ZF 24

Lanţurile de retail au zdrobit micii comercianţi. Analiză ZF: Marile reţele de retail au acaparat în 20 de ani 60% din piaţa de consum a României şi nu se opresc aici

Lanţurile de retail au zdrobit micii comercianţi....

Autor: Cristina Roşca

13.03.2019, 00:08 1289

♦ Universul de comerţ modern din România se apropie de 3.000 de magazine ♦  An de an se deschid circa 300 de hipermarketuri, supermarketuri sau magazine de discount.

 

 

Românii cheltuie anual 20 mld. euro pe alimente şi alte bu­nuri de larg consum, din care 62% sunt lăsaţi la ca­sele de marcat ale maga­zi­nelor moderne, în frunte cu hiper­mar­keturile şi supermarke­tu­rile. Cei 70.000 de chioşcari îşi împart restul de 38% din bani, arată datele pe 2018 oferite de compania de cercetare de piaţă GfK.

Prin comparaţie, în 2013 exista un raport echilibrat între modern şi tradiţional, iar în ur­mă cu circa un deceniu, balanţa înclina în sens invers. Mai exact, micii comercianţi erau ma­jo­ritari cu circa 60% cotă de piaţă, conform celor mai recente date ale ZF.

Reţelele străine au început dezvoltarea în România acum două decenii, dar au accelerat ex­pansiunea după 2005 când mai multe nu­me mari şi-au făcut intrarea pe pia­ţă. Apoi, an de an au fost des­chise zeci şi ul­terior sute de maga­zi­ne mo­derne care au mâncat trep­tat din cota de piaţă a micilor co­mer­cianţi. Doar pentru acest an sunt pla­ni­ficate circa 300 de noi uni­tăţi - în special pe suprafaţă mică - ceea ce ar duce universul de co­merţ mo­dern spre 3.000 de unităţi operate de zece reţele străine.

Iar consultanţii şi managerii spun că planurile de expansiune ale marilor reţele nu se opresc aici. Comerţul mo­dern va continua dez­voltarea în viitorul apro­piat investind sute de milioane de euro în 250-300 de magazine noi pe an, potrivit da­telor deja comunicate de lanţu­ri­le interna­ţionale. Evoluţia din România nu este atipică însă, pe pieţele dezvoltate din Vest co­merţul modern are o cotă de piaţă de peste 80%.

Totuşi, comerţul tradiţional nu va dispărea deoarece jumătate din populaţia României locuieşte în rural, unde doar puţine reţele internaţionale au intrat mai agresiv. Ce trebuie să facă micii comercianţi să reziste? Jucătorii trebuie însă să se replieze şi să se specializeze pentru a rezista unei concurenţe tot mai acerbe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO