ZF 24

Industria vehiculelor electrice se află în pericol: Producătorii de baterii se contrunfă cu o lipsă substanţială de litiu. Vestul caută disperat să înlăturea dominaţia Chinei în ceea ce priveşte lanţurile de aprovizionare cu materii prime

Industria vehiculelor electrice se află în pericol:...

Autor: Andrei Şerbănescu

16.04.2022, 09:00 5703

Producătorii de baterii se confruntă cu o penurie severă de litiu, subliniind nevoia de a contesta dominaţia Chinei asupra lanţurilor de aprovizionare cu materii prime, a avertizat un producător australian de litiu, scrie Financial Times.

Potrivit lui Stuart Crow, preşedintele Lake Resources, companiile şi guvernele occidentale nu au reuşit să construiască lanţuri de aprovizionare adecvate pentru litiu, făcând nesustenabil boom-ul brusc al producţiei de vehicule electrice.

„Pur şi simplu nu va fi suficient litiu pe faţa planetei, indiferent de cine se extinde şi cine livrează”, a declarat Crow. „Producătorii de maşini electrice încep să simtă posibila insuficienţă a materiilor prime.”

Bateriile cu litiu-ion joacă un rol esenţial pentru guvernele care speră să-şi decarbonizeze economiile, iar Occidentul lucrează pentru a slăbi controlul Chinei asupra lanţului de aprovizionare cu litiu. Perturbarea războiului din Ucraina şi sancţiunile ulterioare impuse Rusiei au subliniat, de asemenea, importanţa securităţii aprovizionării.

Preţul acţiunilor Lake Resources s-a dublat în martie, oferindu-i o capitalizare de piaţă de 1,9 miliarde USD, după ce a semnat un memorandum de înţelegere cu grupul japonez de import-export Hanwa pentru a livra 25.000 de tone de carbonat de litiu pe an.

„În acest moment, China deţine practic 70-80% din întregul lanţ de aprovizionare pentru vehicule electrice şi baterii litiu-ion”, a declarat Crow. „Vestul a fost remarcabil de lent în adoptarea unei strategii pentru a încerca să asigure existenţa unui lanţ de aprovizionare independent.”

Daniel Morgan, analist minier la banca de investiţii Barrenjoey, a spus că este „imposibil ca obiectivele stabilite de producătorii de automobile electrice sau de guverne să fie îndeplinite”. El a adăugat: „Există o mare tentaţie în a impune obiective înalte, dar realitatea nu va îmbrăţişa niciodată proiecţiile nerealizabile.”

Lake Resources, care este listată la Bursa de Valori din Australia, dezvoltă o fabrică de producţie de litiu în Argentina. Acolo va folosi tehnologia dezvoltată de compania americană Lilac Solutions, susţinută de Bill Gates. Momentan, fabrica nu a produs deloc carbonat de litiu, în pofida faptului că a fost înfiinţată în 2015. Crow a declarat că acesta a fost rezultatul timpului necesar pentru a dezvolta proiecte cu litiu, pe care producătorii de maşini nu le-au luat în considerare în mod adecvat la momentul stabilirii lor.

În timp ce Statele Unite doresc ca jumătate din vânzările de maşini să fie vehicule electrice până în 2030, UE a propus interzicerea totală a vânzărilor de maşini cu motor cu combustie internă până în 2035. Mărcile importante, inclusiv Volkswagen, Ford, Stellantis, General Motors şi Toyota, au anunţat ţinte ambiţioase de creştere a producţiei de vehicule electrice şi eliminarea treptată a maşinilor pe benzină.

Agenţia Internaţională pentru Energie estimează că vânzările globale de vehicule electrice trebuie să atingă 47 de milioane pe an până în 2030 pentru a se asigura că emisiile din transport sunt în concordanţă cu „scenariul său de dezvoltare durabilă”, care ar menţine încălzirea globală „cu mult sub” 2 grade C, în conformitate cu Acordul de la Paris privind clima.

Potrivit lui Daniel Morgan, o proiecţie mai realistă ar fi ca vânzările de vehicule electrice să atingă 28 de milioane de unităţi până în 2030, acest lucru fiind realizabil doar dacă producţia de litiu ar creşte de 6 ori până la dată stabilită. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO