ZF 24

Piata de publicitate online a scazut cu 25%, la 6 mil. euro in primele sase luni ale anului

16.12.2009, 15:44 58

In primul semestru al anului 2009, piata de publicitate onlinedin Romania a generat aproape 25,5 milioane de lei (6,03 mil.euro), in scadere cu 25% fata de aceeasi perioada a anului trecut,dar in crestere cu 58% fata de intervalul similar din 2007. Acesteasunt principalele concluzii ale studiului "Romanian OnlineAdvertising Study" (ROADS) realizat de IAB Romania, asociatiaindustriei de publicitate online, in parteneriat cuPricewaterhouseCoopers Romania (PwC).

Aflat la a treia editie, studiul "Romanian Online AdvertisingStudy"(ROADS) realizat de IAB Romania (Interactive AdvertisingBureau Romania), si PricewaterhouseCoopers Romania agrega cifrelede vanzari directe ale celor mai importante 14 companii din domeniu(regii si publisheri independenti).

Valoarea exacta a totalului vanzarilor companiilor participante lastudiu a fost de 25.498.023 RON (6.029.041 euro) pentru primulsemestru din 2009, in scadere cu 25% fata de S1 2008, cand valoareatotala raportata a fost de 33.873.413 RON (9.227.801 euro), dar increstere cu 58% fata de S1 2007, cand totalul a fost de doar16.141.519 RON (4.844.538 euro).

Conform editiei S1 2009 a ROADS, principalele sectoare care auscazut volumul investitiilor in publicitatea pe internet in acestsemestru au fost cel financiar-bancar si sectorul auto, iar primulloc in topul categoriilor de advertiseri in functie de volumulinvestiilor a fost luat in acest semestru de catre sectorultelecom, care a cunoscut o crestere a investitiilor in publicitateape internet de 75% fata de S1 2008 si de 3% fata de S2 2008.

"Primul raport IAB si PwC pe 2009 arata efectul crizei si asuprapublicitatii online, cu toate ca internetul pare a fi cel mai putinafectat dintre toate mediile. Pe segmente de advertiseri, cele maiafectate sectoare au fost, ca si in restul mediilor, cel financiarsi cel auto. Speram ca editia pe al doilea semestru din 2009 saarate o revenire a pietei de publicitate online si probabilsemestrul doi va fi la o diferenta mult mai mica de 2008, cand dejase facusera simtite efectele crizei", a declarat CristianPetriceanu, Presedintele IAB Romania.

Atat in 2007, cat si in 2008, cel de-al doilea semestru a generatun volum mai mare de vanzari fata de primul, in S2 2007 totalulraportat fiind de 26.461.682 RON fata de 16.141.519 RON (64%), iarin S2 2008 38.544.120 RON fata de 33.873.413 RON (14%).

"Ne bucura faptul ca raportul realizat de IAB in parteneriat cuPricewaterhouseCoopers a ajuns la cea de-a treia editie in Romania.Acest raport a devenit deja un punct de referinta pentru toti ceiinteresati de tendintele actuale din industria autohtona de mediasi advertising. Eforturile comune ale echipelor IAB si PwCimplicate in realizarea acestui raport au facut posibil ca editiapentru primul semestru al 2009 sa ofere o imagine si mai clara apietei locale de publicitate online. Remarcam de asemenea crestereatreptata a numarului de participanti la studiu. Suntem convinsi caeditiile viitoare ale acestui raport vor acoperi din ce in ce maimulti publisheri online si vor ramane cel mai precis instrument demasura a cheltuielilor pentru publicitatea online din Romania", adeclarat Ruxandra Bandila, Marketing & Business DevelopmentDirector - PricewaterhouseCoopers Romania.

Printre companiile care au raportat confidential cifrele de vanzaripentru "Romanian Online Advertising Study" se numara principaleleregii de publicitate online si principalii publisheri independenti(cu vanzari directe semnificative) din internetul romanesc, carereprezinta in total peste 700 de site-uri.

Pe baza acestor cifre agregate, expertii PricewaterhouseCoopers austructurat totalul investitiilor in publicitatea online din Romaniain functie de formatele de publicitate folosite, categoriile deadvertiseri care au utilizat publicitatea pe internet, precum si infunctie de lunile din fiecare semestru pentru determinareasezonalitatii. Prima editie a ROADS a analizat trei semestre:ambele semestre ale anului 2007 si primul semestru al anului 2008,a doua a oferit o imagine completa asupra anului 2008 comparativ cu2007, iar a treia editie, cea de-acum compara pentru prima datatrei semestre similare consecutive (S1 2007, S1 2008 si S12009)

"In ciuda scaderii resimtite in primul semestru, suntem de parereca publicitatea online din Romania are un bun potential decrestere, tinand cont de diferenta considerabila dintrecheltuielile pentru publicitatea online din Romania si celeinregistrate in celelalte state ale Uniunii Europene. De fapt,actuala criza economica s-ar putea dovedi un catalizator alschimbarii din acest punct de vedere, tot mai multi advertiserialocand un buget consistent pentru publicitatea online. Aceasta sipentru ca media digitale ofera o eficienta mai mare in ceea cepriveste directionarea mesajelor publicitare catre un anumit publictinta si permit masurarea mai precisa a impactului unei anumitereclame", a declarat Ruxandra Bandila, Marketing & BusinessDevelopment Director al PricewaterhouseCoopers Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO