FotoCredit: Ioana Dodan - The FAB Squad. prelucrare ZF
Ramona Enache are 26 de ani, iar în 2014, pe când era în Amsterdam, s-a gândit să rezolve problema paharelor de vin care se răsturnau atunci când le aşeza pe iarbă. Anul trecut, tânăra, studentă la Arhitectură în Olanda, a câştigat din acest business 19.000 de euro, iar pentru 2016 se aşteaptă la o uşoară creştere, mai ales că paharele au început să se vândă în Canada, Statele Unite, Australia, Japonia, Chile, Namibia, Bahrain şi în mai multe ţări din Europa.
Primele pahare Pointer pentru utilizarea în aer liber, cu picior metalic care se înfige în sol, au fost prototipuri realizate manual şi a fost nevoie de aproximativ 15.000 de euro pentru a face trecerea de la producţia manuală la producţia în fabrică.
„Pointer s-a născut dintr-o nevoie personală, aceea de a bea vin în parc sau oriunde în mediul exterior, cu stil. Îmi luam mereu cu mine paharele de vin cu picior când ieşeam cu prietenii în parcurile din Amsterdam, după birou. Într-o seară, în 2014, paharul s-a vărsat de prea multe ori în iarbă şi, în virtutea momentului, mi-am imaginat un pahar care poate fi înfipt în pământ, pentru a putea preveni astfel de evenimente nefericite“, îşi aminteşte Ramona Enache.
În ziua următoare a verificat pe internet dacă există deja vreun produs de acest tip şi s-a bucurat să afle că nu. Pointer este acum înregistrat la Camera de Comerţ Olandeză şi este echivalentul unui PFA românesc, plătitor de TVA în Olanda.
„Am vizat încă de la început trei grupuri de utilizatori: amatorii de design de produs, băutorii de vin şi pasionaţii de călătorii. Cred că, cel puţin până acum, clienţii au venit din aceste trei zone, la care se adaugă categoria celor care doresc să ofere un cadou special, de cele mai multe ori destinat unui utilizator din celelalte trei categorii“, explică Ramona Enache.
Paharele Pointer sunt produse integral în România, în fabrici din Oneşti, Târgu-Mureş, Vaslui, Buzău şi Bacău, fiecare ocupându-se de diversele etape ale realizării: suflarea părţii de sticlă fără talpă şi cu picior mai scurt, turnarea şi şlefuirea părţii metalice, realizarea ambalajelor, gravarea cutiilor şi împachetarea. Ultimul pas îl fac părinţii Ramonei, care se ocupă de logistica şi centralizarea producţiei în România şi care expediază coletele către Olanda.
Un set Pointer cu două pahare costă aproape 30 de euro (135 de lei), iar tânăra face şi pahare personalizate sau din cristal, pentru comenzi speciale. În prezent, produsele sunt disponibile doar online.
Invenţia tinerei antreprenoare a fost premiată anul trecut în Singapore, la o competiţie internaţională de design.
„Pointer este în discuţii cu diverşi producători de vinuri şi încearcă din răsputeri să intre pe piaţa retailerilor. Îmi doresc deschiderea mai multor puncte de desfacere în lume pentru a putea comercializa mai uşor Pointer către magazine din Statele Unite, Canada şi Australia“, spune Ramona Enache, care îşi mai doreşte să extindă gama de produse de la paharul universal la pahare diferite pentru vin alb, vin roşu şi champagne. Un alt vis al tinerei este implementarea unui concept nou de petrecere în jurul Pointer, precum şi un Pointer bar mobil, care să se mute prin lume în funcţie de sezon.
Până să-şI împlinească noile ambiţii, Ramona Enache a creat şi pături şi plase sub emblema Pointer, pentru a întregi kitul pentru picnic, pătura având patru găuri special create pentru a putea înfige paharele şi sticla de vin.