ZF 24

„Lipscaniul va arăta în 2-3 ani ca o arteră de shopping. Peste 70% din spaţii vor fi ocupate de magazine“. Barurile şi restaurantele vor pierde masiv teren

Autor: Cristi Moga

30.10.2013, 20:36 5335

Consultanţii firmei Colliers International, care au inter­mediat tranzacţia prin care H&M a închiriat clădirea nou-construită, afirmă că mai poartă negocieri cu încă trei retaileri interesaţi să închirieze spaţii pe Lipscani, iar magazinele de îmbrăcăminte vor începe să ocupe din spaţiile în care în prezent sunt baruri şi restaurante.

„Consider că peste 2-3 ani Lipscaniul va arăta ca o arteră de shopping în adevăratul sens al cuvântului, în timp ce la Crăciunul de anul viitor va fi deja o destinaţie interesantă de cumpărături. În câţiva ani mixul de chiriaşi de pe Lipscani va fi acoperit în proporţie de 70% de magazine de îmbră­căminte, faţă de 38% în prezent“, a declarat Simina Istrate, associate director în cadrul departamentului de retail al Colliers.

Pe Lipscani sunt în prezent 51 de clădiri care au spaţii comerciale cu o suprafaţă de circa 19.000 de metri pătraţi, echivalentul unui centru comercial de dimensiunile fostului City Mall, dar 11 clădiri necesită investiţii în renovare sau consolidare, potrivit unui studiu al Colliers.

Zona centrului vechi din Bucureşti a cunoscut o efervescenţă importantă în ultimii patru-cinci ani, pe măsură ce infrastructura s-a îmbunătăţit, dar cele mai multe investiţii au fost îndreptate către sectorul de baruri şi restaurante.

„Pe Lipscani magazinele încep să mănânce din spaţiile ocupate de baruri şi restaurante. Proprietarii de spaţii preferă să aibă chiriaş un retailer important dispus să semneze un contract pe cinci sau zece ani, în timp ce operatorii de baruri şi restaurante sunt mult mai volatili şi mai neexpe­rimentaţi, astfel că după un an sau doi pot decide să închidă sau să se mute“, consideră Ale­xandru Bordianu, associate în cadrul departamentului de retail la Colliers. Spaţiul fostului restaurant Gregory’s de pe Lipscani este printre cele care în viitorul apropiat ar putea găzdui un magazin de îmbrăcăminte.

Dintre brandurile care au magazine şi în malluri, pe Lipscani mai sunt prezente şi Adidas, Lashez sau Penti, iar anul viitor şi turcii de la Koton vor deschide o unitate pe această arteră, în timp ce un jucător local – Cato din Braşov - îşi va încerca de asemenea forţele pe Lipscani din 2014.

Pentru retailerii internaţionali zona a devenit interesantă ca urmare a traficului semnalat în special seara şi în weekend, dar structura vechilor clădiri de pe Lipscani reprezintă o piedică peste care anumiţi retaileri reuşesc cu greu să treacă.

„Aproape toţi retailerii internaţionali fac compromisuri pentru magazinele deschise în centrul vechi şi se abat de la criteriile standard ale grupului. Înaintea unei negocieri pe contract se caută variante pentru adaptarea designului magazinului la noul spaţiu. În aceste condiţii, o tranzacţie este semnată în general de-abia după 6 – 12 luni de la începerea discuţiilor“, mai spune Bordianu.

Chiriile spaţiilor comerciale de la parter de pe Lipscani variază între 45 şi 50 de euro/mp lunar pentru clădirile nerenovate şi pot ajunge la 70 de euro/mp în cazul clădirilor renovate, în timp ce la subsol sau la etaj se aplică discount-uri cuprinse între 30 şi 70% faţă de valorile negociate la parter, potrivit Colliers.

„Retailerii mizează aici mai mult pe potenţial decât pe ceea ce există, dar deja se observă o schimbare a comportamentului pe care îl au vizitatorii zonei, astfel că nu mai este doar un trafic de entertainment, pentru baruri şi restaurante, ci şi un trafic de fashion“, a conchis Simina Istrate.

Spre deosebire de alte oraşe europene, comerţul stradal din Bucureşti s-a dezvoltat lent în ultimele decenii, atenţia retailerilor fiind îndreptată în primul rând către cele 10-15 centre comerciale construite în toate zonele oraşului. Pe Calea Victoriei sau pe Calea Dorobanţilor o serie de retaileri au deschis magazine cu articole de lux, dar pe acest segment cele mai bune rezultate au fost obţinute, în general, în apropierea hotelurilor de cinci stele, precum Radisson, Hilton sau Marriott.

Centrul vechi este acum o zonă care atrage în special tineri cu venituri medii în căutare de variante pentru petrecerea timpului liber, dar investiţiile din zonă, inclusiv parcarea de 500 de locuri de la Universitate, au deschis calea spre noi oportunităţi de afaceri.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 31.10.2013

 
AFACERI DE LA ZERO