ZF 24

Lupta celor mai importanţi gameri la DreamHack Bucureşti: 10.000 de participanţi, 290 de gameri. „Nu există niciun nume mare care să nu fie prezent“

În prima zi de DreamHack Bucureşti au fost prezenţi 8.000 de vizitatori, iar pentru cea de a doua zi erau aşteptate alte 4.000 - 5.000 de persoane.

Un joc de LoL (dezvoltat de compania Riot Games) sau Starcraft 2 (dezvoltat de compania Blizzard Entertainment) poate dura de la 15 minute la mai bine de o oră. GALERIE FOTO

Autor: Cristina Roşca, Corina Mirea

15.09.2013, 20:23 2925

„Am vândut până acum (sâmbătă, prima zi a competiţiei - n.red.) circa 7.000 de bilete online şi aşteptăm să mai vindem şi la uşă. Ne-am stabilit un target de 10.000 de participanţi şi dacă ne uităm la ce am reuşit la ediţiile anterioare, este o ţintă pe care am putea să o atingem“, spune Silviu Stroe, CEO al computergames.ro, unul dintre organizatori.

Evenimentul DreamHack Bucureşti, unul dintre cele mai importante evenimente de profil din Europa, este deja la a treia ediţie în Capitală şi participanţii la competiţie spun că „este al doilea ca amploare şi importanţă după Stockholm, mai mare decât Valencia“.

Pentru a juca sau doar pentru a urmări competiţiile de Starcrafts 2 (joc de strategie), League of Legends (LoL - joc de strategie) sau CS-Go (Counter Strike - Global Offensive - joc din categoria first person shooter), mii români şi străini din Coreea de Sud, Suedia, Danemarca, Rusia sau Bulgaria au venit la Bucureşti şi s-au instalat în faţa Sălii Polivalente încă de la primele ore ale dimineţii. La puţin după ora zece în sala principală deja se dădea o luptă între o echipă locală şi una străină şi cele câteva sute de telespectatori aplaudau la fiecare câteva minute. Atmosfera semăna cu cea de pe stadion, doar că „microbiştii“, deşi aveau o echipă favorită, apreciau în primul rând „arta jocului“ şi strategia fiecărui jucător, a fiecărei echipe.

Dacă la un meci se aplaudă pasele, sche­mele de joc sau golurile, la un meci de Star­craft sau LoL se aplaudă misiunile în urma cărora un erou a reuşit să omoare un erou din echipa adversă sau misiunile din care o echipă a scăpat nevătămată. Atât în LoL cât şi în Starcraft 2 scopul unui joc este ca o echipă să cucerească baza echipei adverse.

Un joc de LoL (dezvoltat de compania Riot Games) sau Starcraft 2 (dezvoltat de compania Blizzard Entertainment) poate dura de la 15 minute la mai bine de o oră, iar meciurile de ieri, de la primele ore ale dimineţii, i-au ţinut ţintuiţi de scaune aproape o oră pe cele câteva sute de spectatori care la final s-au ridicat în picioare pentru a-i aplauda pe câştigători. Spre deosebire însă de un meci de fotbal, meciul de LoL se juca pe un ecran în faţa sălii, nu pe un teren, iar cele două echipe nu alergau, ci erau aşezate la mese pe un podium. Nu se auzeau nici scandări, nici alte discuţii, toată lumea prezentă aşteptând ca într-un film de suspans următoarea lovitură strategică. La startul competiţiei de LoL au participat şi două echipe româneşti, însă niciuna nu a mers mai departe.

La ieşirea din sala centrală, alte câteva zeci de calculatoare erau ocupate de echipe care îşi disputau luptele de Starcraft şi CS-Go în faţa doar a câtorva curioşi. Din când în când un jucător de CS-Go (joc dezvoltat de Valve Corporation and Hidden Path Entertainment) se ridica în picioare şi îşi „cânta“ victoria. Îl urmau şi coechipierii săi.
 

100.000 de euro din joacă

La unul dintre calculatoare stătea şi Andrei Nodea (27 de ani), cunoscut sub pseudonimul de DeathAngel, aşteptând să înceapă un nou joc de Starcraft 2. El este membru al echipei 7xTeam, una dintre cele mai vechi echipe de profil. „Joc de trei ani Starcraft 2, înainte am jucat 1. Am început să mă joc în liceu cu prietenii, însă am dus acest hobby mai departe.“

Programator de profesie, Andrei Nodea spune că se joacă în medie opt ore pe zi şi a ajuns să câştige 100.000 de euro pe an din competiţii şi sponsorizări. „Ai nevoie de sponsori care să se implice în domeniu şi care să te susţină. Acum sponsorul meu este un rus bogat (nu i-a precizat numele - n.red.) şi sunt în echipă cu alţi 7-8 gameri, majoritatea ruşi. De regulă sponsorii te pun să le porţi numele pe tricou şi să le mulţumeşti atunci când dai interviuri.“ În România sunt peste 10.000 de gameri profesionişti, iar în total sunt mai mult de

3 milioane de români care joacă la nivel de amatori, potrivit lui Silviu Stroe.

Un gamer profesionist primeşte un salariu lunar ce poate varia de la 100 de euro, pentru jucătorii „up and coming“ dar promiţători, la 6.000 de euro pe lună pentru cei mai buni, spune Valentin Chivu, manager general al Newrosoft, o echipă românescă formată însă doar din străini - doi ucrainieni, doi germani şi un finlandez. Salariilor fixe li se adaugă banii câştigaţi în turnee, care sunt împărţiţi cu managerii. „Am 19 ani, sunt student la Computer Science (Automatică, n.red.), mă joc 3-4 ore pe zi şi am ajuns să câştig circa 6.000 de euro pe lună“, spune Vesa Hovinen (Welmu după numele său din joc), un gamer finlandez, membru al echipei româneşti Newrosoft, care a ajuns în finala VSC pe Europa şi s-a calificat automat în finala de la nivel mondial. „WCS este echivalentul unui campionat european, respectiv mondial de fotbal“, explică Valentin Chivu. Finlandezul spune că în prezent câştigă suficient cât să se întreţină, însă nu să trăiască foarte bine. „Am avut nevoie de doi ani de pregătire pentru a ajunge aici. Am început să mă joc ca un hobby, însă am fost bun şi am intrat în primul turneu. Contează şi să fiu eu bun dar şi să am un manager bun care să se ocupe de siguranţa şi liniştea echipei.“
 

Vin cu antrenori, maseuri şi psihologi

Valentin Chivu explică faptul că o echipă serioasă trebuie să încerce să se menţină în aceeaşi formulă, iar managementul trebuie să o ajute să progreseze continuu. El adaugă că la unii jucători este vorba de mai mult talent şi mai puţină muncă, pe când la alţii raportul este invers. „În acest scop am amenajat un teamhouse, o casă aici, în Bucureşti, unde jucătorii să poată locui, să se poată antrena.“ Echipa Newrosoft, creată de românul Andrei Gireadă, gamer şi proprietarul companiei cu acelaşi nume, în parteneriat cu nişte americani, îi are acum pe lista de sponsori şi pe cei de la Logitech. „Este destul de greu să găseşti sponsori în România. Sunt sponsori care caută publicitate pasivă, care vor devină cunoscuţi odată cu creşterea popularităţii echipei. Există şi sponsori care vor să fie menţionaţi în momentul în care se câştigă un turneu. Există pieţe unde e-sportul prezintă interes pentru companii, cum este Coreea de Sud sau Suedia“, explică Valentin Chivu. Coreea de Sud este ţara cu cei mai buni jucători din lume şi totodată ţara unde jocuri precum Starcraft 2 sau LoL se bucură de o popularitate ridicată, iar industria de gaming a devenit sport naţional, potrivit lui Silviu Stroe.

„În Coreea de Sud toţi locuitorii de până în 40 de ani sunt gameri. Cu ocazia DreamHack Bucureşti l-am adus pe Flash, cel mai cunoscut şi cel mai popular jucător din Coreea de Sud. El este foarte cunoscut acolo şi are contracte de publicitate care îl împiedică să iasă din ţară şi să joace în competiţii externe. Aceasta este prima lui ieşire“, spune Silviu Stroe, unul dintre organizatorii evenimentului de la Bucureşti, unde urmează a fi prezenţi circa 290 de gameri profesionişti, dintre care 90% străini. Cei mai mulţi, 96, sunt jucători de Starcraft 2. „Nu există megajucători care să nu fie prezenţi.“

Gamerii au venit însă cu întreaga echipă, care cuprinde manageri, antrenori, maseuri şi psihologi, la fel ca în cazul oricăror alţi sportivi. Scopul? Recunoaştere mondială, atragerea de noi sponsori şi, de ce nu, câştigarea premiilor în valoare de câteva mii de euro.  Câştigătorii finalei din România se vor duce la evenimentul DreamHack Stockholm, unde se va juca practic finala cea mare.

În prima zi de DreamHack Bucureşti au fost prezenţi 8.000 de vizitatori, iar pentru cea de a doua zi erau aşteptate alte 4.000 - 5.000 de persoane. „Organizarea evenimentului ne-a costat 400.000 de euro şi sperăm măcar să ne recuperăm banii. Un bilet a costat circa zece euro (fără TVA, n.red.)“, explică Silviu Stroe. Preţul unui abonament pentru cele două zile de eveniment a fost zece euro (49 de lei) fără TVA. Pentru secţiunea VIP costul unui abo­nament era de 299 de lei.

La eveniment nu au participat doar gameri profesionişti, amatori şi pasionaţi de jocuri, ci şi companii care au vrut să îşi pună numele pe bannerele din faţa clădirii sau care au vrut să fie prezente cu standuri la eveniment, precum Rom­telecom, Maguay, Asus sau PC Garage. „Sun­tem aici pentru că aici este şi targetul nostru, respectiv oamenii care chiar fac achiziţii în domeniu. Avem produse de la 2.500 - 3.000 de lei pentru un laptop de gaming până la 20.000 de lei. Şi avem clienţi pentru toate gamele de produse, dar se vinde mai bine ce este mai scump“, spune Costel Mazilu, brand develop­ment manager în cadrul producătorului local de computere şi servere Maguay, deţinut de familia Pughin.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 16.09.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO