ZF 24

Noua acciză la carburanţi, o binecuvântare pentru educaţia antreprenorilor

Noua acciză la carburanţi, o binecuvântare pentru...

Autor: Dragoş Dragoteanu

10.04.2014, 17:32 2424

N-am vazut inca un articol pozitiv pe aceasta tema. S-a discutat patimas si pesimist, ca si cum ar fi fost prima scumpire a combustibilului din ultimii 24 de ani. Eu cred ca orice lucru care pare rau la prima vedere are si o latura pozitiva.

Sa incepem cu inceputul. Astazi in Romania nu cunosc sa existe tiparit un abecedar economico-financiar. Se vorbeste mult de macroeconomie, in conditiile in care datoria externa a Romaniei a ajuns la 100 miliarde euro. Despre microeconomie, despre eficienta muncii, despre citirea unei balante sau a unui bilant, despre comunicare in afaceri, despre motivatia de a reusi pe cont propriu, despre cum se face plan de afaceri preliminar, despre viziune primara intr-un business, se vorbeste mai putin in media.

Eu cred cu tarie ca, in lipsa unui invatamant antreprenorioal de la cele mai mici varste, orice constrangere guvernamentala este un pas inainte pentru intreprinzatorii privati seriosi. Lasand la o parte lipsa de viziune economica a guvernelor, netransparenta cheltuielilor din acciza colectata de la carburanti, trebuie subliniat ca orice invat are si dezvat. Prin simpla scumpire a benzinei, orice roman caruia ii pasa de banii lui, invata fara sa vrea cate putin din managementul costurilor. Este o adaptare la noile conditii economice in cadrul fiecarei familii, a fiecarei firme care vrea sa supravietuiasca pe o piata concurentiala libera.

Stiu, o sa-mi spuneti ca oricine a auzit despre acest lucru la scoala. Dar, aveti vreun dubiu ca la nivelul fiecarui individ din Romania nu existau si calatorii partial inutile? Aici nu vorbim de managerii de companii mari de distributie care-si monitorizeaza flota de autovehicule prin GPS. Ei au probleme cu costurile din cauza starii drumurilor. Vorbim de perceptia omului simplu, care atunci cand vede ca plateste mai mult pentru acelasi plin de benzina, incepe sa faca si calcule economice si va incerca sa-si prioritizeze drumurile.

Pana in 2008, aproape oricine se credea om de afaceri. Vindea un apartament cumparat cu pretul unui televizor color dupa Revolutie si incasa cateva zeci de mii de dolari/euro. Multe sume de bani s-au rastogolit cu usurinta fara sa existe nicio corespondenta cu educatia antreprenoriala. Odata cu inceperea crizei, mai mult ca oricand, s-a vazut lipsa unei pregatiri in afaceri la nivelul antreprenorilor, care au simtit pe pielea lor ca intre teorie si practica este o mare diferenta. Managerii firmelor private de succes au trebuit sa se recalibreze financiar urgent si au gasit solutii sa mearga inainte.

Spiritul antreprenorial s-a stins in ultimul timp si cei care s-au descurcat anterior cu usurinta se simt astazi sugrumati, sub povara greutatilor din propriile firme. Educatia in afaceri isi spune cuvantul. Motivatia nu mai este suficienta. Intre pretul anterior al combustibililor si pretul actual nu este practic nicio diferenta pentru oamenii de afaceri adevarati care stiu sa-si gestioneze afacerile in orice conditii. Unii vor face profit, indiferent de conditiile impuse de guvernele care se vor perinda in viitor pe la Palatul Victoria. Altii vor inceta sa mai existe dand vina pe Guvern. De parca, pretul combustibililor nu este la fel pentru toti romanii.

Dragos Dragoteanu este General Manager Euroest Invest şi Certified International Property Specialist
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO