ZF 24

Ileana Sorina Bălţatu are „mandat“ să ducă Gazprom la 120 de benzinării sub brand Nis. „Vom ajunge la 10% din piaţă prin achiziţii“

Ileana Sorina Bălţatu, downstream executive director al NIS Petrol: Noi evaluăm toate oportunităţile şi am anunţat pe toţi actorii din piaţă că suntem interesaţi să cumpărăm; este posibil să nu reuşim să ajungem la această cotă de piaţă şi atunci vom căuta alte posibilităţi

Ileana Sorina Bălţatu, downstream executive director al NIS Petrol: Noi evaluăm toate oportunităţile şi am anunţat pe toţi actorii din piaţă că suntem interesaţi să cumpărăm; este posibil să nu reuşim să ajungem la această cotă de piaţă şi atunci vom căuta alte posibilităţi

Autor: Iuliana Roibu

26.03.2014, 00:06 1578

Ileana Sorina Bălţatu, downstream executive director al NIS Petrol, reţea care îşi propune o cotă de 10% din retailul de carburanţi, a intrat în industria petrolului în 1993, în cadrul Shell România - primul grup interna­ţional care a încercat dezvoltarea unei reţele de benzinării în România.

A rămas opt ani în cadrul Shell, unde a urcat până la poziţia de director general şi a avut pe mână cea mai mare parte din bugetul de investiţii de peste 230 de milioane de dolari al grupului britanic în România. „Am reuşit să rămânem profitabili, dar era dificil şi astfel compania a devenit de vânzare“, a spus managerul într-un in­terviu acordat revistei Business Magazin (www.bmag.ro).

În primul an după tranzacţia cu grupul petrolier ungar MOL, Ileana Sorina Bălţatu s-a ocupat de integrarea Shell în MOL, apoi a acceptat oferta de a se muta la Slovnaft, pentru a coordona reţeaua pe care MOL o deţinea în Slovacia. „Acolo am găsit o situaţie şi mai dificilă“, povesteşte managerul: „Slovnaft fusese cumpărat de MOL cu câţiva ani în urmă, iar în 2005, în urma unor controale ale autorităţilor, primi­seră nişte amenzi foarte mari (33 de mi­lioane de euro, pentru abuz de poziţie dominantă - n.red.). MOL dorea să atingă nişte pa­rametri de pro­fita­bilitate la Slovnaft şi m-am ocupat şi de acest aspect, pe lângă reţeaua de down­stream. Am re­zol­vat ce se putea, iar din 2007 am preluat şi reţeaua din Cehia“. În Slovacia, reţeaua era de 210 staţii, iar în Cehia de 30.

„Afacerile cu petrol mi-au plăcut şi îmi plac, mă motivează să mă trezesc dimineaţa să vin la lucru“, explică Ileana Sorina Bălţatu de ce a acceptat la sfârşitul lui 2013 să preia o nouă po­ziţie de downstream director şi de a con­strui o nouă reţea de staţii, cea a com­paniei sârbe NIS, controlată de Gazprom.

Românca a absolvit Politehnica în anii ’80 (Facultatea de Inginerie Aerospaţială) şi Facultatea de Mana­ge­ment din cadrul ASE la începutul anilor ’90, dar şi-a completat CV-ul cu un MBA la Brookes University din Oxford în 2010.

Principala diferenţă faţă de dez­vol­ta­rea anterioară a reţelei Shell în Ro­mânia este că acum piaţa e matură, mai multe grupuri petroliere luptându-se pentru cotă de piaţă: OMV Petrom de­ţine în România 546 staţii de distri­buţie, dintre care 389 Petrom şi 157 OMV, Rompetrol Group con­tro­lează 747 staţii, atât sub nume propriu, cât şi staţii Partener, Express sau unităţi Fill & Go, MOL România a ajuns la 147 de staţii, Lukoil are o reţea de 301 staţii, grupul Eni (Agip) deţine 40 de staţii, Oscar Downstream (cu reţeaua Diesel Point Access) are 20 de puncte de alimentare, iar un alt nou intrat pe piaţă, Socar, a ajuns la o reţea de 27 de staţii. Mai sunt însă şi benzinării inde­pendente, care duc piaţa la un total de apro­xi­mativ 2.000 de staţii. Din rân­dul acestora din urmă NIS a achi­ziţionat staţii în 2012: Petroliv din Miercurea Si­biului, XXL Oil din Arad sau D&C Oil şi Eso Oil din Sibiu.
 

Citiţi în numărul din această săptămână al revistei Business Magazin un interviu cu executivul care spune: Afacerile cu petrol mă motivează să mă trezesc dimineaţa.
 

Ofertele de achiziţii au mers către toată piaţa, spune managerul reţelei Gazprom, deoarece targetul companiei este de a ajunge la o cotă de piaţă de 10%, ceea ce înseamnă o reţea de minimum 120 de staţii. De fapt, admite Ileana Sorina Bălţatu, atingerea acestei cote de piaţă este necesară pentru ca intrarea grupului în România să aibă sens: „10% ne dă posibilitatea de a ne implementa strategia“.

Cum poţi ajunge la o reţea de 120 de staţii pe o piaţă aşezată, unde consumul stagnează? „Poţi găsi oricând o soluţie să jupoi o pisică“ - citează Ileana Sorina Bălţatu un dicton cu care spune că a obişnuit-o primul său şef din Shell. „Nu vom putea ajunge la o cotă de piaţă de 10% prin investiţii greenfield şi cel mai probabil se vor face nişte achiziţii; noi evaluăm toate oportunităţile şi am anunţat pe toţi actorii din piaţă că suntem interesaţi să cumpărăm; este posibil să nu reuşim să ajungem la această cotă de piaţă şi atunci vom căuta alte posibilităţi“, descrie pe scurt managerul strategia companiei, care a fost recent revizuită. Cu o menţiune: „Avem obiective clare, dar asta nu înseamnă că vom achizi­ţiona orice şi la orice preţ“.

Creşterea NIS Petrol în regiune este în directă legătură cu rafinăria de la Pancevo; de aceea expansiunea NIS în România a început cu zona de vest şi abia acum se îndreaptă către centrul ţării. În Transilvania sunt operaţionale 11 staţii Gazprom, iar luna aceasta vor mai fi deschise două - la Timişoara şi la Oradea (Gazprom este brandul pre­mium cu care operează NIS Petrol în regiune, în ţările din jur fiind şi staţii massmarket, branduite NIS).

Anul trecut, veniturile NIS Petrol România au fost de aproximativ 12,5 milioane de euro, conform raportului companiei. Afacerile Nis Petrol în România cuprind şi explorare şi producţie, compania derulând operaţiuni pentru descoperirea de noi zăcăminte în cele şase perimetre concesionate. 

În secţiunea Energie de pe www.zfcorporate.ro puteţi urmări înregistrarea integrală a declaraţiilor făcute de Ileana Sorina Bălţatu la ZF Power Summit 2014.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 26.03.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO