ZF 24

Gala „Campioni în business 2013“. ZF a premiat cele mai dinamice companii deţinute de antreprenorii români

Mihai Miron - Ropharma şi Teofil Mureşan - Electrogrup, campionii în business din 2011 şi 2012, au explicat în cadrul unei dezbateri moderate de Irina Anghel-Enescu (fundaţia Triple Helix) care au fost principalele dificultăţi întâlnite în business

Peste 300 de manageri şi antreprenori au fost luni-seară prezenţi la gala „Campioni în Business“ 2013, un proiect aflat la cea de-a şasea ediţie. Galerie foto

Autor: Adelina Mihai

05.11.2013, 19:05 990

Zece antreprenori români au fost premiaţi luni-seară în cadrul galei de încheiere a proiectul „Campioni în bu­siness“ , acesta fiind ulti­mul eveniment din acest proiect în 2013.

Au fost premiaţi nouă antreprenori din regiunea Munteniei care au reuşit să înregistreze o dinamică spectaculoasă a cifrei de afaceri, a profitului şi/sau a numărului de angajaţi în 2012 faţă de 2011 şi, ca în fiecare an, s-a acordat şi premiul „Antreprenorul anului“. Luna trecută, s-au decernat premiile şi pentru antreprenorii din Transilvania, din Banat şi din Moldova, în cadrul a două evenimente care au avut loc la Cluj, respectiv la Iaşi.

„În urmă cu şase ani, am început acest proiect din dorinţa de a-i găsi şi de a-i scoate în faţă pe acei creatori de valoare din economie, care reprezintă adevărata faţă  a economiei româneşti. Discutând cu ei, am constatat că ei nu se simţeau în niciun fel parte dintr-o elită, nu simţeau că fac nimic special şi nu credeau că altcineva se confruntă cu aceleaşi probleme ca şi ei, iar acest proiect a reuşit să îi aducă faţă în faţă şi să îi răsplătească“, a spus Cristian Nacu, partener în cadrul fondului de investiţii Enterprise Investors.

În 2013, titlul de „Antreprenorul anului“ i-a revenit lui Radu Georgescu, fondatorul grupului GECAD, care a vândut recent furnizorul de soluţii şi servicii pentru distribuţia electronică de software Avangate către fondul ame­rican de investiţii Francisco Partners.

Clasamentul a luat în considerare doar firmele înfiinţate înainte de 2011, iar în cadrul proiectului se premiază firmele în funcţie de trei tipuri de categorii: companii cu afaceri între 15 şi 70 de milioane de lei în 2012, companii cu afaceri peste 70 de milioane de lei în 2012 şi companii care merită „premii speciale“. Programul selectează doar companiile deţinute de antreprenori, profitabile, cu peste 10 salariaţi şi înfiinţate înainte de 2011.

„Am observat înclinaţia către globalizare, că antreprenorii merg şi pe alte pieţe şi îşi cresc afacerile, că folosesc tehnologie, că au curaj şi flexibilitate. Antreprenorii reprezintă o resursă de prosperitate de care economia ro­mânească are nevoie, de aceea cred că trebuie puse împreună toate abilităţile antreprenorilor cu experienţa băncilor, cu prudenţă şi cu o responsabilitate mai mare“, a spus Emilian Croitoru, di­rector executiv adjunct la Direcţia Reţea Corporate şi Sector Public în cadrul BCR.

Din regiunea Munteniei, compa­niile Softronic din Craiova (furnizor pentru industria feroviară cu afaceri de 68,6 mil. lei în 2012, în creştere cu 24% faţă de 2011), Direct One din Bucureşti (furnizor de servicii telecom cu afaceri de 44,9 mil. lei în 2012, în creştere cu +26% faţă de 2011) şi Sano Vita din Râmnicu Vâlcea (distribuitor produse alimentare cu afaceri de 41,8 mil. lei în 2012, plus 25% faţă de 2011) au fost campionii la categoria „companii cu cifra de afaceri între 15 şi 70 mil. lei în 2012“.

„Printre antreprenorii români pre­miaţi în această seară (luni-seară - n.red.) se regăsesc afaceri complexe, din industria agroalimentară, dar şi din tehnologia de vârf, software, electro­nică, aviaţie şi apărare, electricitate, comerţ, transport, logistică şi producţie de bunuri industriale. Sunt afaceri antreprenoriale care s-au dezvoltat extraordinar de-a lungul ultimilor ani şi care fac în mod constant performanţă de vârf în domeniile în care activează“, a spus Vasile Iuga, country managing partner al firmei de audit şi consultanîă fiscală PwC România.

Tot din regiunea Munteniei au fost premiate luni-seară, la categoria „Companii cu cifra de afaceri peste 70 mil. lei în 2012“ firmele BriseGroup din Constanţa (cu activităţi în  agricultură, cifră de afaceri de 822 mil. lei în 2012, în creştere cu 51% faţă de 2011),  Rodbun Grup din Bucureşti (o companie care oferă servicii pentru fermieri, cu afaceri de 130 mil. lei în 2012, în creştere cu 30% faţă de 2011) şi Star Storage din Bucureşti (soluţii pentru protecţia şi managementul informaţiilor, cu afaceri de 99,3 mil. lei în 2012, în creştere cu 56% faţă de 2011).

Premiile speciale pentru Muntenia au fost acordate companiilor  Romvac Company (Ilfov) – premiul special pentru performanţa în medicină vete­rinară, MB Telecom (Ilfov) – premiul special pentru consecvenţă în inovare (este singura companie care a luat de două ori marele premiu în cadrul Salonului de Invenţii de la Geneva) şi AXM Prod 93 (Bucureşti) – premiul special pentru cel mai bun prieten al lemnului (compania a investit în instalaţii şi tehnologii nepoluante pentru crearea unor produse care nu afectează mediul).

„Proiectul «Campioni în business» vrea să fie un mesaj de tipul «ba se poate!», care să transmită faptul că trebuie să încercăm să depăşim problemele în antreprenoriat, să nu ne lăsăm intimidaţi, iar lamentaţiile să fie depăşite“, a spus Irina Anghel-Enescu, preşedintele fundaţiei Triple Helix.

Campionii din 2011 şi 2012: Trebuie să prinzi momentul oportunităţilor şi să ai curaj

Mihai Miron, proprietarul Ro­pharma, şi Teofil Mureşan, unul dintre proprietarii Electrogrup, care au fost numiţi antreprenorii anului în 2011 şi în 2012, au povestit în cadrul evenimen­tului de luni-seară despre cum au reuşit să dezvolte afaceri de milioane de euro, dar au oferit şi câteva sfaturi pentru tinerii antreprenori sau pentru guver­nanţi.

„Norocul are un rol important în antreprenoriat, pentru că, de exemplu, ce se întâmpla în ’90 în producţia de medicamente nu se întâmplă astăzi. Cred că o şansă a reprezentat-o şi faptul că la momentul schimbărilor majore din societatea românească aveam încă un 2 la vârstă, aveam 29 de ani, o vârstă la care mi-am permis să risc totul, aveam energie şi o brumă de cunoaştere a domeniului, pentru că lucrasem în cercetare. A fost un cumul de elemente care au condus la evoluţia afacerii“, a spus Miron, care gestionează o com­panie care activează în distribuţia şi retailul de medicamente, cu afaceri de peste 92 de milioane de euro anul trecut.

Şi Teofil Mureşan, care se află la conducerea unui grup cu afaceri de 80 de milioane de euro anul acesta, a spus că pentru a avea succes în antre­prenoriat trebuie să prinzi momentul oportun şi locul potrivit atunci când apar oportunităţile.

„Momentul în care a început dezvoltarea afacerii a fost acela în care am fost în stare să deleg sarcini echi­pelor, pentru că atunci când înfiinţezi o companie, vrei să deţii controlul asupra tuturor proceselor. Încrederea este foarte importantă în procesul de motivare a angajaţilor, iar transparenţa proceselor şi faptul că aceştia îşi pot proiecta cariera şi viaţa pe termen mai lung în companie ajută la dezvoltare“, a spus Mureşan.

Întrebat ce ar face dacă s-ar afla în fruntea Guvernului, Mihai Miron spune că şi-ar asuma o nouă lege a sănătăţii (care să clarifice ce conţine pachetul de bază şi situaţia fondurilor de asigurări de sănătate), ar continua măsurile de reducere a TVA la alimentele de bază (carne şi lactate, ca urmare a succesului înregistrat odată cu reducerea TVA la pâine) şi ar adopta o lege care să stimuleze activitatea în domeniul producţiei, menită să aibă un impact semnificativ asupra PIB-ului.

„Încă rămân optimist, poate mai puţin optimist faţă de acum 15 ani, însă când mă uit la cât mai avem de recuperat în raport cu alte state europene, în domeniul sănătăţii şi în industria farma, văd că avem o şansă de creştere mult mai mare decât antre­prenorii din statele vestice, deoarece consumul este mai mic. De asemenea, oportunităţi mai sunt în agricultură şi în industria alimentară“, a mai spus Miron.

La rândul său, Teofil Mureşan este de părere că oamenii politici din România au rămas mult prea mult timp blocaţi în aspecte macroeconomice – discută despre şomaj şi inflaţie -, dar nu coboară destul de mult în zona de bunuri şi servicii care aduc venituri la bugetul de stat.

„Dacă aş fi la conducerea Guver­nului, mi-aş lua un consultant pe economie şi unul pe educaţie – pentru a împleti interesele pe termen mai scurt cu cele pe termen lung – şi unul pe zona de achiziţii publice“, a spus Mureşan.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 06.11.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO