ZF 24

Interviu cu Alain Bonte, preşedintele Camerei de Comerţ Româno-Portugheze: Investiţii în infrastructură, un capitol pe care România trebuie să insiste pentru a atrage companii străine

Interviu cu Alain Bonte, preşedintele Camerei de Comerţ...

Autor: Bogdan Cojocaru

21.06.2015, 13:30 1238

Cu rădăcini adânci în businessul românesc, omul de afaceri portughez Alain Bonte, pre­şe­dintele Camerei de Comerţ Româno-Portugheze, poate oferi o imagine clară din perspectiva unui om din afară a mediului de afaceri românesc şi sfaturi utile pentru companiile româneşti care vor să se aventureze în Portugalia.

Alain Bonte conduce în România Generalcom, companie specializată în administrarea spaţiilor comerciale şi care deţine participaţii la Centrofarm şi Sintofarm din industria farma.

 

În ce domenii credeţi că firmele româneşti pot găsi oportunităţi în Portugalia?

Unul dintre domeniile economice în care România are un avantaj distinct în ceea ce priveşte know-how-ul este agricultura. În acest sector, cred eu, Portugalia are atât potenţial de export, cât şi de investiţii directe străine.

 

Care este forţa care pune în mişcare investiţiile portugheze?

Când economia portugheză a început să încetinească, investiţiile peste hotare au fost soluţia naturală prin care companiile puteau găsi în continuare creştere. În ceea ce priveşte România, investitorii portughezi au fost atraşi de proiectele mari de infrastructură finanţate de Uniunea Europeană. Ei aveau deja experienţă cu proiectele similare din Portugalia din anii 1990. În România există şi avantajul limbii şi culturii asemănătoare celor din Portugalia. Astfel, investitorii portughezi se pot adapta rapid. 

 

Ce credeţi că poate schimba România pentru a atrage mai multe companii străine?

Pentru a atrage în continuare companii stră­i­ne care să investească, cred că România trebuie să respecte trei cerinţe: stabilitate fiscală, inves­tiţii în infrastructură şi reducerea birocraţiei. 

 

Care sunt principalele puncte forte şi slăbiciuni ale companiilor româneşti?

Puteri: forţă de lucru talentată, capacitatea de adaptare şi o economie internă mare şi dinamică.  Slăbiciuni: birocraţia şi procesul lent de luare a deciziilor.

Cum aţi descrie mediul de afaceri din România comparativ cu cel din Portugalia?

Mediul de afaceri românesc este extrem de vibrant şi deschis spre exterior. Cu toate acestea, infrastructura portugheză este mult mai dezvoltată mulţumită utilizării eficiente a finanţării de la Uniunea Europeană, ceea ce nu se poate spune despre România, cel puţin până acum. 

 

Cum promovaţi dumneavoastră şi instituţia dumneavoastră companiile portugheze în România?

Prin Camera de Comerţ Româno-Portugheză am organizat şi de asemenea am participat la mai multe mese rotunde şi întâlniri de afaceri. Avem, în plus, întâlniri periodice cu oficialii români pentru promovarea companiilor portugheze în general. Când ne contactează un anumit investitor portughez care ar vrea să investească în România sau să-şi extindă o afacere deja existentă, îl ajutăm în toate fazele investiţiei, fie că este vorba de studii de fezabilitate sau găsirea de contacte, fie de procesul de implementare sau extindere.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO