ZF 24

Paradoxul Wizzair în România: 300 de angajaţi, pierderi de 27 mil. lei, dar cifră de afaceri zero. Compania low-cost a transportat 3,9 milioane de pasageri în 2014, mai mult decât Tarom

Autor: Adelina Mihai

15.07.2015, 00:08 30011

Operatorul aerian este cotat la bursa de la Londra, unde este evaluat acum la 1,18 miliarde de euro.

Wizz Air România a avut anul trecut o cifră de afaceri 0, pier­deri de 27 de milioane de lei şi un număr mediu de 300 de angajaţi, potrivit datelor rapor­ta­te la Ministerul de Finanţe. Raportările financiare oficiale ale companiei sunt neobişnuite, întrucât Wizz Air este cel mai mare operator aerian din România după numărul de pasageri, depăşind operatorul aerian de stat Tarom.

România este una din pieţele-cheie de care busi­nessul global al Wizz Air este „dependent“, po­trivit informaţiilor publicate în prospectul de lis­tare al Wizz Air la bursa de la Londra. Compa­nia aeriană low cost a transportat în 2014 un număr record de 3,9 milioane de pasageri din şi spre Ro­mâ­nia. Spre comparaţie, compania naţională Tarom, care a transportat 2,3 milioane de pasageri anul trecut, a avut o cifră de afaceri de 1,1 mld. lei, circa 2.000 de salariaţi şi pierderi de 110 milioane lei.

Potrivit datelor publicate în bilanţul de pe site-ul Ministerului de Finanţe, sucursala Wizz Air din România (înregistrată sub denumirea Wizz Air Hungary Kft. Budapest Sucursala Otopeni), a avut în ultimii patru ani o cifră de afaceri egală cu zero şi pierderi nete cumulate de 83 de milioane de lei (circa 18 milioane de euro).

„În ceea ce priveşte rezultatele financiare, nu pu­tem oferi date specifice pe ţară. În calitate de com­panie listată la London Stock Exchange oferim doar detalii referitoare la companie în ansamblu, conform regulilor“, a spus Doug Oliver, Head of Communications în cadrul Wizz Air.

Potrivit consultantului fiscal Emilian Duca, în cazul activităţilor de transport există o convenţie fiscală specială în care se precizează că ve­niturile obţinute din vânzarea de bilete de avion se înre­gis­trează în statele în care sunt înregistrate avioa­ne­le, convenţie care este mai presus de legile naţionale.

„În plus, la noi există şi în codul fiscal o preve­de­re în care se arată că veniturile din trans­por­turile internaţionale nu sunt venituri obţinute în România, deci de aceea probabil nu se înre­gis­trează niciun venit la cifra de afaceri în cazul menţionat (Wizz Air- n.red.). Este o anomalie, o situaţie pe care Fiscul nu o poate rezolva pentru că legea permite astfel de situaţii anormale“, a spus Emilian Duca.

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO