Românii plătesc 0,8 euro pe un litru de bere cumpărat din magazine, în timp ce germanii plătesc 1,1 euro, a spus la ZF Live Constantin Bratu, directorul Asociaţiei Berarii României. Spre comparaţie, salariul mediu în România este de 380 de euro, de şapte-opt ori mai mic faţă de salariul mediu al angajaţilor germani.
„Un român care are un salariu mediu brut trebuie să muncească cam 25 de minute să-şi poată permite să cumpere un litru de bere din retail. În Germania trebuie să muncească doar patru minute. Puterea de cumpărare a unui cetăţean german este de şapte ori mai mare decât a unui român. Dar nu este berea scumpă în România din punctul de vedere al producţiei. Este scumpă pentru că puterea de cumpărare nu e dimensionată“, a spus Bratu la ZF Live.
Bratu susţine că majorarea accizei la bere cu 16% în lei şi schimbarea cursului de schimb pentru calculul aceleiaşi taxe, coroborate cu introducerea altor taxe de către stat, precum majorarea accizei la carburanţi, au avut un impact negativ asupra consumului de bere în acest an. Vânzările de bere au scăzut cu 9% în primele şase luni ale acestui an, până la nivelul de 7,3 milioane de hectolitri, arată Asociaţia Berarii României, care citează date ale companiei de cercetare Nielsen.
Consumul de bere, care poate fi considerat un barometru pentru mersul economiei, a continuat astfel tendinţa de scădere de anul trecut, când piaţa berii s-a contractat cu 10%.
„Piaţa berii din România înglobează materii prime româneşti într-o proporţie de 55-60%. Acest efect (tendinţă de scădere a pieţei – n.red) pe care noi îl simţim se transmite şi către agricultură şi către utilităţi. Spre exemplu, o comparaţie pe care noi am făcut-o anul trecut, când piaţa berii s-a contractat pe întreg anul cu zece puncte procentuale: au fost 15.000 de tiruri de bere care nu s-au mai încărcat, care au fost trase pe dreapta. Imaginaţi-vă autostrada Bucureşti-Constanţa exact lungimea celor 15.000 de tiruri de bere“, a mai spus Bratu.
Bratu este de părere că piaţa berii nu se poate dezvolta în condiţiile în care statul sporeşte fiscalitaea în această industrie.
„Piaţa berii din România mai are până la maturitate. Din păcat noi nu suntem lăsaţi să ne dezvoltăm cum trebuie. În 2012, când am avut parte de o fiscalitate corectă şi cursul de schimb al accizei nu a fluctuat atât de mult, piaţa berii a crescut cu opt puncte procentuale pe întreg anul. În nişte condiţii de dezvoltare normale, fără intervenţii artificiale din partea autorităţilor piaţa berii se poate dezvolta, dar suntem încă o piaţă în plină etapă de maturizare“.
Ce a mai spus Constantin Bratu la ZF Live:
- România are printre cele mai mici preţuri la bere la nivel european, alături de Bulgaria.
- Acciza la bere în România este mai mare în valoare absolută, în euro, decât acciza plătită de un producător de bere în Germania.
- Ambalajul de PET este o alternativă pentru a „fenta“ puterea de cumpărare. Oferă un preţ mediu pe cantitatea cumpărată mai mic faţă de preţurile berii în alt tip de ambalaj, motiv pentru care berea la PET este preferată de 52% din români. Acum cinci ani, procentul era de 35%.
- Cele 20 de fabrici din România produc 4,5% din berea din Europa.