Bugetele alocate de companii pentru servicii IT s-au diminuat cu aproximativ 20% în ultimii 2 ani, conform unei analize OVES Enterprise, companie românească de dezvoltare de software, tendinta de pe plan local fiind în concordanţă cu ceea ce se întâmplă la nivel internaţional, unde firmele, inclusiv cele din domeniul tehnologic, reduc cheltuielile şi caută soluţii mai eficiente din punct de vedere al costurilor.
Scăderea bugetelor pentru IT a fost determinată, în mare parte, de incertitudinile economice globale, de inflaţie şi de necesitatea companiilor de a prioritiza investiţiile esenţiale. Multe companii mari au apelat iniţial la outsourcing în India, atrase de costurile mai mici.
Însă, în ultima perioadă, mare parte dintre acestea a revenit la furnizori din Europa de Est, inclusiv din România, ca urmare a neconcordanţelor de calitate şi livrare întâmpinate în Asia.
În ciuda acestui trend de revenire, bugetele rămân mai mici decât înainte de criză, fiind însă cu aproximativ 10-15% mai mari decât cele oferite pentru servicii din India, dar semnificativ mai reduse comparativ cu acum doi ani.
Tendinţele actuale din industria IT din România reflectă aceste schimbări. Pe lângă reducerea bugetelor, companiile IT sunt forţate să inoveze pentru a rămâne competitive. Utilizarea tehnologiilor de inteligenţă artificială (AI) şi automatizarea proceselor (RPA) au devenit soluţii esenţiale pentru optimizarea costurilor şi creşterea productivităţii. Iar programatorii români, care înainte aveau aşteptări salariale ridicate, au început să accepte salarii mai mici pe fondul scăderii numărului de proiecte şi a creşterii concurenţei, spune cei de la OVES Enterprise.
Rapoartele international arată că bugetele IT au scăzut cu aproximativ 20% în ultimii doi ani, în timp ce outsourcing-ul către regiuni cu forţă de muncă mai ieftină, precum India şi Filipine, a crescut iniţial, dar s-a confruntat cu probleme legate de calitate. Conform unui raport Deloitte, 63% dintre companii au menţionat reducerea costurilor ca principal beneficiu al outsourcing-ului. Totodată, integrarea AI şi automatizarea proceselor au devenit factori critici în creşterea eficienţei operaţionale şi a competitivităţii pe piaţă.
În România, flexibilitatea şi adaptabilitatea devin esenţiale pentru companiile de IT care doresc să îşi menţină clienţii şi să atragă noi proiecte.