Mai puţin de jumătate din români au un cont curent la bancă, faţă de o pondere de 70% în Polonia, 73% în Ungaria şi 81% în Cehia, media zonei euro fiind de 93%, arată un studiu al UniCredit Grup privind potenţialul de creştere din regiune.
Numai Ucraina înregistrează o rată de penetrare mai scăzută a produselor bancare decât România, cu 41% din populaţie. În Turcia, aproape 60% din locuitori au cont la bancă.
Analiştii italieni văd în această situaţie un potenţial de creştere a pieţei de retail nu numai la nivelul creditării ci şi din punct de vedere al atragerii depozitelor şi al vânzării de servicii bancare, inclusiv internet banking.
În România, circa 44% din populaţie foloseşte internetul, potrivit datelor UniCredit. faţă de 65% în Polonia. România se numără printre codaşele regiunii şi ca rată de pentrare a creditelor ipotecare, soldul acestora reprezentând numai 6% din PIB, faţă de 20% în Polonia. În ciuda potenţialului pe care-l indică aceste statistici, bănci ca Citi şi RBS au abandonat piaţa de retail locală, UniCredit semnând recent un acord de preluare a portofoliului RBS.
Cât priveşte piaţa de corporate banking, creditele pentru companii reprezintă 20% din PIB, peste nivelul de 16% din Polonia, unde piaţa de capital joacă un rol mult mai important în finanţarea firmelor.