Piaţa de vinuri revine pe creştere în acest an, când există premisele ca volumele comercializate să se majoreze cu 5%.
Pe pieţele externe cramele româneşti ar putea câştiga teren favorizate de faptul că alte state precum Italia sau Franţa, cei mai mari producători de vin din lume, au avut recolte slabe, deci au mai puţin vin pentru a livra la extern.
Importurile însă îşi vor continua tendinţa de creştere, dar ponderea lor la nivel de piaţă va rămâne redusă.
Consumul de vinuri roze, care a explodat în ultimii ani, se păstrează pe creştere.
Producătorii de vin aşteaptă în acest an o creştere a volumelor vândute de până la 5%, după o perioadă mai lungă de contracţie a consumului. Astfel, 2014 ar putea fi primul an de creştere pentru piaţa vinului, afectată până acum de puterea de cumpărare slabă. În căutarea unui refugiu, producătorii s-au orientat către vinurile scumpe, însă şi acest segment începe să se aglomereze.
„Ne aşteptăm la creştere faţă de 2013 (a pieţei – n.red.), în jur de 5%“, spune Costin Ghiţă, director naţional al producătorului Jidvei.
El a observat că în 2013 pe piaţa vinului consumul a mers fie către segmentul economic, fie către cel al produselor superpremium sau exclusiviste. „Am remarcat o consolidare a poziţiei micilor producători, dar şi numeroase lansări de produse, cu o frecvenţă peste normal. Eforturile producătorilor pentru păstrarea preţurilor la un nivel accesibil au dus uneori la bulversarea clienţilor şi a retailerilor“, a mai spus Ghiţă.
Piaţa vinului a devenit extrem de concurenţială după ce a fost inundată cu vinuri noi, rezultând din investiţiile realizate cu fonduri europene.
În fiecare an, sectorul viticol a atras integral banii europeni puşi la dispoziţie, ceea ce începe să se vadă în piaţă. Au apărut în principal vinuri scumpe, pe care companiile încearcă să le vândă atât pe piaţa internă, cât şi la export.
„În contextul unei scăderi a pieţei de vin în 2013, majoritatea producătorilor s-au focusat pe lansarea gamelor de vin în segmentele premium şi superpremium, cu precădere în litrajul de 0,75. Acelaşi lucru l-a făcut şi Vincon prin lansarea Ambrosio, Egregio, Beciul Domnesc Grand Reserve“, spune Dan Dănescu, director general al Vincon Logistic.
Şi Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar a remarcat faptul că segmentul premium este cel mai efervescent iar aici „concurenţa creşte în fiecare zi, lucru benefic care a şi menţinut acest segment pe creştere contrar trendului pieţei.“
Dacă iniţial lansarea de produs premium era considerată un pas spre rafinarea gusturilor consumatorilor, acum sunt manageri care încep să ridice primele semne de întrebare în legătură cu sustenabilitatea acestor lansări.