România a fost prima piaţă internaţională pe care a intrat Coindu, care în prezent deţine pe lânga uzina din Arad trei fabrici în Portugalia, una în Mexic, două centre de dezvoltare în Germania şi platforme în Ungaria şi Cehia, povesteşte pentru ZF Rui Baptista, director general al Coindu România.
Compania portugheză a intrat pe piaţa din România la cererea celor mai importanţi clienţi, care îşi aveau centrele de producţie în Europa Centrală. Pe lângă poziţionarea geografică, la atractivitate România a mai „bifat“ un criteriu, şi anume costurile scăzute de producţie, spune Baptista.
Debutul pe piaţa autohtonă nu a fost lipsit de dificultăţi, însă autorităţile locale i-au îndrumat pe portughezi pe drumul spre clădirea unei afaceri în România, explică omul de afaceri. Cele mai importante probleme cu care s-a confruntat compania au fost birocraţia şi forţa de muncă necalificată în domeniul său de producţie, aşa că oamenii pe care i-a angajat a trebuit să fie instruiţi.
Coindu a pornit la drum cu 150 de angajaţi la uzina din Zona Liberă Curtici-Arad, iar numărul salariaţilor a crescut exponenţial, reprezentând acum aproape o treime din efectivul întregului grup. Compania vrea să-şi dubleze capacitatea de producţie la fabrica din vestul României în următorii 2-3 ani, iar planurile de extindere includ şi deschiderea unei noi uzine în Drobeta-Turnu Severin, unde vor fi angajaţi, în prima fază, 300 de oameni. Noua fabrică va ajunge la capacitate maximă de producţie anul viitor, numărul de salariaţi urmând să depăşească 1.000.
Baptista atrage atenţia că România s-ar putea confrunta cu o criză de personal specializat, din cauza românilor care aleg să muncească în străinătate.
„Va veni o vreme când companiile vor începe să se uite către alte ţări, pentru că nu vor mai exista suficienţi oameni calificaţi şi cu experienţă“, spune Baptista. De aceea, pentru a menţine investiţiile din sectorul auto la nivelul din prezent, România trebuie să investească în educaţie şi să-şi păstreze specialiştii în ţară.
Întreaga producţie de componente auto din România merge în străinătate, 90% ajungând în unităţile de producţie şi asamblare ale constructorului auto german BMW. România exportă astfel tapiserie către fabrici BMW din Germania, Cehia, China, Africa de Sud, Brazilia şi India.
Grupul Coindu produce tapiserii auto şi alte componente soft de interior pentru Audi, BMW, Volvo, VW, Renault sau Mercedes.
„România este în acest moment o verigă foarte importantă în lanţul de furnizori al tuturor constructorilor din industria auto. Forţa de muncă relativ ieftină şi poziţionarea geografică bună, nu prea departe de Germania şi Franţa, sunt avantajele României în faţa altor ţări“, afirmă Baptista.
Afacerile din România generează aproximativ o treime din vânzările grupului portughez. Potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe, Coindu România a avut anul trecut o cifră de afaceri de 385 milioane lei, ceea ce înseamnă venituri de şapte ori mai mari decât în 2008, când vânzările au fost de 53 milioane lei.
Fondată în 1988 de o familie germană împreună cu doi afacerişti portughezi, Coindu s-a ocupat iniţial cu producţia de genţi. Patru ani mai târziu, compania a deschis o unitate de producţie în Portugalia, dedicându-se exclusiv producţiei de componente auto.