ZF 24

Istoria fabuloasă a miliardarului din spatele business-ului de ochelari Luxottica, care a ajuns cel mai bogat om din Italia, pornind de la orfelinat

Istoria fabuloasă a miliardarului din spatele business-ului de ochelari Luxottica, care a ajuns cel mai bogat om din Italia, pornind de la orfelinat

Autor: Ştefan Stan

21.01.2017, 14:35 5123

Leonardo Del Vecchio, miliardarul din spatele lanţului de ochelari Luxottica, face afacerea vieţii lui la 81 de ani, prin achiziţia de către grupul Essilor, producătorul francez de lentile pentru ochelari, într-o tranzacţie de 50 de miliarde de euro, care va crea o companie cu vânzări anuale de 15 mld. euro.

Istoria lui Del Vecchio este fabuloasă, având în vedere că s-a născut în 1935, în sărăcie, iar mama lui, după moartea tatălui, l-a trimis într-un orfelinat. Acum este cel mai bogat om din Italia, cu o avere estimată la 20 de miliarde de euro.

Tânărul Del Vecchio a pornit ca ucenic şi producător de vopsea în Milano. În 1961 el a fondat Luxottica, ca un producător la comandă cu sediul în Agordo, Italia.

Spre finalul anilor ’80, a urmat o perioadă de expansiune. În 1988, compania a obţinut primul contract de licenţiere pentru Giorgio Armani, iar doi ani mai târziu s-a listat la Bursa din New York. Del Vecchio a reuşit să inginerească cu succes listarea pe bursă, deşi nu vorbea deloc engleză la vremea aceea.

Până în 2000, se listase şi la Milano, mişcare urmată de achiziţai surpriză a unuia dintre cele mai faimoase branduri de ochelari din portofoliul companiei, Ray-Ban, precum şi a Sunglass-Hut, ceea ce a făcut din Luxottica lider mondial pe piaţa ochelarilor.

Apropiindu-se de 80 de ani, Del Vecchio s-a retras din managementul de zi cu zi al companiei, predând frâiele imperiului lui Andrea Guerra în 2004. Atunci el spunea că nu va fi succedat la conducerea companiei de unul dintre fii săi sau de familie.

La fel de şocantă a fost decizia sa în 2014 de a reveni în linia întâi în cadrul companiei. Mişcarea a dus la instabilitate şi la trei directori executivi s-au schimbat în ultimii trei ani.  

Producătorul francez Essilor International va cumpăra Luxottica Group, producătorul ochelarilor de soare Ray-Ban, pentru aproximativ 22,8 miliarde de euro, combinând cel mai mare producător şi retailer de ochelari din lume, scrie Bloomberg.

Investitorii Luxottica vor primi 0,461 dintr-o acţiune Essilor pentru fiecare acţiune pe care o deţin, potrivit unui anunţ al companiilor italiene şi francize de luni.

Oferta valorează 47,07 euro, cu 5% mai scăzută decât preţul de închidere de vineri a acţiunilor Luxottica, de 49,56 euro.

Leonardo Del Vacchio, fondatorul şi acţionarul majoritar în vârstă de 81 de ani al Luxottica, a acceptat această ofertă, şi va devein CEO şi preşedinte executive al noii companii formate, EssilorLuxottica, care va avea este 15 miliarde de euro venituri anuale.

Del Vecchino va fi cel mai mare actionar individual, compania sa deţinând undeva între 31% şi 38% din noul gigant.

Afacerea va crea un gigant cu o valoare de piaţă care rivalizează cu al doilea  roducător de bunuri de lux, Hermes International. Companiile au anunţat că se aşteaptă la economii de 400-600 de mil de euro. Essilor este cel mai mare producător în industrie, iar Luxottica cel mai mare retailer. 

AFACERI DE LA ZERO