ZF 24

Investiţii, tranzacţii şi expansiune pe o piaţă de 2,2 mil. metri pătraţi de depozite

Investiţii, tranzacţii şi expansiune pe o piaţă de...

Autor: Bogdan Alecu

28.09.2016, 00:07 383

Vânzările de camioane şi vehicule comerciale au accelerat de aproape trei ori mai repede în prima ju­mă­tate a acestui an, iar cele mai mari companii de transport şi logistică anunţă investiţii pe bandă rulantă pe măsură ce gradul de ocupare al depozitelor este tot mai mic.

Per total, România are 2,2 milioane de metri pătraţi de depozite, în timp ce la nivel european piaţa are peste 800 de milioane de metri pătraţi de spaţii logistice şi industriale.

Această piaţă atrage mai nou şi tranzacţii de mari dimensiuni, precum cea în care grupul ceh P3, deţinut de fondul american TPG, negociază cu fondul gigantic din Singapore GIC vânzarea por­tofoliului de centre logistice din cele nouă ţări unde este prezent, printre care şi România.  Tranzacţia, evaluată de analişti în jurul a 3 mld. euro, ar implica preluarea operaţiunilor logistice din 11 ţări europene - Cehia, Franţa, Germania, Italia, Olanda, Polonia, România, Slovacia, Bulga­ria, Serbia şi Spania. Grupul ceh P3 a cumpărat ope­raţiunile din România în 2014 cu 120 mil. euro de la compania austriacă CA Immo. Acum ope­ra­ţiu­nile ar fi evaluate la peste 200 mil. euro, având în vedere că între timp P3 a mai adăugat aproape 90.000 mp de spaţii logistice la cele 215.000 mp existente.

Randamentul unor investiţii pe zona spaţiilor logistice se situează între 7,5 şi 9% pe an la euro. Având în vedere disperarea fondurilor de investiţii de a-şi plasa banii aflaţi în administrare, probabil că o asemenea tranzacţie ar implica un randament de 7-7,5% la nivel internaţional şi spre 9% la nivel local.

De partea cealaltă, piaţa de logistică este departe de a atinge maturitatea în condiţiile în care nevoia de astfel de spaţii este în creştere ca urmare a consumului şi a exporturilor. În plus, multe din firme aleg să dezvolte propriile departamente de transport şi logistică în condiţiile în care sfatul celor mai mulţi executivi cu experienţă din domeniu este să se concentreze pe activitatea de bază şi să externalizeze departamentele care ar putea aduce costuri suplimentare.

„Maturitatea pieţei de logistică trebuie definită clar, dar un grad de externalizare de 70-80% a serviciilor logistice către firmele profesioniste va fi atins nu mai devreme de 2025“, spune Danor Ionescu, CEO al Delamode Group, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de logistică şi transport. El crede că anul anul 2016 va fi un an de creştere în piaţa de logistică şi în care gradul de externalizare a serviciilor logistice de care producători şi importatori naţionali va creşte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO