ZF 24

Mici, dar mulţi. Românii lasă an de an circa 15 mld. lei în restaurantele, cantinele, cafenelele şi barurile locale, o piaţă cu zeci de mii de jucători

Anuarul de business al României 2019. Cei mai mari jucători din economie

Mici, dar mulţi. Românii lasă an de an circa 15 mld. lei în restaurantele, cantinele, cafenelele şi barurile locale, o piaţă cu zeci de mii de jucători

Autor: Cristina Roşca

31.08.2019, 08:00 347

Românii lasă an de an circa 15 mld. lei în restaurantele, cantinele, cafenelele şi barurile locale, pe o piaţă extrem de fragmentată, cu zeci de mii de jucători. Piaţa a crescut constant în ultima perioadă ca urmare a majorărilor salariale pe de-o parte, dar şi ca urmare a unui apetit crescut pentru ieşit în oraş al românilor, la masă sau la un pahar de vorbă.

Cei mai mulţi actori de pe aceste pieţe – fie că e vorba de restaurante, de baruri sau de cafenele – operează una-două unităţi, dominante fiind conceptele locale. Totuşi, la vârful pieţei de restaurante, evaluată la circa 10 mld. lei anual (dacă se iau în calcul doar companiile care şi-au declarat CAEN-ul Restaurante), lupta se dă între doi giganţi străini – McDonald’s şi KFC. Împreună ei au mai bine de 10% din toată piaţa cu un total de circa 120-130 de restaurante de tip fast-food. Poziţia a treia în piaţă este deţinută de un grup local de restaurante – City Grill, controlat de mai mulţi antreprenori români printre care Dragoş Petrescu.

Primele poziţii în piaţa de restaurante sunt dominate de lanţuri – străine sau locale -, însă în a doua parte a clasamentului există mii de jucători care operează doar una-două unităţi.

Situaţia se repetă în cazul cafenelelor unde lider detaşat este grupul american Starbucks. La fel ca McDonald’s sau KFC, şi Starbucks este venit tot în sistem de franciză, toate numele mari din domeniul HoReCa preferând în prezent să se dezvolte prin parteneri.

Pe segmentul de cafenele există aproape 4.000 de unităţi clasice, cărora li se adaugă cele peste 200 de cafenele de specialitate.

În ceea ce priveşte barurile, sunt aproape 6.000 de localuri, aproape toate fiind independente, mai exact de sine stătătoare, doar 13 fiind considerate ca parte a unui lanţ de către compania de cercetare de piaţă Euromonitor. În ceea ce priveşte valoarea vânzărilor acestora, estimările variază între 2 şi 7 mld. lei. Mai exact, companiile de cercetare de piaţă le estimează la 6-7 mld. lei, pe când datele oficiale vorbesc de o cifră de trei ori mai mică.

Diferenţa vine din faptul că nu toate barurile şi cafenelele locale sunt operate de companii cu CAEN-ul aferent.

AFACERI DE LA ZERO