ZF 24

Horia Nicolae, CNADNR: Estimăm că în acest an vor fi inauguraţi până într-o sută de kilometri de autostradă

Foto: Silviu Matei

Foto: Silviu Matei

Autor: Andrei Cîrchelan

28.05.2014, 10:15 2163

Anul acesta se vor finaliza sub 100 de kilometri de autostradă, a declarat Horia Nicolae, director pregătire proiecte în cadrul CNADNR, prezent la ZF Construction & Infrastructure Summit ’14.

“Anul acesta vor fi inauguraţi, estimăm, până într-o sută de kilometri”, a declarat Nicolae, care a mai precizat că în prezent sunt în execuţie 653 de kilometri de autostradă.

Cele mai importante declaraţii făcute de Horia Nicolae:

Sunt în execuţie 653 kilometri de autostradă.

Pregătirea unui proiect de autostradă din toate punctele de vedere e un demers de lungă durată.

Referitor la ce tronsoane de autostradă vor fi inaugurate anul acesta: va fi Nădlac-Arad lotul 1, şi Orăştie-Sibiu lotul 3 şi de asemenea se încearcă finalizarea Timişoara-Lugoj şi Nădlac-Arad tronsonul 2.

Celelalte loturi pe ruta Lugoj-Deva vor fi finalizate anul viitor. La Lugoj-Deva se lucrează foarte puternic şi estimăm că vor fi puse în circulaţie în prima parte a anului viitor.

Trebuie să atragem 1,2 miliarde de euro din fonduri europene nerambursabile până la finalul lui 2015 şi de aceea se fac eforturi consistente.

În aprilie am semnat constractul pentru Sebes-Turda loturile 3 si 4. Puteam să le semnăm şi pe celelalte, dar curtea de apel şi Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor au decis altceva. Din decembrie până acum nu am reuşit din cauza instituţiilor statului şi a contestaţiilor să semnăm decât două loturi. Sperăm ca în iunie-iulie să le semnăm şi pe celelalte.

Nădlac-Arad lotul 2 va fi postat pe SEAP în cursul zilei de mâine, cel târziu până vineri.

Dacă nu se întârzie în procesul de licitaţie, durata contractului la Nădlac-Arad la lotul 2 e foarte scurt, iar autostrada a fost lăsată la 85%.

CNADNR din fonduri de coeziune pentru POS-T 2007-2013 a avut alocat 1,6 miliarde de euro. Din sumă, până în prezent CNADNR a atras 980 mil. euro. Sunt bani decontaţi pe factură. Mai avem acum aprox 1,2 mld. euro de atras, inclusiv din relocări, până la finalul anului.

Referitor la cele 60 de zile la termenul de plată, prevederile legale ne permit efectuarea platei în 60 de zile de la aprobarea rapoartelor. Contractorul poate emite factura şi înainte de aprobarea rapoartelor, dar termenul de plată va curge de la aprobarea acestor rapoarte, datorită prevederii exprese din lege.

Referitor la dobânzile penalizatoare în clauze contractuale, ele există şi pentru CNADNR. Contractele sunt administrative şi sunt supuse prevederilor legale.

Referitor la subcontractori, autorităţile de management au emis diferite instrucţiuni şi o lege în care se specifică faptul că e indicator de fraudă dacă un prestator care a câştigat această procedură va avea subcontractor un participant la licitaţie. Ne-am confruntat cu astfel de situaţii.

Ofetantul trebuie să menţioneze de la început cu cine va face subcontractarea.

Referitor la riscuri, s-au transferat o bună parte din riscuri către prestatori, de aceea şi valoarea estimată a studiului de fesabilitate este considerabilă, astfel încât prestatorii să se mobilizeze exemplar, pentru a prezenta un produs de bună calitate, şi de a evita pe cât se poate preţul cel mai scăzut şi a evita situaţiile în care ofertanţi vin cu 25-40% din valoarea estimată a contractului.

Am identificat trei categorii de riscuri: ale prestatorului, ale beneficiarilor şi ale terţilor. Vom încerca să cuantificăm aceste riscuri în conformitate cu contestaţiilor şi să propunem CNSC o măsură de remediere, în special la riscurile terţilor.

Referitor la dreptul de proprietate asupra produsului, ele acum, spre surprinderea noastră, aceste condiţii au fost puse în contract începând cu 2008-2009. Nimeni nu s-a sesizat până acum. Condiţiile de contract nu sunt mult diferite de cele din acei ani. Ne-a surprins şi pe noi această atitudine din partea ofertanţilor.

E normal ca aceştia, când elaborează un document, acesta să aparţină autorităţii contractante şi nu în momentul în care e efectuată plata. Reamintesc că strategia de autostrăzi şi a lansărilor de studii de fezabilitate e prezentată în cadrul celor trei memorandumuri pe fonduri străine, care au fost avizate de guvern începând cu martie 2014.

S-au făcut analize în cadrul CNADNR şi s-a modificat şi structura organizatorică începând cu 1 aprilie, s-a creat un departament cu şapte persoane care să managerieze aceste studii de fezabilitate corespunzător, să vadă documentele justificative, dacă ofertanţii au fost şi au executat acele foraje, dacă se respectă normativele tehnice. După semnarea contractelor va fi suplimentat cu un număr de personal.

Dacă se merge in direcţia lansată de noi şi cu eforturi menţinute avem şanse mari să realizăm programul de autostrăzi la termen.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO