ZF 24

Opinie Deloitte: Mecanismul CBAM: obţinerea statutului de declarant autorizat şi simplificările propuse de pachetul Omnibus

Opinie Deloitte: Mecanismul CBAM: obţinerea statutului...
21.03.2025, 11:09 113

Mecanismul european de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) urmează să fie simplificat, conform iniţiativei recente a Comisiei Europene (pachetul Omnibus), cu scopul de a reduce sarcina administrativă pentru întreprinderile mici şi mijlocii (IMM-uri) şi pentru importatorii ocazionali. Iniţiativa propune proceduri mai simple de declarare a emisiilor încorporate în produsele vizate de mecanism, termene mai relaxate de raportare pentru operaţiunile cu certificate CBAM, dar şi circumstanţe pentru reducerea penalităţilor. Cu toate acestea, 2026 rămâne anul în care începe plata taxei pe carbon.

Regulamentul CBAM se aplică produselor importate în UE, care provin din industrii intens poluante, din sectoarele ciment, produse chimice, îngrăşăminte, fier/oţel şi aluminiu. În această etapă, produsele menţionate sunt supuse raportării, iar din 2026 vor fi taxate (taxa pe carbon) în funcţie de emisiile de carbon încorporate în cadrul procesului de fabricare.

Totodată, începând cu 1 ianuarie 2026, importatorii sau reprezentanţii vamali care vor efectua operaţiuni de import cu mărfuri CBAM vor trebui să deţină statutul de declarant autorizat CBAM pentru a finaliza formalităţile vamale de import.

Obţinerea statutului de declarant autorizat CBAM

În acest scop, a fost publicat recent Regulamentul 486/2025, care stabileşte condiţiile şi procedurile legate de statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM, astfel că, începând cu data de 28 martie 2025, importatorii ar trebui să poată aplica pentru obţinerea statutului.

Conform regulamentului, pentru obţinerea statutului, operatorii interesaţi trebuie să depună o cerere în format electronic  prin intermediul registrului CBAM.

Pentru obţinerea aprobării cererii, solicitanţii trebuie să demonstreze că deţin capacitatea financiară şi operaţională necesară pentru îndeplinirea obligaţiilor CBAM şi, de asemenea, că nu au încălcat grav sau repetat legislaţia vamală şi legislaţia CBAM, normele fiscale sau pe cele privind abuzul de piaţă.

De asemenea, pentru a obţine statutul, operatorii trebuie să deţină o organizare administrativă adecvată pentru îndeplinirea obligaţiilor de tranzacţionare cu certificate CBAM, dar şi pentru efectuarea controalelor interne în scopul prevenirii, detectării şi corectării declaraţiilor CBAM şi gestionării certificatelor aferente mecanismului.

Potrivit regulamentului, autoritatea competentă (Ministerul Finanţelor, în cazul României) are la dispoziţie un termen de 120 de zile calendaristice de la data primirii cererii pentru a o evalua şi pentru a lua o decizie cu privire la aceasta. Totodată, regulamentul prevede că, pentru cererile depuse înainte de 15 iunie 2025, termenul de evaluare este de 180 de zile calendaristice de la data primirii.

Simplificările propuse prin pachetul Omnibus

Un nou prag de scutire

Conform regulilor actuale, mărfurile CBAM cu o valoare neglijabilă, sub 150 de euro, sunt scutite de la raportarea CBAM. Propunerea de modificare elimină regula de scutire de 150 de euro şi introduce un plafon anual sub care importurile de mărfuri nu sunt supuse regulamentului, respectiv 50 de tone (masă netă) importate pe an calendaristic. Astfel, este de aşteptat ca mulţi dintre importatorii mici să fie scutiţi de obligaţiile CBAM.

Revine posibilitatea utilizării valorilor implicite pentru emisiile de carbon

O altă schimbare propusă este reprezentată de reintroducerea raportării pe baza valorilor implicite publicate de Comisia Europeană (din trimestrul trei 2024, operatorii au fost obligaţi să raporteze emisiile reale încorporate în produsele respective). Schimbarea îşi propune să simplifice modul de raportare pentru importatorii care nu pot obţine valorile emisiilor generate pentru producerea mărfurilor CBAM de la furnizori şi, în acelaşi timp, să reducă efortul administrativ şi economic, dat fiind că nu mai este necesară confirmarea emisiilor de către un verificator acreditat.

Noi termene pentru raportare şi operaţiuni cu certificatele CBAM

Autorităţile propun un nou termen de raportare, respectiv data de 31 august a fiecărui an, pentru importurile efectuate în anul anterior celui de raportare (în prezent, termenul este 31 mai). Astfel, declaranţii (importatorii sau reprezentanţii vamali) vor avea mai mult timp să colecteze informaţiile necesare, să se asigure că emisiile încorporate sunt confirmate de un verificator acreditat şi să achiziţioneze numărul corespunzător de certificate CBAM.

De asemenea, datele pentru anularea şi răscumpărarea certificatelor CBAM au fost ajustate corespunzător, respectiv 1 octombrie şi 30 noiembrie.

În plus, autorităţile competente vor putea reduce eventualele penalităţi pentru încălcarea obligaţiilor CBAM în anumite circumstanţe - amploarea informaţiilor nedeclarate nu este semnificativă, declarantul este cooperant şi bine pregătit în domeniu, comportamentul se dovedeşte a fi neintenţionat, declarantul are un istoric bun conformare.

Pe lângă cele menţionate anterior, propunerea mai conţine şi alte modificări menite să simplifice modul de aplicare a regulamentului, astfel încât operatorii economici să beneficieze de un mediu concurenţial cât mai corect în raport cu cei din statele terţe în ceea ce priveşte mărfurile CBAM.

Recomandări pentru importatori

Întrucât procesul de obţinere a statutului de declarant autorizat CBAM este unul de lungă durată, cererea de acordare a statutului trebuie să fie pregătită şi depusă cât mai rapid pentru a evita posibila blocare a operaţiunilor începând cu 2026. Pentru importatorii care efectuează operaţiuni anuale de import de mărfuri CBAM în cuantum de 50 de tone sau peste, este recomandată începerea imediată a pregătirii în acest scop.

Având în vedere că propunerea de simplificare a regulamentului CBAM mai poate fi modificată, şi cei care importă cantităţi mai mici decât pragul propus ar trebui să se pregătească pentru obţinerea statutului. Solicitantul îşi poate retrage cererea în orice moment, astfel că, dacă pe parcursul procesului de autorizare vor fi publicate măsurile finale de simplificare, iar solicitantul va avea certitudinea că nu va intra sub incidenţa regulamentului CBAM, cererea de acordare a statutului se poate retrage.

În concluzie, mecanismul CBAM al UE este încă în evoluţie şi impactul complet asupra importatorilor rămâne neclar. Deşi există încă un grad ridicat de incertitudine, schimbările propuse implică oportunităţi semnificative de simplificare a obligaţiilor CBAM, pe care importatorii ar trebui să le studieze şi să le evalueze din punctul de vedere al impactului asupra operaţiunilor proprii.

Este important de reţinut, însă, că noile propuneri de modificare nu implică o amânare a regulamentului, iar perioada de tranziţie se va încheia la 31 decembrie 2025. Astfel, companiile care intenţionează să importe mărfuri vizate de mecanism ar trebui să verifice dacă vor putea beneficia de pragul de scutire sau dacă ar trebui să înceapă pregătirea pentru perioada definitivă CBAM.

Material de opinie de Vladislav Dabija, Senior Manager, şi Sorin Popa, Senior Consultant, Global Trade Advisory,  Deloitte România

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels