ZF 24

Opinie D&B David şi Baias: Obligaţiile impuse de ANPC operatorilor economici pentru combaterea fenomenului de ”shrinkflation” au fost publicate, cu o serie de neclarităţi

Opinie D&B David şi Baias: Obligaţiile impuse de ANPC...
19.09.2024, 10:27 71

Ordinul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor privind obligaţia operatorilor economici de a informa consumatorii cu privire la modificarea cantităţilor de produs, în condiţiile menţinerii aceluiaşi preţ, publicat săptămâna trecută, ridică multe semne de întrebare legate atât de sfera de aplicare, cât şi de modalitatea de aplicare, inclusiv a sancţiunilor.

Având în vedere că intenţia reglementării este bună, apreciem că în această formă Ordinul nu va avea efectul pentru care a fost adoptat, acela de protejare a consumatorilor de fenomenul de ”shrinkflation”. ANPC a identificat o scădere a volumului sau a greutăţii unor produse preambalate, fără însă ca această scădere să se reflecte în preţul produselor şi fără a schimba forma şi prezentarea acestora. În opinia Autorităţii, acest fapt induce în eroare consumatorii cu privire la cantitatea produselor achiziţionate.

Astfel, conform Ordinului, operatorii economici care comercializează la raft produse al căror volum sau a căror greutate s-a diminuat, păstrându-se însă ambalajul, forma şi prezentarea, concomitent cu menţinerea preţului de vânzare, au obligaţia de a semnaliza această modificare în acelaşi câmp vizual cu produsul, prin afişarea unui anumit text, la o anumită dimensiune şi scris cu un anumit font, indicate în mod expres în Anexa la Ordin şi de a menţine această informare timp de cel puţin 30 de zile de la punerea la vânzare a produsului.

Cu toate că obligaţia instituită de actul normativ pare la prima vedere simplă, aceasta ridică multiple probleme de interpretare şi aplicare pentru agenţii economici.

Principalele probleme identificate

O primă problemă a acestui ordin este că informaţia trebuie prezentată doar în forma impusă de document, orice modalitate alternativă de semnalizare nefiind acceptată.

O a doua problemă identificată este aceea că dispoziţiile Ordinului nu definesc noţiunile utilizate în cuprinsul acestuia, generând astfel probleme de interpretare şi aplicare.

Astfel, nu este definită noţiunea de “produse destinate consumului în spaţii de vânzare”, dând naştere la multiple interpretări cu privire la categoria produselor pentru care se instituie obligaţia de informare, respectiv dacă se aplică celor consumate în spaţiul de vânzare sau tuturor produselor preambalate comercializate.

Deşi referatul de aprobare al Ordinului şi Comunicatul ANPC fac referire la aplicabilitatea actului normativ în ceea ce priveşte toate produsele preambalate comercializate, respectiv atât cele alimentare, cât şi cele nealimentare, iar Ordinul exclude în mod expres de la aplicabilitate doar produsele comercializate online, în cuprinsul actului normativ se face trimitere la o obligaţie de informare pentru comercializarea la raft a produselor destinate consumului în spaţii de vânzare, generând astfel confuzie.

Totodată, Ordinul precizează expres că va fi aplicat exclusiv în privinţa produselor pentru care s-a redus volumul sau greutatea, având însă ”prezentarea, ambalajul, forma, dar fără a se limita la acestea, identice”.

Rezultă, aşadar, că în situaţia în care prezentarea sau ambalajul au fost modificate, prevederile Ordinului nu vor putea fi invocate.

O altă problematică de interpretare vizează perioada de timp în care operatorii economici au obligaţia informării consumatorilor asupra acestor aspecte. Din aceasta perspectivă Ordinul precizează că această obligaţie subzistă pentru o perioadă de cel puţin 30 de zile de la data punerii în vânzare la raft a produsului cu volum sau greutate redusă fără însă a indica în niciun fel dacă sau cum vor fi aplicate dispoziţiile Ordinului pentru situaţii tranzitorii.

Mai mult, Ordinul instituie obligaţia de informare la momentul “oferirii spre vânzare” a unui produs preambalat al cărui volum sau a cărui greutate a fost redusă, fără ca noţiunile de “oferire spre vânzare” sau “punere în vanzare”, utilizate în cuprinsul Ordinului, să fie definite în considerentele acestuia sau prin OG nr. 21/1992, act normativ în completarea căruia a fost emis.

Astfel, dacă noţiunea de ”punere în vânzare” este înţeleasă ca fiind acţiunea de a oferi spre vânzare pentru prima dată produsul a cărui greutate sau al cărui volum au fost reduse, se poate aprecia că obligaţia de semnalizare a produsului al cărui volum sau greutate au fost deja reduse anterior intrării în vigoare a Ordinului, în condiţiile menţinerii preţului şi care a fost comercializat pentru o perioadă de cel puţin 30 de zile anterior momentului intrării în vigoare a Ordinului, nu mai subzistă

De asemenea, aplicarea în timp a obligaţiei de informare pentru o perioadă de cel puţin 30 de zile dă naştere unor multiple interpretări şi întrebări, respectiv dacă această obligaţie de informare subzistă doar pentru produsele a căror greutate sau volum s-a diminuat, puse la vânzare după intrarea în vigoare a Ordinului sau există şi în cazul produselor puse la vânzare într-o perioadă mai mică de 30 de zile anterior intrării în vigoare a Ordinului.

Lipsa unei reglementări clare în această privinţă obligă la realizarea unei analize complexe din perspectiva principiului aplicării legii în timp şi care poate conduce la aplicarea neuniformă a prevederilor legale, îngreunând totodată implementarea în practică a dispoziţiilor actului normativ de către operatorii economici.

Care sunt sancţiunile?

O altă deficienţă pe care o regăsim în modalitatea de reglementare a acestui Ordin, este lipsa indicării exprese a unei sancţiuni în cazul nerespectării de către operatorii economici a obligaţiilor instituite prin acesta.

Având în vedere practica ANPC în situaţii similare, precum şi faptul că Ordinul a fost adoptat în executarea OG 21/1992 privind protecţia consumatorilor, respectiv a prevederilor art. 18-20 din acest act normativ, care reglementează obligaţia operatorilor economici de informare a consumatorilor cu privire la caracteristicile esenţiale ale produselor, dorindu-se, practic, o completare a conţinutului acestei obligaţii de informare, apreciem că sancţiunea ce va deveni incidentă pentru nerespectarea prevederilor acestui Ordin va fi aplicată în baza Ordonanţei nr. 21/1992 pentru încălcarea contravenţiilor prevăzute la art. 18-20, după caz.

Astfel, încălcarea Ordinului va constitui contravenţie şi va putea atrage sancţionarea operatorilor economici  atât cu amendă contravenţională de la 1.000 de lei la 10.000 de lei, cât şi cu măsura complementară a opririi temporare de la comercializare a produselor cu abateri de informare până la remedierea deficienţelor sau, în cazuri extreme, chiar cu măsura complementară a închiderii temporare a unităţii pe o perioadă de cel mult 6 luni.

Având în vedere faptul că dispoziţiile art. 18-20 din OG 21/1992 reglementează obligaţii de informare distincte, cu elemente materiale distincte, ce cad în sarcina unor operatori economici distincţi, credem că această modalitate de stabilire a sancţiunii aplicate şi a textului de lege incident încalcă atât principiul legalităţii, cât şi principiul individualizării sancţiunii, consacrat la art. 1 din OG 2/2001. 

Ordinul va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, respectiv în data de 10 octombrie 2024, oferind timp operatorilor economici pentru adaptarea şi conformarea la noile cerinţe.

 

Autori: Cătălina Nacev, Avocat senior coordonator

Mihaela Ragea, Avocat senior

Andreea Roşu, Avocat