Media & Advertising

Piaţa locală de media este estimată la 778 mil. euro în 2024, în creştere cu 11%. Peste jumătate din bugetele de publicitate merg spre tv, iar zona Digital atrage 36%. Platforma cu cea mai mare expansiune în 2024 a fost TikTok

Piaţa locală de media este estimată la 778 mil. euro...

Autor: Roxana Rosu

17.12.2024, 14:49 176

Piaţa de media din România va încheia anul 2024 pe un trend de creştere stabil, în ciuda provocărilor economice şi geopolitice, şi va ajunge la circa 778 milioane euro, în creştere cu 11%, depăşind prognozele anterioare, conform analizei Media Fact Book by Initiative România.

Evenimentele sportive, precum UEFA Euro 2024 şi Jocurile Olimpice de la Paris 2024, alături de multiplele runde electorale, au generat o creştere semnificativă a veniturilor din publicitate.  

Cotele de piaţă ale veniturilor din publicitate au rămas stabile în acest an: Televiziunea domină cu 52,2%, urmată de Digital cu 36,4%, OOH cu 6%, Radio cu 4,9%, în timp ce Printul se menţine sub 1%.

„Piaţa media din Romania în 2024 reflectă în continuare transformările consumatorului român din punct de vedere tehnologic, social dar şi economic. Televiziunea rămâne un element de bază al investiţiilor publicitare, fiind canalul cu cel mai mare reach naţional. Aceasta continuă să fie relevantă pentru segmentele urbane prin adaptarea conţinutului cu producţii locale de calitate, transmisiuni live şi o bună înţelegere a rolului platformelor digitale, ceea ce îi permite să atragă un public diversificat şi foarte implicat. Digitalul continuă să domine expansiunea pieţei media, pe fondul creşterii platformelor de streaming, dar şi al conţinutului video scurt pe reţelele sociale. Ascensiunea influenţatorilor locali ca vectori importanţi în campaniile publicitare, mai ales pe platforme precum TikTok, Instagram şi YouTube, este un trend care va avea implicaţii în dinamica industriei de publicitate şi în viitor”, a spus Alexandra Olteanu, Managing Director Initiative România.

În 2024, TV-ul a rămas mediul dominant, estimat să ajungă la 406 de milioane de euro, în creştere cu 10% faţă de 2023.

Piaţa de Digital şi-a continuat traiectoria de creştere, ajungând la o valoare estimată la 283 milioane de euro, sustinută de digitalizare, expansiunea comerţului electronic şi schimbările în consumul de media. Google Search a dominat cheltuielile pentru publicitatea digitală, fiind urmat de Display, Social Media şi YouTube. Platforma cu cea mai mare expansiune în 2024 a fost TikTok.

”Ultimii ani au arătat o dezvoltare rapidă a  publicităţii digitale şi în zona de OOH – numărul de panouri tip LED a crescut semnificativ, iar dinamica acestui sector este de aşteptat să se menţină. Radioul îşi păstrează relevanţa prin oferirea de conţinut local şi emisiuni tematice, adresând un public fidel, în timp ce presa scrisă, deşi cu o prezenţă modestă, rămâne o valoare simbolică pentru anumite sectoare”.

Până la sfârşitul anului 2024, piaţa de OOH este estimată să atingă 46,6 de milioane de euro, reflectând o creştere de 12,5% faţă de bugetele nete din 2023, susţinută de un context economic favorabil şi de competiţia intensificată în sectoare precum Retail, Servicii Financiare şi Automotive. Prognoza pentru piaţa de Radio este de 38 de milioane de euro în 2024, +8% faţă de anul anterior.

Topul sectoarelor economice din punct de vedere al investiţiilor media este dominat de Retail, cu 24% din piaţă şi o creştere de 8% faţă de 2023, atingând o valoare de aproape 190 de milioane de euro.

Sectorul de Healthcare păstrează poziţia secundă cu 16% din piaţa totală şi o creştere de 5% faţă de anul anterior.

 Sectoarele Food & Beverages (+11%), E-commerce (+8%) şi Cosmetice & Îngrijire personală (+8%) au înregistrat creşteri moderate, în timp ce Serviciile Financiare (+20%), Pariuri & Jocuri de Noroc (+17%), HoReCa (+17%), Materiale şi Servicii de Construcţii (+31%) şi Produse pentru Casă (+30%) au avut creşteri mai dinamice. Singurul sector care a înregistrat o scădere a investiţiilor în media este cel de Telecomunicaţii, cu -14% faţă de 2023.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit 2025