• Leu / EUR4.7340
  • Leu / GBP5.3251
  • Leu / USD4.2803
ZF 24

În sfârşit, i-a luminat Dumnezeu mintea: Victor Ponta îl exorcizează pe Meşterul Manole cu un acord politic pentru autostrăzi

În sfârşit, i-a luminat Dumnezeu mintea: Victor Ponta îl exorcizează pe Meşterul Manole cu un acord politic pentru autostrăzi

Autor: Iulian Anghel

13 ian 2015 4605

E o armonie şi o veselie în ţara asta, de la o vreme, de ţi-e mai mare dragul.

Preşedintele Iohannis pune de-un parteneriat cu partidele pentru dublarea bugetului Ministerului Apărării până la şi după Apocalipsă.

Premierul Ponta plusează şi el cu o propunere de parteneriat: parteneriatul pentru autostrăzi pe 10 ani! Când îl auzi vorbind pe dl Ponta despre autostrăzi, mai să te dai cu capul de pereţi de bucurie: „fără acord nu ne apucăm de treabă!”

Nici nu a dat colţul ierbii că îndrăgostirile politice de primăvară fac ravagii. De ce să-l mai întrebi, prin urmare, pe dl Ponta despre buzunarul în care au intrat banii colectaţi din acciza de 7 eurocenţi, special pregătită pentru „autostrăzi”, de vreme ce pe căldură este musai indicat să mergi cu picioarele goale prin iarbă?

Când a fost anunţată noua acciză, în toamna lui 2013, fostul ministru al trasporturilor Dan Şova susţinea: „Taxa de 7 eurocenţi merge în bugetul Departamentului de proiecte de infrastructură pe autostrăzi şi drumuri naţionale. Această taxă s-a pus pentru a se finanţa autostrăzi şi drumuri naţionale.”

Apoi, premierul Ponta, la  24 martie 2014: "Dacă Autostrada Piteşti - Sibiu va fi 4 miliarde de euro, un miliard trebuie să-l dea România, pentru că e cofinanţare minim 25%. Un miliard de euro este această acciză pe un an şi jumătate (acciza de 7 eurocenţi – n.n.). Deci acciza pe un an şi jumătate o bag toată ca şi cofinanţare la Sibiu-Piteşti. Dacă luăm Comarnic-Braşov, unde trebuie să dau plăţi de disponibilitate, la fel, îmi mai trebuie un an de acciză". (Observaţi timpul verbal şi persoana, folosite la acea vreme de dl Ponta!)

În 30 martie 2014 pemierul revenea: “Ideea de a avea o resursă prin această acciză este singura variantă pentru a avea cu adevărat autostrăzi.”

Taxa nouă de 7 eurocenţi/litru carburant a intrat în vigoare în aprilie trecut şi a condus la creşterea preţului litrului de combustibil cu 41 de bani (scăderea actuală a preţurilor este cu totul şi cu toul o altă poveste). După calculul premierului (1 mld. euro strânşi într-un an şi jumătate), din taxă ar fi urmat să se strângă, la nouă luni din 2013, în jur de 500 mil. euro. La un cost mediu de 6 milioane de euro/kilometrul, cu aceşti bani se pot face peste 80 de kilometri de autostradă.

Veniturile din acciză au crescut la 11 luni din 2014 cu 13% faţă de perioada similară a lui 2013 – 2,6 miliarde de lei în total (aproape 600 mil. euro). Este clar că această creştere vine, în mare parte, din noua acciză de 7 eurocenţi.

Dar: “O evidenţiere a celor 7 eurocenţi (în construcţia de autostrăzi – n. n.) nu e clară”, a susţinut astăzi ministrul finanţelor dl Vâlcov. Dacă pentru el nu e clar, pentru cine trebuie sa fie clar atunci? Sau nu trebuie?

Unde sunt cei peste 2 miliarde de lei? Pentru că anul trecut au fost inauguraţi 50 de kilometri de autostradă (şi nu din banii din noua taxă), anul acesta vor fi inauguraţi alţi 50, cu multă bunăvoinţă. Iar de lucrat se lucrează la această oră pe doar 220 de kilometri, ce vor fi terminaţi în cine ştie câţi ani. Unde sunt, prin urmare, cei peste 2 miliarde de lei strânşi din taxă, doar în nouă luni din 2014?

Îl asculţi pe prim-ministrul Românei şi, ascultându-l, ai impresia că pregăteşte versiunea proprie a Bătăliei de la Rovine:"Mergeţi să discutaţi cu comisiile reunite de transport din Senat şi Camera Deputaţilor, să aveţi o discuţie oricât de lungă, la care să nu vină doar cei din comisia de transport, ci şi ceilalţi parlamentari, după care voi invita liderii tuturor partidelor parlamentare. Vom merge şi la preşedintele ţării. Ca să avem un Master Plan care va avea succes, trebuie un acord pe 10 ani. Dacă nu îl avem, nu are rost să vă apucaţi de treabă". (Observaţi timpul verbal şi pluralul folosite acum de dl Ponta!)

Adică, la 3 ani de guvernare, şeful guvernului încă îşi pune problema: fără acord “nu are rost să vă apucaţi de treabă!”

Nu aveţi acord politic!!! Dar proprietatea cuvintelor o aveţi? Ba faceţi autostrăzi, ba drumuri expres, ba din nou autostrăzi.

Ce acord politic îţi trebuie când controlezi trei sferturi din Parlament, când muţi miliarde de lei dintr-un cont în altul fără să te întrebe nimeni de sănătate, când doar bugetul la dispoziţia prim-ministrului depăşeşte, anual, un miliard de lei, când doar într-o lună, decembrie, ai cheltuit 2% din PIB, peste 13 miliarde de lei?

Pe Comarnic – Braşov pot să-mi fac un doctorat!” spunea azi râzând Victor Ponta. Este glumă sau este bătaie de joc?

Mai sunt vreo trei luni până ce premierul Ponta face trei ani de când guvernează – adică trei sferturi dintr-un mandat normal. Însă tot fosta guvernare este de vină pentru că ţara este murdară, plină de gropi, îngrozitoare.

Dar, de!, acum că ne-am procopsit cu preşedintele <lucrului bine făcut> ne pupăm cu toţii în Piaţa Independenţei, facem acorduri politice, neapărat pe 10 ani. Zeiţa Concordia a aterizat la ferma lui Victor Ponta şi i-a dat mintea cea de pe urmă: "Să nu mai începem ca Meşterul Manole!” Adică să nu începem fără acord!

De vorbe de astea de clacă, de trimiteri în istorie, de pilde, proverbe, e plină ţara, drumurile şi gropile ei. Dacă s-ar taxa cu 7 eurocenţi înjurătura pentru fiecare groapă în care intri cu maşina, guvernul ar fi putut construi acum o minunată autoastradă spre Rai. În care dl Victor Ponta să-şi poată da doctoratul.

Principalele valute BNR - vineri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7340
Diferență: -0,0296
Ieri: 4.7354
Azi: 4.2803
Diferență: 0,3493
Ieri: 4.2654
Azi: 5.3251
Diferență: 0,241
Ieri: 5.3123
Azi: 4.3235
Diferență: 0,0532
Ieri: 4.3212