ZF 24

Laura Grigore, Senior Associate PeliFilip: Începutul de an aduce schimbări importante în managementul deşeurilor de ambalaje, dar şi de echipamente electrice şi electronice

Laura Grigore, Senior Associate PeliFilip: Începutul de...

Autor: Roxana Rosu

04.01.2018, 15:28 331

Ministerul Mediului a aprobat la finele anului trecut noul ordin pentru modificarea şi completarea metodologiei de calcul a taxelor şi contribuţiilor la Fondul pentru mediu (Ordinul nr. 1503/2017), care aduce o serie de modificări importante în cazul deşeurilor de ambalaje, dar şi pentru contribuţii “de nouă generaţie” cum este cazul deşeurilor de echipamente electrice şi electronice, baterii şi acumulatori.

Ordinul înlocuieşte întreaga Metodologie în domeniu.

”Ordinul prevede expres modalitatea de stabilire a greutăţii deşeurilor de ambalaje, anvelope, DEEE şi de baterii şi acumulatori, respectiv pe baza informaţiilor cuprinse în anumite tipuri de documente - facturi şi anexele la acestea, avize de însoţire a mărfii, documente de transport, documente vamale, fişe tehnice ale produselor, documente de cântărire actualizate anual sau ori de cate ori se modifică greutatea acestora, inclusiv alte documente relevante. Acestea sunt enumerate neexhaustiv şi generic in Ordin, iar in acest context, se poate considera ca este lasată o destul de mare marjă de apreciere personalului cu atribuţii de control al Administraţiei Fondului pentru Mediu”, se arată într-o analiză realizată de Laura Grigore, Senior Associate PeliFilip.

Un alt punct important, subliniat de avocat, este legat de suplimentarea şi completarea condiţiilor imperative pentru luarea în calcul a cantităţilor de deşeuri de ambalaje la îndeplinirea obiectivelor legale. Printre acestea, şi obligaţia operatorilor economici autorizaţi din punctul de vedere al protecţiei mediului de a respecta anumite cerinţe specifice reglementate în Anexa nr. 2 la Metodologie – cerinţe care se referă practic la o diagramă pentru evaluarea operaţiei de valorificare drept operaţie de reciclare şi care se aplică operaţiei la care a fost supus materialul de ambalare.

În domeniul obligaţiilor cu privire la DEEE, se specifică posibilitatea operatorilor economici producători de a realiza obligaţiile anuale de colectare în sistem mixt - respectiv în mod individual şi/ sau prin transfer de responsabilitate.

Cu privire la obligaţia de plată stabilită de la 1 ianuarie 2018 referitoare la contribuţia aferentă neîndeplinirii ţintelor de colectare a DEEE, în cazul producătorilor care au transferat resposabilitatea, aceasta este prevăzută expres că se aplica pentru cantităţile de EEE care nu sunt gestionate prin intermediului unei organizaţii colective, a explicat Laura Grigore.

Au fost totodată aduse modificări şi completări în ceea ce priveşte taxa de depozitare a deşeurilor - „taxa de depozitare la groapă”. Printre altele, se stabileşte obligaţia unităţilor administrativ-teritoriale sau, după caz, subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor, respectiv asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară (conform competenţelor stabilite de Legea serviciului de salubrizare a localităţilor), de a include în tarif/taxa de salubrizare contravaloarea taxei de depozitare sau de a asigura fondurile necesare achitării acesteia, în vederea stimulării colectării selective şi sortării deşeurilor municipale.

O altă modificare importantă este legată de prevederea expresă a posibilităţii reprezentanţilor Administraţiei Fondului pentru Mediu cu atribuţii de control, de a nu lua în considerare o tranzacţie care nu are scop economic sau de a reîncadra forma unei tranzacţii/ activităţi pentru a reflecta conţinutul economic al tranzacţiei / activităţii.

Este totodată reglementată semnificaţia termenului de documente financiar-contabile si documente justificative. Acestea sunt prevăzute ca fiind cel puţin, următoarele: factura, avizul de însoţire, formularul de încărcare-descărcare deşeuri nepericuloase prevăzut în Anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului 1.061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase şi nepericuloase pe teritoriul României, anexa nr. VII la Regulamentul (CE) nr. 1.013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului, precum şi cele prevăzute în Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile.

”În lumina acestor modificări, este recomandată realizarea de către companii a unei analize a impactului efectiv asupra domeniilor de activitate ale acestora, inclusiv a contractelor practicate în prezent şi a celor propuse pentru viitor, pentru a se asigura că sunt respectate cerinţele noi sau cele modificate relevante, aduse de acest Ordin şi că nu este afectată luarea în considerare a anumitor cantităţi de deşeuri gestionate pe fluxuri specifice, în vederea îndeplinirii obiectivelor legale. Nu în ultimul rând, s-a dovedit mai tot timpul utilă discutarea cu angajaţii/ colaboratorii implicaţi în aceste activităţi la nivelul companiei, a aspectelor noi sau neclare, pentru a preveni eventuale lipsuri în gestionarea deşeurilor pe fluxurile specifice şi inclusiv diminuarea riscurilor operaţionale sau formale în cazul unor controale”, spune Laura Grigore.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO