
De altfel, Profi este re­ţeaua cu cea mai bună acoperire în piaţă, fiind prezentă atât în oraşele mari şi medii, dar şi în mediul rural. Acesta a fost de altfel un avantaj major în negociere, acoperirea cântărind greu în preţ.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO