ZF 24

Gigantul german de fashion Zalando după 2 ani de la lansarea pe piaţa locală: Am crescut peste aşteptări în România şi continuăm să ne extindem. Vrem să avem mai multe colaborări cu branduri locale

Daniel Rogiński, director general în cadrul Zalando pentru regiunea Europei Centrale şi de Est

Daniel Rogiński, director general în cadrul Zalando pentru regiunea Europei Centrale şi de Est

Autor: Ioana Niţă

13.11.2024, 21:36 190

Zalando, una dintre cele mai mari platforme online de fashion din Europa, a reuşit să obţină rezultate peste aşteptări pe piaţa din România în cei doi ani de prezenţă pe plan local, în condiţiile în care românii, deşi atraşi de preţuri reduse şi discount-uri pentru achiziţii din mediul online, preferă în acelaşi timp produse de calitate de la branduri cunoscute, conform unui studiu realizat de companie pe piaţa autohtonă. Retailerul online oferă pe plan local o gamă variată de aproximativ un milion de produse de la peste 1.600 de branduri, inclusiv de la câteva branduri româneşti, având în plan să extindă colaborările cu parteneri locali.

"Este un obiectiv puternic pentru următoarele luni să localizăm mai mult oferta. Avem un program de parteneriat prin care brandurile pot vinde nu doar pe piaţa locală, ci îi putem sfătui şi care sunt pieţele unde ar trebui să se extindă când brandul ar trebui să se internaţionalizeze. Noi numim acest proces internaţionalizare," a explicat Daniel Rogiński, director general în cadrul Zalando pentru regiunea Europei Centrale şi de Est. El a fost prezent în cadrul unei întâlniri cu presa din România.

În prezent, Zalando colaborează cu câteva branduri româneşti printre care se numără Divalo, Ancuţa Sarca şi Ioana Ciolacu.

Gigantul german oferă un serviciu de fulfillment numit ZEOS, care este o soluţie logistică special concepută pentru brandurile din domeniul modei. “Dacă sunt un brand şi aş vrea să încep să vând în Europa, pot trimite stocul într-un singur depozit Zalando şi apoi Zalando va prelua literalmente totul legat de procesarea comenzilor, de picking, packing, trimiterea către clienţi, retururi, ş.a.m.d. De asemenea, Zalando se va asigura că stocul va fi distribuit corespunzător în Europa astfel încât să se asigure că, spre exemplu, clienţii din Spania vor primi comenzile la timp, Practic, folosim exact aceleaşi soluţii pe care le utilizăm pentru businessul făcut de Zalando, însă le oferim acum şi partenerilor", a explicat Rogiński.

La nivel european, Zalando are 50 de milioane de clienţi activi (care au comandat cel puţin o dată în ultimele 12 luni) în 25 de pieţe, colaborează cu peste 6.000 de branduri şi vânzări în valoare de 14,6 miliarde de euro în 2023. În al treilea trimestru al acestui an, veniturile companiei, listată la bursa de la Frankfurt încă din 2014, au crescut cu 5,0% până la 2,4 miliarde de euro.

Întrebat de ZF despre rezultatele şi performanţa businessului Zalando din România, Daniel Rogiński nu a putut oferi date concrete: "În ceea ce priveşte rezultatele din România, pentru că aş vrea să răspund foarte transparent, performanţa din România este cu mult peste aşteptările noastre foarte optimiste pe care le-am făcut înainte de a intra pe piaţă, şi nu există nimic ce mi-ar plăcea mai mult decât să împărtăşesc aceste date, cât de mult succes avem. Însă nu putem face asta, avem anumite obligaţii faţă de investitori şi bursă."

Tehnologii AI pentru experienţe personalizate de shopping

Platforma a implementat recent un asistent AI disponibil şi pentru piaţa din România. "Asistentul Zalando este într-adevăr disponibil din luna trecută pentru clienţii din toate cele 25 de pieţe ale noastre, inclusiv în România", a confirmat reprezentantul companiei. Această nouă funcţionalitate oferă un mod intuitiv de a găsi articole de modă pentru ocazii specifice, iar conform unui studiu realizat de companie, românii s-au arătat receptivi la utilizarea acestei tehnologii.

În ceea ce priveşte recomandarea mărimilor, Zalando a dezvoltat un alt sistem bazat pe AI. "Pentru că avem peste 50 de milioane de clienţi, aproape 300 de miliarde de comenzi în grup, primim feedback-ul clienţilor, avem datele de returur, avem date despre nivelul de satisfacţie ş.a.m.d. Înainte de achiziţie, putem spune că ar trebui să cumpăraţi un număr mai mare sau mai mic pentru că, bazându-ne pe feedback-ul pe care îl avem şi pe toate informaţiile pe care le-am colectat, credem că atunci când partenerul, când brandul numeşte acest produs <<large>>, este mai degrabă un <<extra large>>", a explicat Rogiński, adăugând că acest sistem reduce retururile legate de mărime cu 10%.

Zalando a dezvoltat totodată şi o cabină virtuală de probă pe care a testat-o recent într-un proiect pilot cu brandul Levi’s. "Am dezvoltat un instrument unde clientul va putea să îşi creeze propriul avatar 3D şi apoi să testeze un anumit produs pe acest avatar. Pentru blugi, această soluţie reduce retururile cu 40%", a explicat Rogiński.

Studiul recent realizat de Zalando pe 1.000 de cumpărători online români arată o deschidere semnificativă a consumatorilor locali către soluţiile noi din comerţul online. "53% dintre respondenţi apreciază să descopere produse de modă cu ajutorul recomandărilor personalizate, iar 52% iau în considerare recomandările despre articolele care se potrivesc cu cele deja alese. Iar 57% dintre români ar folosi o cabină de probă virtuală sau realitatea augmentată pentru a-şi găsi mai uşor mărimea, în timp ce jumătate dintre respondenţi sunt deschişi să folosească sfaturi de cumpărături bazate pe inteligenţă artificială”, se arată în analiza Zalando.

Planuri de viitor şi dezvoltare locală

Pentru piaţa din România, compania are planuri ambiţioase de dezvoltare. Pe lângă extinderea colaborărilor cu brandurile locale, Zalando şi-a manifestat interesul pentru o prezenţă fizică mai accentuată, după succesul <<pop-up store-ului>> de la festivalul Electric Castle. De asemenea, compania explorează posibilitatea implementării propriului sistem "buy now, pay later" şi în România dacă va fi nevoie de un astfel de serviciu.  

Potrivit aceluiaşi studiu Zalando, aproape jumătate dintre români (46%) sunt de acord cu afirmaţia „Prefer să cumpăr articole de fashion de pe platforme care oferă branduri de înaltă calitate”, comparativ cu 41% care sunt neutri şi 13% care nu sunt de acord sau nu cumpără articole de fashion online.

"Românii sunt cumpărători foarte inteligenţi, aş numi-o aşa. Sunt foarte buni în găsirea celor mai bune oferte, cele mai bune promoţii ş.a.m.d. Iar noi suntem foarte buni în adaptarea preţurilor potrivite, în adaptarea promoţiilor potrivite. Continuăm să monitorizăm ce se întâmplă pe piaţă şi ne asigurăm că preţurile noastre sunt foarte competitive, atât cele regulate, cât şi cele reduse," a concluzionat Daniel Rogiński.

Printre principalii competitorii ai Zalando de pe piaţa din România se numără Fashion Days, Answear, AboutYou şi Trendyol.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels