ZF 24

Cum îşi protejează cei mai mari angajatori din România personalul împotriva coronavirus: Angajaţii folosesc echipament de protecţie, gel dezinfectant şi respectă distanţa de 2 metri impusă de companii atunci când interacţionează între ei

Cum îşi protejează cei mai mari angajatori din...

Autor: Alexandra Cepăreanu

24.03.2020, 18:40 1996

Companiile din retail instalează panouri transparente la casele de marcat şi semnalizează zonele de trafic cu benzi care indică distanţa de siguranţă @ Dacia, Pirelli şi Ford opresc producţia de maşini @ STB va reduce cu 25% numărul mijloacelor de transport în comun din Bucureşti

 

Ziarul Financiar centralizează măsurile implementate de cei mai mari 100 de angajatori din România, pentru a preveni şi a reduce riscul de îmbolnăvire cu coronavirus, atât a angajaţilor, cât şi a clienţilor.

 

În total, primii 100 de angajatori au aproximativ 519.717 de angajaţi şi doar primele 13 companii din top cei mai mari angajatori din România au peste 10.000 de oameni în efectiv fiecare, potrivit Top 100 cei mai mari angajatori din economie realizat de ZF.

 

Cei mai mari 10 angajatori din economie sunt Poşta Română (23.404 de angajaţi), CFR SA (22.629 de salariaţi), Romsilva (16.485), Automobile Dacia (14.723), Profi Rom Food (13.578), Complexul Energetic Oltenia (13.109), Rcs & Rds (12.959), CFR- Călători (12.782), Omv Petrom (12.498), Kaufland România (12.374), Dedeman (10.413), STB SA (10.279), Auchan România (10.123).

 

Măsurile de protecţie împotriva răspândirii noului coronavirus implementate de unele companii variază în funcţie de domeniul în care sunt active acestea.

 

Astfel, furnizorului de servicii de resurse umane Adecco România, unul dintre cei mai mari angajatori din România, cu o echipă de 220 de angajaţi a impus munca de acasă pentru majoritatea angajaţilor.

 

„La birou mai merg doar 12 persoane pentru că avem situaţii în care este nevoie de oameni la birou, pentru că unele lucruri încă se fac în mod obligatoriu pe hârtie”, a spus pentru ZF Florin Godean, country manager în cadrul Adecco.

 

El a precizat că încă se fac angajări în domeniul de retail, motiv pentru care cei 12 angajaţi trebuie să se prezinte la birou. De asemenea, persoanele care încă se deplasează la birou folosesc echipamente de protecţie şi respectă distanţa de 2 metri atunci când intră în contact cu o altă persoană.

 

„Avem un comitet de criză pentru astfel de situaţii şi am luat măsurile pe care le iau toate companiile. Folosim echipament de protecţie, am impus anumite condiţii de igienă şi recomandăm să se păstreze o distanţă de 2 metri între persoane. În afară de zona de automotive, deocamdată,- spun deocamdată pentru că sunt convins că lucrurile se vor schimba în perioada următoare, nu am văzut încă să se ia măsuri drastice. Dar şi mâine se poate schimba situaţia, nu e nimic sigur”, a adăugat Florin Godean.

 

Unele lanţuri de retail şi benzinării, precum Lidl, Kaufland sau OMV România vor monta panouri transparente de protecţie în dreptul caselor de marcat şi indicatoare pe podea, tot în zona caselor de marcat sau în zone mai aglomerate, care indică distanţa de siguranţă, şi, de asemenea, îi încurajează pe clienţi să plătească cu cardul.

 

„Pentru a evita supra-aglomerarea, acolo unde se impune, accesul clienţilor în magazine se va face în grupuri restrânse de persoane, iar pe podeaua din zonele de trafic au fost amplasate benzi care indică distanţa de siguranţă”, potrivit reprezentaţilor Kaufland. În cadrul Kaufland România lucrau în iunie 2019 peste 16.000 de oameni.

 

Discounterul german Lidl, prezent cu peste 250 de magazine în oraşele din România şi peste 7.000 de angajaţi, a limitat numărul de clienţi prezenţi în acelaşi timp în anumite magazine Lidl.

 

„Clienţii intră în magazin eşalonat, astfel încât să evităm aglomeraţia. Această măsură le este semnalată clienţilor în parcările magazinelor şi prin intermediul agenţilor de pază. Am suplimentat cantitatea de dezinfectant disponibilă pentru colegii din magazine şi am pus dezinfectant şi la dispoziţia celor din sediul central şi sediile regionale. Am sporit măsurile de curăţenie şi dezinfecţie a zonelor, respectiv obiectelor expuse şi/sau intens tranzitate, aşa cum ar fi toaletele, mânerele, coşurile şi cărucioarele de cumpărături.

Urmărim evoluţia răspândirii virusului COVID-19 şi recomandările autorităţilor şi reevaluăm aceste măsuri ori de câte ori este nevoie”, au transmis reprezentanţii Lidl.

 

Lanţul de magazine de tip cash&carry Metro, prezent pe piaţa locală cu o reţea de 30 de unităţi amplasate în marile oraşe ale ţării, a anunţat că oferă „angajaţilor o flexibilitate şi mai mare a programului de lucru.”

 

Şi discounterul polonez de modă Pepco, cel mai extins jucător de pe segmentul de îmbrăcăminte şi încăţăminte din România, a decis să închidă temporar magazinele din România.

 

„(...) Vă anunţăm că toate magazinele din ţară vor fi închise temporar. Vă vom ţine la curent pe măsură ce apar informaţii noi”, potrivit unui anunţ al companiei publicat pe pagina proprie de Facebook. Decizia a fost anunţată după ce Guvernul a luat decizia închiderii mallurilor din România, în contextul în care cele mai multe magazine Pepco sunt în mall.

 

Retailerul francez de articole sportive Decathlon a anunţat că a închis toate magazinele fizice din România, însă, preia comenzile venite prin intermediul site-ului online.

 

„Dragi sportivi, dat fiind contextul actual, toate magazinele Decathlon din ţară sunt închise, începând cu data de 23 martie 2020, până la depăşirea situaţiei critice. Magazinul online rămâne deschis. Puteţi comanda produsele preferate şi le veţi primi acasă, în siguranţă. Ne dorim să facem în continuare sportul accesibil şi să fim alături de voi pentru a face #sportacasă”, a anunţat compania printr-o postare publicată pe site-ul propriu.

 

Pe partea de restaurante, unde Premier Restaurants România, compania care operează businessul McDonald’s pe plan local, cu 5.500 de angajaţi, a fost obligată, în urma ordonanţei dispuse de Ministerul de Interne, să închidă cele 84 de restaurante pe care le are în România, însă, compania şi-a redirecţionat eforturile şi salariaţii spre partea online şi spre serviciul McDrive.

 

„Angajaţii noştri vor fi redirecţionaţi către alte restaurante pentru pregătirea comenzilor plasate prin serviciul McDelivery, comenzile venite de pe liniile McDrive şi de la ferestrele Express. Avem peste 60 de restaurante la nivel naţional care oferă serviciul de delivery şi 50 disponibile 24h/24h cu McDrive sau fereastra Express”, a spus Daniel Boaje, director general al Premier Restaurants România.

 

La rândul lui, Sphera Group (Us Food Network), operatorul în sistem de franciză al lanţurilor de restaurante KFC, Pizza Hut şi Taco Bell, a anunţat închiderea unor restaurante din portofoliul său active în România, tot ca urmare a ordonanţei dispuse de Ministerul de Interne. 

 

Astfel, restaurantele Pizza Hut şi Taco Bell vor fi închise până la noi decizii ale autorităţilor, iar KFC şi PizzaHutDelivery vor continua să servească produse clienţilor numai prin serviciul de livrare al celor două branduri, precum şi pe liniile de acces autoturisme ale restaurantelor KFC de tip Drive Thru din Bucureşti şi din ţară, informează reprezentanţii companiei.

 

De asemenea, Orange, cel mai mare jucător de pe piaţa locală de telecom după venituri şi numărul de clienţi, cu 3.500 de salariaţi la nivel de grup, a impus pentru persoanele din anumite departamente munca de acasă. 

 

„Pentru a limita expunerea colegilor, funcţiile de suport operează de la distanţă, în prezent peste jumătate dintre angajaţii noştri lucrând de acasă. În cazul magazinelor, a fost ajustat programul de lucru şi totodată au fost implementate protocoale stricte de igienă şi distanţare a interacţiunilor personale. Suplimentar, acţiuni riguroase de igienizare sunt efectuate constant în toate sediile Orange, magazine şi birouri deopotrivă”, a spus Liudmila Climoc, CEO al companiei.

 

De asemenea, Altex, cel mai mare retailer electro-IT din România, a anunţat că a aplicat o serie de măsuri, astfel că toate cele 125 de magazine Altex şi Media Galaxy din Capitală şi din ţară sunt dezinfectate şi igienizate integral, o dată la 48 de ore, iar programul unităţilor este flexibil, pentru a evita aglomeraţia.

 

În industria auto, companii precum Dacia, Ford şi Pirelli au anunţat că vor opri producţia, în urma pandemiei cu coronavirus.

 

Astfel, Automobile Dacia va opri începând de mâine (joi n.red) producţia la uzina de la Mioveni. În cadrul acesteia lucrau în 2019 aproximativ 14.700 de persoane.

 

„De joi de la ora 12 până pe data de 5 aprilie uzina Dacia îşi încetează activitatea, ca măsură preventivă. La Dacia nu există niciun caz de Coronavirus, însă există angajaţi care au luat contact cu oameni din zone cu probleme şi care acum stau izolaţi la domiciliu", a spus Ion Iordache, viceliderul sindicatului de la Automobile Dacia.

 

De asemenea, Ford a anunţat că începând de joi va opri producţia la uzina de la Craiova, în cadrul căreia lucrează 6.300 de angajaţi. Aceştia vor intra în şomaj tehnic. Compania se aşteaptă ca suspendarea să dureze câteva săptămâni. Această procedură a fost implementată în toate uzinele principale pe care le are compania în Europa.

 

Şi fabrica Pirelli din Slatina, care are peste 4.000 de angajaţi, a anunţat că îşi va opri producţia în perioada 23-31 martie 2020, în contexul îngrijorărilor recente legate de răspândirea Covid-19, dar şi a încetinirii solicitării produselor, pe piaţa auto, potrivit reprezentanţilor companiei.

 

Totuşi, producătorul de componente auto Continental Automotive, care are peste 20.000 de angajaţi în România, continuă producţia pe piaţa locală.

 

„Până la notificări ulterioare, toate întâlnirile interne cu participanţi din locaţii diferite sunt ţinute online şi nu faţă în faţă. Delegaţiile interne, precum şi cele internaţionale sunt limitate la acele călătorii care au o importanţă critică pentru compania noastră", au spus reprezentanţii companiei.

 

Compania a anunţat însă, că angajaţii din centrele de cercetare şi dezvoltare pot opta pentru mobile work dacă modul de lucru permite.

 

Printre măsurile implementate de grupul german se află amplasarea de postere în locurile comune cu măsurile de igienă recomandate pentru prevenirea răspândirii de bacterii, precum spălarea corectă şi frecventă a mâinilor, atenţia la felul în care tuşim corect, limitarea contactului cu alte persoane, protejarea rănilor, precum şi cu recomandările de măsuri simple de aplicat acasă pentru prevenirea de bacterii.

 

De asemenea, grupul Leoni, producător german de echipamente pentru industria auto, prezent şi în România cu mai multe unităţi, a închis activitatea din fabrica de la Piteşti, dar continuă activitatea la cele din Bistriţa şi Bumbeşti-Jiu (Hunedoara), potrivit reprezentanţilor.

 

Şi Aramis Invest, cel mai mare producător local de mobilă şi cel mai mare exportator cu capital privat românesc, spune că în perioada aceasta livrează la o capacitate redusă faţă de o perioadă normală, motiv pentru care a decis să reducă programul de lucru al celor circa 5.000 de angajaţi.

 

„În momenul de faţă livrăm la un nivel de 25% - 30% din volumul normal în această perioadă. (...) Pentru siguranţa angajaţilor şi pentru a veni în sprijinul autorităţilor, prin limitarea deplasării celor 5.000 de angajaţi ai Aramis Invest, am decis să reducem programul de lucru la un singur schimb pentru săptămâna viitoare, urmând ca din 27 martie să oprim complet activitatea pentru o perioadă de minimum două săptămâni. Angajaţii vor beneficia de şomaj tehnic pe toată durata inactivităţii companiei”, a spus Alexandru Griguţă, CFO al Aramis Invest.

 

Pe de altă parte, Complexul Energetic Oltenia (CEO), cel mai mare producător de electricitate al României, în cadrul căruia lucrează 12.800 de persoane, a anunţat măsurile de protecţie implementate de conducerea companiei, în contextul epidemiologic actual generat de riscul infectării cu coronavirus.

 

„Pentru menţinerea condiţiilor de siguranţă a propriilor angajaţi, se respectă toate măsurile de prevenire şi de protecţie, de la cele preventive de igienă, până la acordarea unei perioade de repaus, anterior începerii activităţii, pentru salariaţii care s-au deplasat sau au avut contact cu persoane venite din zonele înregistrate cu risc de infectare din afară ţării, respectivii salariaţi aflându-se în autoizolare preventivă sau recomandată”, au transmis la solicitarea ZF reprezentanţii Complexului Energetic Oltenia.

 

Gabriela Firea, primarul Capitalei, a anunţat că STB va reduce cu 25% numărul mijloacelor de transport în comun din Bucureşti începând de joi dimineaţă.

 

„Trebuie să redimensionăm parcul auto. (...) Trebuie să-i protejăm pe călători, dar în aceste zile sunt tot mai puţini, pentru că au înţeles mesajul autorităţilor de a nu face acele drumuri care nu sunt obligatorii. De asemenea, trebuie să-i protejăm şi pe conducătorii auto pentru a nu ajunge în situaţia în care să nu aibă cine să mai conducă autobuzele, tramvaiele sau troleibuzele”, a spus Gabriela Firea, potrivit Mediafax.

 

În domeniul feroviar, Metrorex a instituit în toate staţiile plata cu cardurile, direct la turnichete, pentru ca angajaţii să evite contactul direct cu clienţii, a anunţat instituţia. În plus, CFR Călători a suspendat temporar circulaţia mai multor trenuri, potrivit informaţiilor publicate pe site-ul propriu.

 

Compania Naţioanlă Poşta Română, cu un număr de aproximativ 24.000 de angajaţi, a suplimentat flota auto în perioada pandemiei cu coronavirus, a transmis la solicitarea ZF Horia Grigorescu, directorul general al Companiei Naţionale Poşta Română.

 

„Compania îşi va diversifica activitatea şi se va plia pe nevoile actuale ale clienţilor, accelerându-şi activitatea mai ales în zona de curierat rapid, activitate desfăşurată de PrioriPost. (...) Primele 65 de autovehicule Dacia Docker, din totalul de 430 de autovehicule noi (Dacia Docker şi Renault Master) au ajuns deja în parcul auto al companiei. (...) Depunem toate eforturile pentru a continua activitatea economică”, a transmis Poşta Română.

 

În contextul pandemiei de coronavirus, 850 de angajaţi din cadrul Poşta Română lucrează de acasă, în sistem „work from home”, în timp ce salariaţii din centrele de tranzit, sortare şi distribuire lucrează în schimburi şi în grupuri de până în 50 de persoane.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO