ZF 24

Lidl: Lucrăm tot mai mult cu producătorii locali, iar acest lucru se vede în creşterea coşului de cumpărături, dar şi în atragerea de clienţi noi

Analiză ZF

Lidl: Lucrăm tot mai mult cu producătorii locali, iar acest lucru se vede în creşterea coşului de cumpărături, dar şi în atragerea de clienţi noi

În 2018 au fost deschise 20 de magazine, fiind a doua cea mai alertă expansiune de după 2011, anul când Lidl şi-a făcut oficial intrarea în România după preluarea Plus Discount

Autor: Cristina Roşca

10.07.2019, 19:10 7374

„Cifra noastră de afaceri a fost întotdeauna în creştere, încă când am intrat pe piaţa ro­mânească, în 2011. Dacă discutăm doar despre ultima perioadă, vorbim de doi ani (2017 şi 2018) excelenţi, în care ne-am bucurat de o creştere fenomenală a businessului, cu mult peste media de creştere a pieţei“, spun oficialii companiei. Ei nu oferă detalii despre ritmul de creştere din 2019.

Afacerile discounterului german Lidl au crescut cu aproape 17% în 2017, până la 6,5 mld. lei. Avansul chiar mai puternic de anul trecut a dus businessul spre 8 mld. lei în 2018.

„Creşterea businessului este susţinută de mai mulţi factori, în egală măsură: atât expansiunea, cât şi investiţiile constante pe care le facem în sortimentul de produse Lidl. La nivel de expansiune, menţinem şi anul acesta un ritm alert, numai în primele şase luni ale anului am deschis 11 magazine.“

 

Pariu pe mărci proprii

Lidl a intrat pe piaţă oficial în 2011, cu un model identic cu cel din afară al grupului, dar diferit de orice era în România, mai exact peste 80% din produsele de la raft sunt marcă proprie.

„Pentru că avem un format de business diferit de competitorii prezenţi pe piaţă, ne direcţionăm o parte din investiţii în dezvoltarea produselor existente sau în aducerea de SKU-uri noi în magazine. Asta înseamnă că lucrăm foarte mult cu producătorii locali, un exemplu în acest sens fiind Piaţa Lidl, unde avem din ce în ce mai multe produse româneşti, sau implicarea în proiectul Sibiu – Regiune Gastronomică Europeană 2019.“ Ca parte a acestui parteneriat, retailerul a lansat Săptămâna Sibiană, săptămâna în care a adus pe rafturile magazinelor Lidl din toată ţara produse tradiţionale din regiune, de la furnizori locali, ambalate în cutii cu un design special realizat pentru această ocazie. „Toate acestea s-au tradus, desigur, şi în creşterea coşului de cumpărături, dar şi în atragerea de clienţi noi. Putem spune că am observat că românii au preferinţe specifice atunci când fac alegerile de cumpărături.“

Când vine vorba produsele din portofoliul Piaţa Lidl, oficialii discounterului german spun că românii se îndreaptă din ce în ce mai mult spre legumele şi fructele provenite de la furnizorii români.

„În acest context, am lansat de curând o campanie prin care ne-am propus să informăm clienţii să afle exact de unde provin produsele româneşti din Piaţa Lidl.“ Oficialii companiei Lidl afirmau recent că au peste 100 de furnizori de produse româneşti, iar numărul lor creşte constant. Ei nu au precizat niciodată care e ponderea bunurilor „made in Romania“ la raft.

Deşi are un număr tot mai mare de produse româneşti la raft, conform oficialilor companiei, majoritatea articolelor Lidl vin din import, acesta fiind modelul de business al nemţilor.

De altfel, retailerul german Lidl ocupă poziţia a şasea în topul celor mai mari importatori din economie anul trecut, în stagnare faţă de 2017. Clasa­mentul este condus de Automobile Dacia (auto), Rompetrol Rafinare (rafinare petrol), Star Assembly (com­po­nente auto), Petrotel - Lukoil (rafi­nare petrol) sau Ford România (auto).

Nouă dintre cei zece jucători din comerţul modern se găsesc în topul celor mai mari 500 de importatori locali. Poziţiile comercianţilor variază de la 6 la 354, locurile fruntaşe fiind ocupate de companiile cu politică de discount.

 

Merg înainte cu expansiunea

Importurile companiei cresc ca valoare pentru că retailerul german se extinde şi deschide noi magazine, deci şi vânzările totale sunt mai mari. Anul trecut au fost deschise 20 de magazine, fiind a doua cea mai alertă expansiune de după 2011, anul când Lidl şi-a făcut oficial intrarea în România după preluarea Plus Discount.

Atunci au fost achiziţionate peste 100 magazine, iar între timp nemţii au ajuns la un pas de 250 de unităţi de tip discount.

„Şi în 2019 ne-am propus să avem un ritm alert de expansiune, cel puţin 15 inaugurări. Am început anul calendaristic cu 238 de magazine în reţea, iar până acum am inaugurat încă 11 unităţi, dintre care 2 au fost relocări, în Huşi şi în Zărneşti. Noi nu am închis magazine, însă am realizat relocări sau remodelări de unităţi, pentru că suntem o companie sustenabilă, care funcţionează pe principiul eficienţei în toate domeniile de activitate.“

Oficialii Lidl explica faptul că discounterul german îşi analizează constant portofoliul imobiliar pentru că vrea ca toate magazinele să fie cât mai eficiente energetic, să fie dotate cu ultimele tehnologii, iar acolo unde este cazul, înlocuiesc unele unităţi cu magazine construite de la zero. Lidl preferă să deţină magazinele în proprietate, însă există şi cazuri - în special în cazul magazinelor preluate de la Plus – unde se află în chirie.

Reprezentanţii companiei explicau anterior că în chirie ai contract pe 15-20 de ani, iar apoi trebuie să renegociezi. Când eşti proprietar poţi decide singur următoarea mutare, fie o renovare sau altceva. Discounterul german nu exclude însă chiria, ba chiar este deschis să meargă şi în ansambluri rezidenţiale, dacă găseşte o suprafaţă potrivită cu formatul Lidl, magazinele companiei având între 800 şi 1.300 mp.

„Astfel, astăzi reţeaua numără 247 de magazine, 5 depozite logistice şi planuri pentru cel de-al şaselea, iar, până la finalul anului, cu un focus constant pe constucţii sustenabile, vom avea peste 250 de unităţi.“

În prima parte a acestui an compania a inaugurat cel de-al cincilea depozit logistic din portofoliu, în apropierea oraşului Roman. Centrul logistic este primul de acest fel din zona Moldovei şi se află în proximitate faţă de drumul european E85.

„Acesta a fost un factor important în alegerea locaţiei, deoarece permite menţinerea distanţei medii de transport a produselor către magazine, sub 150 de kilometri, şi eficientizează procesul de distribuţie din zona de Est a ţării.“

Discounterul german avea deja depozite la Chiajna (lângă Bucureşti), Nedelea (lângă Ploieşti), Iernut (lângă Târgu Mureş) şi Lugoj.

AFACERI DE LA ZERO