ZF 24

Infrastructura de transport va avea un buget mai mare cu 5,6% anul viitor. Autostrăzile şi drumurile naţionale primesc 1,4 mld. euro

Autor: Andreea Neferu

13.11.2013, 20:14 596

Statul va aloca anul viitor un buget total de 13,9 mi­liarde de lei (3,1 miliarde de euro) pentru infra­struc­tura rutieră (autostrăzi, drumuri naţionale), feroviară, aeroportuară, navigabilă şi de metrou, arată o analiză a ZF pe baza bugetului de stat pentru anii 2013-2017.

Suma este în creştere cu 5,6% faţă de bugetul alocat iniţial Ministerului Transporturilor şi Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) la începutul anului acesta şi reprezintă un plus de 14,2% faţă de programul actualizat de guvern pentru 2013 (după rectificările bugetare din vară şi din toamnă).

Guvernul anunţă bani mai mulţi anul viitor pentru infrastructura de transport, în contextul în care anul acesta a tăiat semnificativ sumele alocate pentru proiectele de investiţii din acest sector, deşi unul dintre cele mai importante domenii în care România se con­fruntă cu deficienţe este tocmai cel al infrastructurii.

Bugetul Ministerului Transporturilor ar urma să crească anul viitor faţă de programul actualizat pe 2013 cu 6,4%, la 6,5 miliarde de lei (1,4 miliarde de euro), în timp ce suma alocată pentru transportul rutier va înregistra un plus de 21,9%, până la 7,4 miliarde de lei (1,6 miliarde de euro), potrivit propunerilor privind bugetul de stat pe 2014.

Dacă transportul pe cale ferată, unde Ministerul Transporturilor are în derulare investiţii de sute de milioane de euro pentru reabilitarea căilor ferate de pe Coridorul IV paneuropean, va primi 5,5 miliarde de lei (1,2 miliarde de euro), în creştere cu aproape 61% faţă de 2013, în schimb metroul va obţine anul viitor doar 440 de milioane de lei (98 de milioane de euro), în minus cu aproape 62%.

Metroul bucureştean are în derulare în prezent o investiţie majoră pentru construcţia magistralei ce va traversa cartierul Drumul Taberei. Statul va tăia însă cei mai mulţi bani de la transportul pe apă: în 2014 acest sector va primi 124 de milioane de lei (28 de milioane de euro), mai puţin cu peste 80% faţă de suma pe care o primeşte anul acesta.

Guvernul a publicat o listă cu lucrări publice ce vor fi tratate anul viitor cu prioritate la finanţare, iar dintre cele 25 de proiecte, 20 se referă la investiţii în domeniul infrastructurii de transport.

Statul şi-a stabilit ca priorităţi autostrăzi precum Lugoj-Deva sau Sebeş-Turda, magistrala 5 de metrou din cartierul Drumul Taberei, reabilitarea tronsoanelor de cale ferată de pe Coridorul IV paneuropean sau construcţia unei autostrăzi de centură în sudul Bucureştiului. Lista cuprinde şi proiectul de construcţie a unei magistrale de metrou către Aeroportul Henri Coandă Otopeni, deşi premierul Victor Ponta spunea recent despre aceasta că ar fi ineficientă din punct de vedere economic.

Odată cu numirea noului guvern Ponta II, la finalul anului trecut, CNADNR a trecut de la Ministerul Transporturilor în subordinea lui Dan Coman Şova, ministru delegat pentru mari proiecte de infra­structură, de interes naţionale şi investiţii străine. Miniştrii delegaţi nu au un aparat propriu de funcţionare, astfel că în documentul privind bugetul de stat pe 2014 nu apar clar şi defalcat sumele care vor ajunge la CNADNR.

În schimb, se menţionează că de la Secretariatul General al Guvernului transportul rutier, mai precis autostrăzile şi drumurile naţionale, va primi anul viitor 6,3 miliarde de lei (1,4 miliarde de euro), în creştere cu 13,2% faţă de anul 2013. În acelaşi timp, alte 1,1 miliarde de lei (250 de milioane de euro) vor veni de la bugetele locale pentru drumuri, mai mult decât dublu faţă de anul 2013. De asemenea, şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, care are în subordine şi infrastructura de drumuri judeţene şi locale, va avea anul viitor un buget de 4,8 miliarde de lei (1,1 miliarde de euro), în creştere cu aproape 34% faţă de programul actualizat pe 2013.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 14.11.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO