ZF 24

Portughezii de la Coindu care trimit către BMW 90% din tapiseria produsă în România: „România trebuie să investească în educaţie şi să-şi păstreze specialiştii în ţară“

Numărul angajaţilor din fabrica Coindu din Zona Liberă Curtici-Arad a crescut de zece ori din 2005, de la intrarea companiei pe piaţa românească, ajungând la 1.450 în prezent.

Numărul angajaţilor din fabrica Coindu din Zona Liberă Curtici-Arad a crescut de zece ori din 2005, de la intrarea companiei pe piaţa românească, ajungând la 1.450 în prezent.

Autor: Luiza Chiroiu

20.06.2015, 21:04 4216

România a fost prima piaţă internaţională pe care a intrat Coindu, care în prezent deţine pe lânga uzina din Arad trei fabrici în Portugalia, una în Mexic, două centre de dez­voltare în Germania şi platforme în Unga­ria şi Cehia, povesteşte pentru ZF Rui Baptista, director general al Coindu România.

Compania portugheză a intrat pe piaţa din România la cererea celor mai im­por­tanţi clienţi, care îşi aveau centrele de pro­duc­ţie în Europa Centrală. Pe lângă pozi­ţio­narea geografică, la atractivitate Româ­nia a mai „bifat“ un criteriu, şi anume cos­tu­rile scăzute de producţie, spune Baptista.

Debutul pe piaţa autohtonă nu a fost lipsit de dificultăţi, însă autorităţile locale i-au îndrumat pe portughezi pe drumul spre clădirea unei afaceri în România, explică omul de afaceri. Cele mai impor­tan­te probleme cu care s-a confruntat compania au fost birocraţia şi forţa de muncă necalificată în domeniul său de producţie, aşa că oamenii pe care i-a angajat a trebuit să fie instruiţi.

Coindu a pornit la drum cu 150 de angajaţi la uzina din Zona Liberă Curtici-Arad, iar numărul salariaţilor a crescut exponenţial, reprezentând acum aproape o treime din efectivul întregului grup. Compania vrea să-şi dubleze capacitatea de producţie la fabrica din vestul României în următorii 2-3 ani, iar planurile de extindere includ şi deschiderea unei noi uzine în Drobeta-Turnu Severin, unde vor fi angajaţi, în prima fază, 300 de oameni. Noua fabrică va ajunge la capacitate maximă de producţie anul viitor, numărul de salariaţi urmând să depăşească 1.000.

Baptista atrage atenţia că România s-ar putea confrunta cu o criză de personal specializat, din cauza românilor care aleg să muncească în străinătate.

„Va veni o vreme când companiile vor începe să se uite către alte ţări, pentru că nu vor mai exista suficienţi oameni calificaţi şi cu experienţă“, spune Baptista. De aceea, pentru a menţine investiţiile din sectorul auto la nivelul din prezent, România tre­bu­ie să investească în educaţie şi să-şi păs­treze specialiştii în ţară.

Întreaga producţie de componente auto din România merge în străinătate, 90% ajungând în unităţile de producţie şi asamblare ale constructorului auto german BMW. România exportă astfel tapiserie către fabrici BMW din Germania, Cehia, China, Africa de Sud, Brazilia şi India.

Grupul Coindu produce tapiserii auto şi alte componente soft de interior pentru Audi, BMW, Volvo, VW, Renault sau Mercedes.

„România este în acest moment o ve­ri­gă foarte importantă în lanţul de furnizori al tuturor constructorilor din in­dus­tria au­to. Forţa de muncă relativ ieftină şi po­ziţio­na­rea geografică bună, nu prea de­parte de Ger­mania şi Franţa, sunt avan­tajele Ro­mâniei în faţa altor ţări“, afirmă Baptista.

Afacerile din România generează aproximativ o treime din vânzările grupu­lui portughez. Potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe, Coindu România a avut anul trecut o cifră de afaceri de 385 milioane lei, ceea ce înseamnă venituri de şapte ori mai mari decât în 2008, când vânzările au fost de 53 milioane lei.

Fondată în 1988 de o familie germană împreună cu doi afacerişti portughezi, Coindu s-a ocupat iniţial cu producţia de genţi. Patru ani mai târziu, compania a deschis o unitate de producţie în Portu­galia, dedicându-se exclusiv producţiei de com­ponente auto.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO