ZF 24

Naspers vrea să blocheze înţelegerea UE cu Google legată de investigaţia privind căutările pe internet

Foto Shutterstock

Foto Shutterstock

Autor: Adrian Seceleanu

22.04.2014, 00:00 557

Grupul Naspers din Africa de Sud, care are operaţiuni semnificative în industria online de pe mai multe pieţe europene, printre care se numără Polonia, Cehia sau România, va lupta pentru blocarea acordului dintre UE şi Google prin care se pune capăt unei investigaţii a executivului comunitar privind abuzul de poziţie dominantă al firmei americane pe piaţa căutărilor online, a declarat Chris Sherwood, directorul de strategie al Allegro (divizia europeană a Naspers), citat de Radio Praga.

„Propunerea de acord dintre UE şi Google este mai rea decât situaţia în care Comisia Europeană ar renunţa pur şi simplu la investigaţie”, a declarat Sherwood. La începutul lunii februarie, CE a ajuns la un acord cu Google care prevede printre altele că Google va trebui să afişeze în rezultatele căutărilor pe internet şi cel puţin trei rezultate livrate de platforme concurente atunci când afişează propriile rezultate legate de produse, restaurante sau oferte de vacanţă.

Aceste aşa-zise concesii vor avea un impact negativ asupra pieţei din Cehia, unde piaţa de căutări online nu este dominată de firma americană, ci de competitorul local Seznam, susţine Sherwood. El afirmă că acordul va determina o „închidere” a pieţei de căutări online, iar poziţia Seznam şi a site-urilor deţinute de grupul Naspers va fi „erodată” dacă UE va aproba acordul cu Google.

Autorităţile europene ar trebui să discute şi de ce Google îşi taxează rivalii pentru a le asigura o poziţionare mai bună în căutări în timp ce site-urile sale nu înregistrează niciun cost pentru promovare. Afacerile de comerţ electronic ale Google ar trebui să fie separate de companie şi să funcţioneze independent, plătind taxe de promovare la fel ca orice altă companie, a afirmat Sherwood. În România Naspers deţine printre altele site-urile autovit.ro, compari.ro, mercador.ro (olx.ro) şi trendzone, dar şi pachetul majoritar de acţiuni al eMag şi procesatorul de plăţi Payu.

Acordul dintre Comisia Europeană şi Google, care necesită aprobarea autorităţilor europene, se va încheia pe o durată de 5 ani şi va avea impact asupra tuturor căutărilor şi reclamelor produselor şi serviciilor afişate de Google în ţările din Europa. Competitorii vor fi însă nevoiţi în unele cazuri să îi plătească gigantului american o anumită sumă de bani atunci când utilizatorii accesează link-urile propuse de aceştia. Modificările care urmează să fie luate se referă la serviciul Google Shopping şi la căutările locale - de restaurante, hoteluri etc. În România serviciul Google Shopping nu este disponibil. Adrian Seceleanu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO