În timp ce toate ţările dezvoltate din Europa se bucură de beneficiile unei pieţe de transport deschise către concurenţă, România rămâne blocată în hăţişurile birocratice şi deciziile amânate ale Curţii Constituţionale. Legea transportului de persoane votată de Parlament în primăvara anului 2023, un proiect esenţial pentru deschiderea pieţei de transport de călători cu autocarul, se află de mai bine de un an şi jumătate în sertarele CCR - cu o nouă amânare a deciziei pentru mijlocul lunii octombrie. După modelul tuturor şedinţelor de până acum este de aşteptat ca, în buza alegerilor parlamentare şi prezidenţiale, să nu fie o prioritate nici acum o decizie şi să vedem o nouă şi încă o nouă amânare.
Această situaţie este greu acceptabilă pentru drumul pe care România ar trebui să îl parcurgă spre modernitate şi o piaţă concurenţială. Asta cu atât mai mult cu cât la nivelul Uniunii Europene se promovează concurenţa şi eficienţa. România ce face? România stă pe loc! România pare să blocheze intenţionat reformele necesare pentru revitalizarea transportului de călători, un sector esenţial al economiei.
Europa cere, România amână
Foarte interesant este că în această lună a fost publicat un raport european, realizat de Mario Draghi, intitulat The Future of European Competitiveness – In-Depth Analysis and Recommendations. Poate titlul nu spune multe, dar acest document este mai mult decât un simplu raport, este o radiografie a viitorului transporturilor în Europa şi o hartă a paşilor de urmat pentru a creşte competitivitatea Uniunii Europene. Una dintre recomandările venite de la fruntea instituţilor europene este liberalizarea pieţei de transport rutier, în special în sectorul de transport de persoane.
Raportul subliniază foarte bine toate beneficiile unei pieţe concurenţiale. Ce am vrea cu toţii să avem în România, cam asta ne spune şi raportul. Deschiderea pieţei către concurenţa ne poate aduce preţuri mai mici pentru călătoriile cu autocarul, eficienţă în modul în care se operează autocarele, o calitate ridicată a serviciilor - toate sprijinite de investiţii în tehnologie şi în soluţii de reducere a gradului de poluare.
Este un model care funcţionează în zeci de ţări atât în transportul rutier, cât şi în alte sectoare, precum aviaţia sau transportul feroviar.
De ce nu funcţionează în România în zona de transport de persoane?
În România liberalizarea este împiedicată de amânarea nejustificată a luării unei decizii din partea Curţii Constituţionale. Legea transportului de persoane votată încă din primăvara anului trecut şi creată tocmai pentru a deschide treptat piaţa transportului de călători şi pentru a introduce reguli clare de concurenţă şi siguranţă, nu este o prioritate pentru judecători. În tot acest timp blocajul din transport persistă. În lipsa unei decizii din partea CCR avem un vid legislativ, iar companiilor de transport li se prelungesc licenţele automat, fără criterii clare şi fără a se confrunta cu presiunea concurenţei.
Asta se doreşte, oare? Poate fi un pas intenţionat care face ca monopolurile să rămână neatinse. De partea cealaltă, călătorul este cel care are cel mai mult de suferit în lipsa investiţiilor în vehicule noi şi mai puţin poluante, iar calitatea serviciilor de transport se degradează de la o lună la alta.
Raportul lui Mario Draghi este un exemplu pe care România ar trebui să-l urmeze. El subliniază că deschiderea pieţei transportului rutier către concurenţă ar permite o mai bună utilizare a infrastructurii, ar încuraja inovaţia şi ar îmbunătăţi calitatea serviciilor. De asemenea, preţurile ar deveni mai competitive, iar călătorii ar beneficia de servicii de calitate la un preţ corect. Deschiderea pieţei de transport rutier de persoane este atât o necesitate economică, cât şi o responsabilitate morală faţă de cetăţeni pentru că reprezintă o oportunitate pentru o viaţă mai bună şi un transport modern, competitiv şi sustenabil.
______
Despre Dragoş Anastasiu
Dragoş Anastasiu şi-a început călătoria antreprenorială în 1995, când şi-a înfiinţat prima companie, o linie de călători cu autocarul din România în Germania, care în doar doi ani ar deveni membru al celei mai importante reţele internaţionale de transport de pasageri: Eurolines.
Dupa acea prima companie au urmat multe altele, in jur de 20, care au format Grupul Eurolines Romania care s-a dezvoltat continuu, pana a devenit un grup de referinta in transport si turism in Romania. În afara ţării, a dezvoltat afaceri în Germania şi Republica Moldova.
În 2019 a transferat toate activităţile turistice către DER Touristik Group şi a făcut o ieşire din industria turismului.
Astăzi, Eurolines Group este specializat în ospitalitate (Green Village Resort din Delta Dunării 4*, Valea Verde Retreat în Transilvania), inchirieri de autoturisme (franciză Enterprise Rent A Car), servicii de consultanta si management hotelier (The Makers).
Dragoş Anastasiu a fost preşedintele Camerei de Comerţ Româno-Germane şi membru al Consiliului Consultativ al Fundatiei Romanian Business Leaders timp de aproape 10 ani.
Din 2020, conduce Rethink Romania, un think tank care reuneste membri din mediul antreprenorial, din educatie si din alte asociatii, preocupat de schimbarea de mentalitate, educatie si demografie.
Dragoş Anastasiu este pasionat de sport si educatie. Îi plac proiectele noi, iar o parte importantă a timpului său este dedicată programelor de educaţie (www.superteach.ro), contribuţiei la un viitor mai bun pentru România (www.rethinkromania.ro), consultanţei antreprenorilor români (www.ad-wise.ro) şi pentru a aduce românii înapoi acasă (www.repatriot.ro ).