ZF 24

Mediafax Talks about Auto Industry: România trebuie să fiscalizeze vânzările de maşini second-hand

Oana Stoenescu, director vânzari Garanti Leasing, Zoltan Brassai, director general Ford România, Cristian Dimitriu - director Mediafax, Adrian Gearâp, preşedinte, Administraţia Fondului Pentru Mediu, Ştefan Penthin, partner BearingPoint, şi Mona Cucu, director Direcţia de Asigurări Obligatorii, Autoritatea pentru Supraveghere Financiară, la conferinţa „Mediafax Talks about Auto Industry 2013“. Foto Răzvan Lupică

Oana Stoenescu, director vânzari Garanti Leasing, Zoltan Brassai, director general Ford România, Cristian Dimitriu - director Mediafax, Adrian Gearâp, preşedinte, Administraţia Fondului Pentru Mediu, Ştefan Penthin, partner BearingPoint, şi Mona Cucu, director Direcţia de Asigurări Obligatorii, Autoritatea pentru Supraveghere Financiară, la conferinţa „Mediafax Talks about Auto Industry 2013“. Foto Răzvan Lupică

Autor: Bogdan Alecu

21.11.2013, 20:53 584

Creşterea puternică a importurilor de autoturisme second-hand din acest an şi îmbătrânirea accelerată a parcului auto naţional readuc în discuţii introducerea de impozite pentru cei care au ca activitate comerţul cu maşini la mâna a doua şi nici nu plătesc cine ştie ce la stat.

„La imobiliare, dacă într-un timp scurt o persoană tranzacţionează două imobile, la al doilea trebuie să plătească o taxă. La automobile poţi să imporţi la mâna a doua sute sau mii de maşini fără să plăteşti vreun impozit. Noi sperăm ca autorităţile să ia măsuri în acest sens“, a spus Zoltan Brassai, directorul general al Ford România, în cadrul conferinţei Mediafax Talks about Auto Industry.

Anual statul pierde sute de milioane de euro numai din netaxarea persoanelor fizice care şi-au dezvoltat un adevărat business din acest comerţ.

Mai mult, mai bine de jumătate din maşinile importate la mâna a doua au kilometrajul modificat pentru a obţine un preţ mai bun. În timp ce în Vest modificarea kilometrajului la automobil înainte de vânzare este considerat un caz penal, în România nu este sancţionat.

Directorul Ford a readus în discuţie şi introducerea unui impozit anual calculat în funcţie de emisiile poluante. Prima dată s-a discutat la începutul acestui an de acest impozit, care ar fi o măsură suplimentară alături de timbrul de mediu. „Cine a cum­părat o maşină nouă şi care poluează puţin trebuie să plătească o taxă sau un impozit cât mai redus. Dar cine conduce o maşină mai veche ce nu mai respectă normele actuale de poluare, trebuie să plătească mai mult. O dată trebuie plătit timbrul de mediu deoarece se aduce pe piaţă o maşină care nu a mai fost anterior aici, după care trebuie să plătească în funcţie de cât poluează”, a spus Zoltan Brassai. El a subliniat că interesul României nu este de a atrage aici cimitirul de maşini din Germania pentru ca statul şi implicit populaţia să plătească pentru a le elimina ulterior.

„Este adevărat că doar 1% din parcul auto al Germaniei mai este reprezentat de maşini cu motoare noneuro, Euro 1 şi 2, dar acest procent înseamnă nu mai puţin de 600.000 de maşini, ceea ce înseamnă că în România pot fi importate în continuare foarte multe automobile vechi“, a subliniat Brassai. El estimează pentru acest an o piaţă auto de 70.000 de autovehicule noi, în scădere cu 20% de la 85.000 de unităţi în perioada similară a anului trecut.

„Importurile de maşini la mâna a doua au crescut foarte mult în acest an. Dacă anul trecut s-au importat 180.000 de maşini second-hand, în 2013 vor fi peste 250.000 de unităţi. Faptul că în acest an piaţa auto totală, formată din importuri de maşini vechi la care se adaugă cele noi, va creşte la 320.000 de unităţi este un semnal bun, deoarece arată că există cerere în piaţă, dar ce este îngrijorător este vechimea în creştere a parcului auto naţional“, a declarat directorul general al Ford România. În prezent 35% din parcul de 4,2 mili­oane de autoturisme sunt mai vechi de 15 ani, în timp ce vârsta medie este de 13 ani. Până în prezent 10.938 de autoturisme noi

s-au vândut prin programul Rabla 2013 potrivit declaraţiilor lui Adrian Gearâp, preşedintele Administraţiei Fondului pen­tru Mediu. Momentan gradul de realizare a programului este de sub 60%, în condiţiile în care au fost eliberate 20.000 de tichete cu 6.500 de lei valoare nominală, iar de săp­tămâna trecută alte 3.000. Vechimea ma­şinilor casate prin program este de 22,5 ani.

 

A patra lună de creştere

Octombrie este cea de-a patra lună la rând când se înregistrează o creştere a vânzărilor de autoturisme, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Luna trecută vânzările au urcat cu 3%, la aproape 7.100 de autoturisme, fiind pentru a doua oară în acest an când se reuşeşte un volum de peste 7.000 de unităţi.

În total, în primele zece luni ale acestui an s-au înmatriculat 55.400 de maşini, cu 8% mai puţin decât în perioada similară a anului trecut.

Cea mai puternică scădere se înregistrează în continuare pe segmentul vehiculelor comerciale, segment care a scăzut cu 20% în acest an la puţin peste 9.400 de unităţi.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 22.11.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO