Centrele comerciale ale grupului Iulius au înregistrat în primul semestru o creştere de 3% a traficului, după un an 2023 în care fusese depăşit nivelul din 2019,an reper pentru perioada pre-pandemică, a declarat Oana Diaconescu, head of leasing retail, Iulius în cadrul conferintei ZF MALLURI&CENTRE COMERCIALE'24
”Avem o creştere de 3% a indicatorului de trafic în S1, după ce în 2023 depăşisem 2019, un an reper pre-pandemic. E un apetit în creştere pentru socializare, pentru evenimente, este un mix de experienţe. Depăşim sfera mallului clasic. Avem o nouă direcţie în companie, de a aduce în proiecte experienţe de entertainment şi edutainment. La proiectul nou de la Cluj, Rivus, de exemplu, am semnat un parteneriat cu o librărie care va fi cea mai mare din ţară, pe 2.500 mp, pe două niveluri. Avem evenimente, concerte, târguri, expoziţii, colaborări cu muzeul MINA pentru evenimente de artă imersivă. Încercăm să alocăm spaţii, deşi nu avem mult loc liber în centrele noastre, pentru evenimente culturale”.
La Rivus Cluj, proiect pe care îl dezvoltă Iulius acum, va fi prima sală de spectacole integrată într-un centru comercial.
”Cluj este unul dintre cele mai dezvoltate oraşe după Bucureşti. Sunt centre comerciale acolo, dar sub capacitatea necesară. Trei din patru clujeni spun că nu au acces la un brand preferat. Noi deja aveam cereri de închiriere pe centrul de acolo pentru o suprafaţă similară cu alt mall, aşa că ne-am dat seama că există nevoia unui nou centru. Este un mix-use development care include mai multe funcţiuni, vom avea 5 hectare de zonă verde, investim în infrastructură, păstrarea a două clădiri de patrimoniu industrial, o clădire culturală. Nu este doar un mall”.
Ce a mai declarat Oana Diaconescu:
►Foarte recent s-a obţinut aprobarea PUZ-ului. Suntem la 50% din suprafaţă semnată deja la Rivus, avem parteneriate foarte puternice. Vom avea cea mai mare ancoră de home and deco, avem Jumbo pe 8000 mp, avem zonă de divertisment de peste 4000 mp deja semnată, un hype arena pe 2000 mp. Avem premiere pentru Transilvania de peste 25.000 mp în proiect.
►Rivus este la al treilea mix-use development, după Palas Iaşi şi Iulius Town Timişoara, care au performat peste aşteptări. Avem o cifră de afaceri de 41,8 mil. euro la Iulius Town Timişoara, de 36 mil. euro la Palas Iaşi şi 34 mil. euro la Iulius Mall Cluj.
►Este un trend ascendent pe piaţa chiriilor, dar corelat şi cu creşterea traficului, balansat şi de rata inflaţiei, care a crescut anul trecut, preţul materialelor de construcţie, care a crescut tot anul trecut.
►Pentru proiectul nou de la Cluj am relocat o fabrică, în care am investit 7 mil. euro în retehnologizare. Mix-use-urile pe care le propunem aduc multe beneficii pentru comunitate, recreăm centre ale oraşelor, vin cu soluţii moderne, mixuri integrate, pe conceptul oraş în oraş. Investim şi în infrastructură şi soluţii de mobilitate.
►Ne concentrăm şi la Rivus pe edutainment, avem colaborări cu MINA (în centrele IULIUS), avem evenimente culturale.
►Avem în plan şi o extindere la Iulius Mall Suceava.
►La Constanţa suntem într-o fază foarte incipientă. Avem un parteneriat cu Oil Terminal pentru a reda comunităţii o zonă nefolosită acum, după investiţii de 800 mil. euro. Proiectul include şi o grădină botanică. Dar acum suntem abia în faza de ecologizare a zonei.
►Proiectele noastre sunt recunoscute că aduc beneficii comunităţii şi avem un feedback foarte bun la Constanţa, şi de la autorităţi, şi de la public pentru a dezvolta un proiect ca cele de la Iaşi, Cluj, Timişoara.
►Noi avem o provocare legată de suprafeţele disponibile, avem grad de ocupare de peste 98%, aşa că e greu să aducem branduri noi. Am inaugurat Primark la Timişoara în acest an, iar rezultatele sunt peste aşteptări. Urmează Lefties, pe 5000 mp, al doilea digital store al celor de la Inditex. Am inaugurat Body Shop la Palas Iaşi. Burger King la Iaşi şi Timişoara, urmează Suceava. Şi urmează şi alte nume.
►Avem o extindere de 14.000 mp la Suceava, în prima jumătate a anului viitor, care va deveni cel mai mare mall din regiune. Plus o remodelare la Iaşi. Avem mereu clienţi din ţările vecine. Palas are cel mai mare trafic din ţară după Bucureşti, de 22,1 milioane vizite, deci 61.000 vizite pe zi la Iaşi. Centrele atrag mulţi clienţi din regiune, la Iaşi se face turism de weekend, de exemplu. După finalizarea podului de la Ungheni, probabil că vom vedea alte creşteri.
►Avem un departament separat pentru zona de sustenabilitate şi este o direcţie importantă a companiei. Am investit recent în panouri fotovoltaice. Suntem preocupaţi de reducerea emisiilor de carbon, avem multe iniţiative. La Rivus folosim materiale sustenabile, dar şi la mallurile mai vechi atunci când facem lucrări noi.
►AI este un fenomen pe care îl studiem în prezent, ca toate companiile, şi vom vedea cum va evolua. Vrem să aducem cele mai noi soluţii pe zona de tehnologie. Există un trend de reducere a suprafeţei hipermarketurilor, mai ales în proiectele centrale, pentru că nu mai au sens suprafeţe de 14.000 mp. Este un trend văzut şi afară, promovat inclusiv de retaileri. Probabil acolo unde mai există hipermarketuri de 13-14.000 mp vom vedea o redimensionare a lor.
►Mallul nu a concurat niciodată cu online-ul în România. Noi am avut un ecart mare faţă de restul Europei în privinţa ponderii online-ului. Clientul român vrea să testeze, să încerce, să experimenteze. Nu am simţit niciun derapaj către online. Am mers mult pe trendul de a oferi experienţe, ceea ce a contat foarte mult.