ZF 24

Industria auto din SUA s-a transformat dintr-un motor gripat într-o locomotivă a exporturilor americane

Foto AFP

Autor: Laura Andreea Dascălu

02.07.2013, 22:13 2856

Industria auto din Statele Unite, aflată în pragul colapsului în urmă cu doar patru ani, devine unul dintre motoarele exporturilor americane, ajutată de cursul de schimb valutar favorabil şi de costurile reduse ale muncii. Pe când acest trend dă semne că va continua mulţi ani de acum înainte în SUA, constructorii auto din Europa se luptă cu o criză majoră şi se chinuie să rezolve problema supracapacităţii de producţie. Pe pieţe mari precum Franţa vânzările ating minime istorice.

Un semn al redresării industriei auto americane este faptul că producătorul nipon Honda, companie care până nu demult obişnuia să aducă în SUA maşini fabricate în Japonia, se aşteaptă ca până în 2014 să ajungă să exporte mai multe vehicule produse în America de Nord, mai ales în SUA, decât livrează din Japonia, scrie The Wall Street Journal.

Anul trecut au fost exportate peste un milion de autovehicule provenite din fabricile din Statele Unite, de trei ori mai mult decât în 2003, conform Administraţiei Comerţului Internaţional din SUA. Uzinele americane au devenit mai competitive pe piaţa mondială datorită costurilor mai scăzute cu forţa de muncă şi restructurărilor, care au dus la închiderea unităţilor neproductive. Maşinile fabricate în SUA sunt exportate în China, cea mai mare piaţă auto din lume, în Arabia Saudită şi în Coreea de Sud, care a încheiat un acord de liber schimb cu Statele Unite.

Chrysler a exportat 210.000 de automobile în 2012 şi speră să livreze 500.000 de unităţi pe an până la sfârşitul lui 2014.

„Ceea ce s-a schimbat este accentul pus de noi pe pieţele internaţionale”, a afirmat directorul executiv al diviziei Jeep a Chrysler, Mike Manley. Grupul, salvat de la faliment de italienii de la Fiat, îşi foloseşte conexiunile pentru creşterea vânzărilor către Rusia, China şi alte pieţe în dezvoltare. Chrysler a adoptat o strategie diferită, mai agresivă, orientată spre creşterea susţinută de resursele existente, a explicat Manley.

Honda a exportat 90.000 de automobile anul trecut şi îşi propune să ajungă la peste 200.000 de unităţi pe an, profitând de extinderea fabricilor şi de deprecierea dolarului. Un sfert din producţia de SUV-uri Explorer a unei fabrici Ford din Chicago este exportată, iar Chrysler asamblează Jeep-uri cu motoare diesel în Belvidere, statul Illinois, pentru clienţi europeni.  

 

În SUA, angajaţii noi au salarii de două ori mai mici decât veteranii

General Motors şi Ford nu au simţit nevoia stimulării exporturilor din Statele Unite, deoarece au adoptat o strategie de globalizare încă de la începutul secolului trecut, deschizând fabrici peste tot în lume. În schimb, boom-ul exporturilor reprezintă un „efect secundar” al falimentelor GM şi Chrysler supravegheate de guvern din urmă cu patru ani, prin care au fost închise fabricile neprofitabile, şi a dolarului mai slab, favorabil exporturilor şi care face produsele americane mai competitive. Angajaţii noi din industrie primesc de obicei de două ori mai puţin decât salariaţii cu vechime.

Industria din Statele Unite este mai flexibilă în comparaţie cu cea din Europa şi Japonia, care se confruntă cu o capacitate de producţie prea mare, cu majorarea costurilor forţei de muncă şi scăderea cererii interne. Costul mediu pentru un muncitor din industria auto din SUA era de 38 dolari pe oră în 2011 faţă de 60 dolari în Germania şi 37 dolari în Japonia. În Statele Unite, costul a crescut cu doar 3 dolari pe oră faţă de 2007, pe când în Germania majorarea este de 14 dolari pe oră, iar în Japonia de 12 dolari pe oră, situaţie care a încurajat producătorii auto germani şi japonezi să accelereze exporturile din fabricile lor americane.

În 2012, BMW a exportat aproximativ 70% din cele 301.515 de autovehicule asamblate în Carolina de Sud, iar Mercedes-Benz a vândut în străinătate aproximativ acelaşi procent din producţia sa de 180.000 automobile a uzinei din Alabama. Tot anul trecut, Toyota a exportat 124.000 automobile fabricate în SUA, faţă de doar 86.000 în 2011.

 

În Franţa, vânzările se îndreaptă spre minimul ultimilor 17 ani

Vânzătorii din Europa se chinuie să oprească declinul, piaţa maşinilor noi continuând să se contracte în luna iunie în Franţa, Italia şi Spania. În Franţa, înmatriculările noi au scăzut cu 11% în prima jumătate a anului, pregătind terenul pentru cel mai mic nivel al vânzărilor de automobile noi din ultimii 17 ani.

Reprezentanţii industriei auto din Franţa sunt însă încrezători că cererea se va stabiliza pe parcursul anului pe baza stimulentelor acordate de guvern la cumpararea de maşini noi. În Spania, înmatriculările de maşini noi s-au redus cu aproape 5% în prima jumătate a anului, datorită unei scăderi masive a cererii din partea companiilor, mai mare decât creşterea vânzărilor către persoane fizice. Cumpărătorii au profitat de reducerile oferite de guvern pentru schimbarea maşinilor vechi cu unele noi, însă piaţa auto a fost afectată puternic de criza economică şi creşterea accelerată a ratei şomajului. Italia a înregistrat o scădere asemănătoare cu cea din Franţa.

Criza de pe piaţa auto este alimentată de modificarea comportamentului consumatorilor, datorată îmbătrânirii şi reducerii populaţiei, faptului că tinerii preferă să cumpere alte bunuri şi crizei economice, care joacă un rol foarte important, apreciază Anil Valsan, analist la Ernst&Young.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO