ZF 24

Piaţa unde retailerii străini iau bătaie de la aprozare

Tesco, care pe piaţa britanică are cea mai mare reţea de supermarketuri, activează în Turcia prin firma Kipa, ale cărei vânzări au scăzut cu 13% în primul semestru

Tesco, care pe piaţa britanică are cea mai mare reţea de supermarketuri, activează în Turcia prin firma Kipa, ale cărei vânzări au scăzut cu 13% în primul semestru

Autor: Radu Bostan

14.10.2013, 20:23 3541

Tesco nu este singurul grup străin care se confruntă cu probleme în Turcia. Anul acesta, grupul spaniol Dia a vândut pachetul majo­ritar deţinut în divizia turcă către Yildiz Holding, grup care deţine propria reţea de magazine cu discount.

Lanţul german de bricolaj Prak­tiker şi-a închis cele nouă magazine din Turcia după mai multe încercări de a le vinde. Carrefour a cedat controlul ma­joritar asupra afacerii locale, începută în 1993, grupului turc Sabanci, scrie Fi­nancial Times.

Totuşi, piaţa turcă de retail se află în creştere accelerată. Vânzările bunurilor de consum au crescut cu 14% în primul semestru comparativ cu aceeaşi pe­rioadă din anul trecut, la o valoare de circa 20 miliarde de dolari, potrivit firmei de cercetare Nielsen. Şi atunci, de unde vin problemele pentru retailerii străini?

„Nu cred că firmele străine au prea mari şanse. Este o piaţă foarte frag­mentată şi greu de consolidat, tocmai pentru că băştinaşii o duc bine“, spune Haluk Dincer, şeful operaţiunilor de retail şi asigurări la Sabanci, unul dintre cele mai mari conglomerate din Turcia.

În plus, grupurile care vor să-şi facă exit-ul din ţară află deodată că jocurile pe piaţă sunt făcute de cumpărător, nu de vânzător.

„În general vorbim despre active neperformante, greu de vândut. În plus, retailul e pe boom în Turcia, există 70 de centre comerciale în pregătire, astfel că locaţia nu valorează mare lucru. Într-o piaţă atât de dinamică, terenurile devin inutile după câţiva ani“, mai spune Dincer.

Provocările pieţei turce sunt deo­sebit de grele pentru retailerii de electro­nice, care se confruntă în plus cu impactul volatilităţii lirei asupra bunu­rilor achiziţionate în mare parte în valută.

Luna trecută, Dixons a anunţat că îşi va vinde divizia ElectroWorld, aflată pe pierdere, către firma turcă Bimeks, un retailer local de echi­pamente electrice.

Best Buy, unul dintre cei mai mari jucători pe plan mondial, a renunţat la încercările de a pătrunde în ţară, iar retailerul britanic Darty ia de asemenea în calcul vânzarea afacerilor din Turcia.

Totuşi, sectorul alimentar este cel care le dă cel mai mult de furcă retai­lerilor străini, în special din cauza diferenţelor culturale, spun investi­torii, directorii şi analiştii.

„Oferta de alimente este relativ omogenă în Turcia de la un retalier la altul, iar preferinţa pentru gătitul meselor de la zero înseamnă că există mai puţină cerere pentru alimentele congelate sau semipreparate“, explică Philip Norminto, director la Nielsen Turkey.

În timp ce străinii caută să vândă şi să iasă din ţară, tradiţionalele aprozare de colţ acoperă chiar şi jumătate din vânzările totale de produse de băcănie, şi ele cedează cu greu teren.

La Kipa, unde 56 din cele 191 de unităţi sunt hipermarketuri, şefii au aflat şi că în ţara cu cea mai scumpă benzină clienţilor nu le prea convine să se urce în maşină când pleacă la cumpărături.

În pofida evaluărilor pesimiste ale analiştilor, Tesco insistă că nu îşi face bagajele după exemplul altor retaileri străini.

„Suntem încă legaţi de Turcia. O considerăm o oportunitate“, a spus directorul de finanţe Laurie McIlwee, după ce grupul şi-a anunţat rezultatele pe primul semestru.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 15.10.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO