ZF 24

Investiţii de 14.000 de euro pentru fiecare hectar de viţă-de-vie, cinci ani până când primele sticle ajung pe rafturi şi alţi cinci ani până se recuperează banii

Industria viticolă din România este una dintre puţinele care au atras integral fondurile de la UE

Industria viticolă din România este una dintre puţinele care au atras integral fondurile de la UE

Autor: Ioana David

17.04.2014, 15:01 12129

O investiţie în industria vinului începe cu cel puţin 14.000 de euro, suma necesară pentru reconversia fiecărui hectar de viţă-de-vie, continuă cu ridi­carea cramei care ajunge la câteva milioane de euro, urmează cheltuielile operaţionale, iar în final lansarea produselor încheie o perioadă de cel puţin cinci ani necesară unui producător de vin pentru a ieşi pe piaţă.

„Plantaţia este unul din primele obiective care trebuie atinse. O plantaţie tânără, cu soiuri nobile, care trebuie să se dezvolte sănătos încă din primii ani este baza de pornire a viitorului produs. Apoi zona de vinificaţie şi depozitare ulterioară a vinului reclamă o investiţie considerabilă. Când primii struguri sunt gata de presat ştii că timpul te presează şi trebuie să te gândeşti la promovare, la piaţă şi la ultimele investiţii din prima etapă, acelea în finisarea şi pregătirea produsului“, spune Victor Ciupercă, country manager al amb Holding, care deţine compania amb Wine. Producătorul îşi propune anul acesta dublarea vânzărilor de vinuri premium din portofoliu şi atingerea unei cifre de afaceri de 3,6 mil. lei.
 

UE a pus bani la bătaie pentru reconversia viei

Bazele afacerii amb Wine, companie care deţine crama Liliac, au fost puse în mai 2010, iar până în prezent acţionarul, omul de afaceri austriac Alfred Michael Beck, a investit aproximativ 5,5 mil. euro în acest business (inclusiv cheltuielile operaţionale).

Primele sticle Liliac au ieşit pe piaţă în martie 2012 (pe segmentul premium în HoReCa), iar recent au fost lansate vinurile Crepuscul (pentru retail în segmentul medium-high).

„Crama Liliac, unde sunt produse vinurile Liliac şi Crepuscul, reprezintă o investiţie iniţială de 3 milioane de euro realizată în anul 2011 în achiziţionarea şi cultivarea a 38 ha de vie în Transilvania, în regiunea Batoş şi Vermeş Lechinţa şi în dezvoltarea  unităţii de vinificare, precum şi a unor investiţii ulterioare de un  million de euro, realizate în perioada 2012-2013, în dezvoltarea suprafeţelor de vie cultivate şi a facilităţilor de producţie“, a adăugat Victor Ciupercă.

În prezent, amb Wine deţine 52,8 hectare cu viţă-de-vie şi are o capacitate de producţie de 180.000 de litri. Şeful amb Wine spune că acum compania se află într-o etapă de consolidare, când are în vedere o nouă investiţie de 0,6 mil. euro în mărirea capacităţilor şi extinderea suprafeţei viticole, astfel că până la finalul anului va ajunge la o capacitate de 260.000 de litri.

Victor Ciupercă a explicat faptul că reconversia viţei-de-vie se face din fonduri europene, însă doar până la un anumit nivel. Dincolo de aceasta, companiile premium trebuie să vină în plus cu aproximativ 7-8 mii de euro. „România a beneficiat în perioada 2007-2013 de fonduri europene nerambursabile pentru reconversia şi plantarea de soiuri nobile de vită-de-vie. Acest sprijin, extrem de im­portant, pe care UE îl acordă prin rambursarea cheltuielilor de înfiinţare a unei plantaţii se ridică la circa14.000 de euro pe hectar (…)“, a adăugat Ciupercă.
 

Vinificaţia, cea mai mare investiţie

În timp ce investiţia în hectarul propriu-zis de viţă-de-vie se amortizează rapid, în cazul vinurilor premium, sumele masive sunt cele în vinificaţie, în utilaje şi în spaţiu. „O asemenea investiţie se poate recupera chiar şi în 10-12 ani“, a mai spus Ciupercă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO