ZF 24

Grâul românesc a câştigat „la mustaţă“ cursa pentru licitaţiile din Egipt în primul semestru al sezonului

Vasele Panamax, ce pot fi încărcate cu 60.000 de tone de grâu, reprezintă mijlocul de transport prin care grânele româneşti ajung în porturile egiptene

Autor: Gabriel Razi

02.12.2014, 14:32 746

Grâul românesc încheie prima jumătate a sezonului comercial din agricultură pe primul loc în rândul preferinţelor egiptenilor, cel mai mare importator mondial, cu 900.000 de tone livrate în şase luni de opt traderi cu capital american, chinez, elveţian şi francez.

Marfa românească câştigă la mus­taţă competiţia pentru sutele de milioane de dolari puse în joc de egipteni având în vedere că diferenţa faţă de livrările francezilor este de numai 60.000 de tone, un singur vas de tip Panamax.

Egiptul este cel mai important partener comercial al României pentru grâu, iar marfa contractată de auto­rităţile de la Cairo în primele şase luni ale sezonului curent a însemnat afaceri de 234 milioane de dolari pentru traderii cu operaţiuni în România. Stocul, dinamica şi frecvenţa livrărilor în Egipt sunt relevante pentru întreaga piaţă internă a grâului având în vedere că marile case de comerţ aruncă bani în piaţă în funcţie de dinamica destinaţiilor de export pe care le au la dispoziţie.

Cele 900.000 de tone de grâu vândute deja egiptenilor înseamnă 20% din capacitatea de export a economiei locale pentru acest produs pentru întreg sezonul curent (iulie 2014 - iunie 2015).

Cantităţile mari de grâu vândute de fermierii români imediat după recoltă au transformat marfa românească într-un adevărat chilipir pe piaţa internaţională în lunile iulie şi august, astfel că în licitaţiile organizate de Cairo cu livrare în acest interval, grâul românesc şi-a adjudecat 78% din cele 840.000 de tone comandate.

Cantităţile câştigate atunci înseamnă şi 73% din totalul contractat pentru perioada iulie-decembrie 2014. Con­cen­trarea unor astfel de cantităţi într-o perioadă scur­tă de timp a redus ulterior competitivitatea grâului românesc astfel că în următoarele 12 licitaţii, unde egiptenii au ce­rut 1,7 mil. tone, marfa românească a fost suficient de ief­ti­nă numai pentru patru vase de transport Panamax de câte 60.000 de tone fiecare, adică doar 13,5% din totalul comenzilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO