ZF 24

Negocierile cu FMI au început cu stângul. Acordul a ajuns într-un punct nevralgic

Delegaţia FMI, condusă de nemţoaica Andrea Schaechter, s-a întâlnit ieri cu preşedintele Traian Băsescu, care a spus: Bineînţeles, responsabilitatea este a guvernului şi a dumneavoastră, dar o asemenea taxă nu va fi susţinută, public, de către mine, pentru că nu cred că aceasta este o soluţie rezonabilă. Nu blochez decizia dintre dumneavoastră şi guvern, de data aceasta, dar nu îmi cereţi să semnez aceste negocieri!

Delegaţia FMI, condusă de nemţoaica Andrea Schaechter, s-a întâlnit ieri cu preşedintele Traian Băsescu, care a spus: Bineînţeles, responsabilitatea este a guvernului şi a dumneavoastră, dar o asemenea taxă nu va fi susţinută, public, de către mine, pentru că nu cred că aceasta este o soluţie rezonabilă. Nu blochez decizia dintre dumneavoastră şi guvern, de data aceasta, dar nu îmi cereţi să semnez aceste negocieri!

Autor: Claudia Medrega

23.01.2014, 21:00 1154

„Nu critic lărgirea bazei de impozitare, o susţin, dar exagerările de a pune taxe noi pe energie, şi acciza pe combustibil în special, consider că este o mare greşeală care va afecta şi economia, şi populaţia. Bineînţeles, responsabilitatea este a guvernului şi a dumneavoastră, dar o asemenea taxă nu va fi susţinută, public, de către mine, pentru că nu cred că aceasta este o soluţie rezonabilă. Nu blochez decizia dintre dumneavoastră şi guvern, de data aceasta, dar nu îmi cereţi să semnez aceste negocieri!“, a declarat ieri Traian Băsescu, citat de Mediafax.

Rămâne de văzut dacă în condiţiile continuării disputei preşedinte-premier pe tema accizei la carburanţi şi a refuzului pre­şe­dintelui de a semna ceea ce negociază guvernul cu Fondul acordul preventiv cu FMI va continua sau nu. În principiu, scrisoarea de intenţie şi memorandumul sunt analizate de Fond atunci când există semnătura preşedintelui ţării.

Nu ar fi prima dată când un acord cu Fondul nu este dus până la capăt. După 1990, România a semnat şapte acorduri stand-by cu FMI, fiecare program fiind însoţit de un împrumut, condiţionat de îndeplinirea anumitor angajamente de reformă. Totodată, au existat două acorduri stand-by preventive, iar acum este în derulare al treilea acord preventiv. Până la începutul crizei financiare, un singur acord stand-by, cel din 2001, a fost cu greu dus până la capăt, după numeroase derogări şi întârzieri. Şi acordul parafat în primăvara anului 2009 a fost finalizat. La capitolul acorduri stand-by preventive a fost finalizat cel parafat în 2011.

Negocierile actuale cu FMI vizează prima şi a doua evaluare a celui de-al treilea acord stand-by preventiv. Preşedintele a refuzat la finalul anului trecut să semneze memorandumul cu FMI care ar fi încheiat prima evaluare a acordului, opunându-se astfel introducerii accizei suplimentare de 7 eurocenţi pe litru de carburanţi. Consiliul Director al FMI urma să discute şi să aprobe prima evaluare a acordului în data de 18 decembrie, când trebuiau aprobate şi scrisoarea suplimentară de intenţie şi memorandumul. Însă discuţia de la Washington a fost amânată în urma disputei din decembrie dintre preşedinte şi premier pe tema accizei la carburanţi.

Responsabilitatea pentru introducerea noilor taxe, inclusiv a accizei la carburanţi, aparţine guvernului şi FMI, a ţinut să afirme preşedintele, sus­ţi­nând că nu va bloca decizia Guvern-FMI, de data aceasta. Bă­sescu şi-a exprimat chiar speranţa că aceas­tă misiune a FMI în România va avea succes.

Misiunea comună a FMI, Comisiei Europene (CE) şi Băncii Mondiale a revenit la Bucureşti pentru a discuta cu autorităţile române măsurile identificate pentru compensarea veniturilor pierdute prin amânarea cu trei luni a majorării accizei la carburanţi astfel încât să fie asigurată atingerea ţintei de deficit bugetar de 2,2% din PIB, potrivit informaţiilor transmise de FMI. Pe agenda discuţiilor se află şi evoluţiile economice recente şi priorităţile în ceea ce priveşte reformele economice.

Preşedintele Băsescu consideră că bugetul este relaxat din punctul de vedere al cheltuielilor şi, din cauza ineficienţei colectării taxelor, au fost introduse noi taxe.

Premierul a afirmat că „în mod normal“ acciza de 7 eurocenţi la carburanţi va intra în vigoare de la 1 aprilie, pentru că nici măcar preşedintele Traian Băsescu nu se va mai putea opune, iar efectul acestei măsuri va fi analizat după primul semestru. Ponta a mai spus că guvernul este decis să continue reformele asumate, iar blocajul preşedintelui Băsescu în această privinţă, motivat de „interese politice şi electorale“, va dispărea după alegerile pentru Parlamentul European, potrivit Mediafax.

Veniturile prevăzute iniţial în buget din taxa specială pentru carburanţi au fost de circa 2,4 mld. de lei, iar în urma suspendării aplicării pe trei luni apare un gol de 600 mil. lei la buget.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 24.01.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO