ZF 24

Partener EY România: Nivelul de încredere al mediului de afaceri în evoluţia pieţei a ajuns la cel mai ridicat nivel de după 2012

Partener EY România: Nivelul de încredere al mediului...

Autor: Roxana Rosu

30.03.2016, 10:55 250

Nivelul de încredere al mediului de afaceri în evoluţia pieţei s-a consolidat la începutul acestui an, înregistrând cea mai mare valoare măsurată din anul 2012, este de părere Bogdan Ion, Country Managing Partner EY România, care adaugă că cele trei puncte forte ale României sunt investiţiile în industrie, IT-ul şi potenţialul zonei rurale.

”Acest nivel, pe care îl monitorizăm de două ori pe an în barometrul mediului de afaceri realizat de EY România, se apropie acum de 60%. Mai mult decât atât, procentul celor foarte încrezători în perspectivele de creştere a pieţei s-a multiplicat de aproape 2,5 ori în ultimii doi ani, ajungând la 17% din totalul oamenilor de business respondenţi”.

În acelaşi timp, firmele respondente se dovedesc mai încrezătoare în creşterea proprie decât în creşterea sectorului în care activează. Oamenii de afaceri care consideră că sectorul va înregistra o tendinţă pozitivă (60%) sunt mai puţini faţă de cei care cred că afacerea lor va creşte (77%).

Practic, firmele care reprezintă diferenţa de 17 puncte procentuale sunt încrezătoare că vor merge împotriva curentului, crescând în ciuda faptului că piaţa în care activează nu va urma aceeaşi tendinţă, spune Bogdan Ion.

În acelaşi timp, partenerul EY subliniază nevoia de prudenţă, mai ales atunci când creşterea economică se bazează pe consum.

”După cum am văzut deja din datele INS, creşterea de anul trecut a venit într-o măsură foarte mare din consum. Contribuţia consumului a fost de 4%, în timp ce contribuţia formării de capital fix de 1,8% a fost neutralizată de efectul net al exporturilor şi importurilor de bunuri şi servicii, de -1,6%”.

Astfel, creşterea prin consum, ca efect al scăderii taxelor şi al majorării salariilor bugetarilor, este necesar să fie susţinută într-o măsură mai mare de investiţii şi creşterea productivităţii.

În acest context, oamenii de afaceri şi-au propus deja să impulsioneze investiţiile şi doar 4% dintre companii urmând să scadă nivelul investiţiilor în 2016, 15% le vor păstra la nivelul anului anterior, în timp ce 81% le vor mări.

Bogdan Ion spune că 45% dintre companiile participante la sondaj au buget în creştere cu 5-20%, iar 11% vor avea un buget de investiţii cu peste 20% mai mare faţă de 2015.

”Pe fondul investiţiilor în tendinţă ascendentă în intenţiile oamenilor de afaceri, reducerea costurilor cade în ordinea priorităţilor, îmbunătăţirea productivităţii devenind zona de focus pentru mediul de business în acest an (27% dintre respondenţi)”.

În ceea ce priveşte punctele forte ale României, partenerul EY pune pe primele locuri investiţiile din industrie, agricultura şi IT-ul.

Începând cu 2008, s-au pierdut 3,5 milioane de locuri de muncă în industriile producătoare la nivelul Uniunii Europene, presiunea pe preţuri a scăzut marjele companiilor în majoritatea statelor, iar contribuţia industriei producătoare la PIB-ul UE a înregistrat o scădere.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO