ZF 24

Poşta Română îşi aşteaptă încă 12 zile „peţitorii“ cu garanţia unor datorii de 38 mil. euro care vor fi şterse într-o lună şi cu doar 7 din cele 5.300 de oficii modernizate. „Am avut întâlniri cu La Poste, Royal Mail şi directorii Poştei Olandei şi Poloniei“

Poşta Română îşi aşteaptă încă 12 zile...

Autor: Mirabela Tiron

19.09.2014, 13:00 660
Alexandru Petrescu, preşedintele comisiei de privatizare şi directorul general al Poştei: Sunt încrezător că în urma întâlnirilor pe care le-am avut, măcar o companie îşi va materializa intenţia de a depune o ofertă. Am discutat cu administraţii poştale, bănci de investiţii. Până la sfârşitul trimestrului unu vreau să putem spune că acest proces este finalizat şi să repornim pe noi baze.
 

La prima încercare de privatizare, de anul trecut, niciun investitor nu a cumpărat caietul de sarcini al Poştei Române, numărul mare de salariaţi şi datoriile companiei fiind frânele procesului de privatizare. Datoriile de 38 mil. euro vor fi şterse până în octombrie şi 5.000 de oameni au fost concediaţi pentru a creşte atractivitatea monopolului de stat care a adunat pierderi de peste 130 mil. euro în ultimii cinci ani.

Poşta Română, cel mai mare operator de servicii poştale, cu afaceri de 261 de milioane de euro anul trecut, se pregăteşte de a doua tentativă de pri­va­ti­za­re. Investitorii inte­re­saţi de preluarea pache­tu­lui ma­jo­ritar de acţiuni (51%) la com­pania de stat trebuie să de­pună până pe 30 septem­brie ofertele nean­gajante.

WikiZF: Profilul companiei Compania Naţională Poşta Română S.A.

„Este vorba de o încercare prelungită de privatizare“, nu de un eşec în tentativa de anul trecut, afirmă Alexandru Petrescu, preşedintele comisiei de privatizare şi directorul general al Poştei de patru luni. 

Dacă în 2013 Poşta era supraîncărcată de personal (circa 33.000 de salariaţi), avea datorii mari către ANAF şi nu trecuse printr-o restructurare, acum „punem în faţa investitorilor o propunere mai atractivă. (...) Suntem în poziţia de a atrage investitori stra­tegici, în faţa unei şanse reale de a efectua o privatizare de succes“, spune Petrescu.

Anul trecut, înainte de termenul final pentru depunerea ofertelor neangajante, se vorbea despre 50 de companii interesate de Poştă, însă, într-un final, niciuna nu a cum­părat caietul de sarcini. Având în vedere situaţia fragilă în care se află Poşta, care a adunat constant pierderi în perioada 2009-2013, orice altă încercare eşuată ar putea afecta stabilitatea companiei, după cum apreciau anul trecut analiştii.

 

Ştergerea datoriilor, o practică des întâlnită la companiile de stat

„Am concediat 5.000 de angajaţi anul trecut (16% din numărul total de salariaţi - n.red), iar acum am demarat procesul de conversie a datoriilor către ANAF. Până în octombrie anul acesta vor fi şterse cele 169 mil. lei (38 mil. euro) datorii.“

Petrescu afirmă că în urma discuţiilor pe care le-a avut anul trecut, după prima încer­care de privatizare, potenţialii investi­tori şi-au exprimat preocuparea vizavi de numărul mare de angajaţi ai Poştei, de datoria mare pe care o avea compania, probleme care au fost soluţionate acum.

„Sunt încrezător că în urma întâlnirilor pe care le-am avut, măcar o companie îşi va materializa intenţia de a depune o ofertă. Am discutat cu administraţii poştale, bănci de investiţii. Până la sfârşitul trimestrului unu vreau să putem spune că acest proces este finalizat şi să repornim pe noi baze.“

Săptămâna trecută şeful Poştei s-a întâlnit cu preşedintele La Poste (Poşta Fran­ceză), cu preşedintele  bpost (Poşta Bel­giană), cu oficiali ai Royal Mail (Marea Britanie), şefi de la Poşta din Olanda şi Polonia, potrivit informaţiilor furnizate de şeful Poştei Române. Aceşti operatori poş­tali ar putea reprezenta un model pentru Poşta Română în ceea ce priveşte strategia de dezvoltare.

„Urmăresc  tot ce înseamnă activităţi generatoare de bani la administraţiile poştale din străinătate. Mă uit la ce face Royal Mail, Italian Post pe servicii finan­ciare, la cum lucrează bpost pe coletărie. Mă uit cum au demarat proiectul, ce fel de resursă disponibilă au pus pentru a-l materializa, apoi diseminăm informaţia intern în cadrul companiei“, a explicat Alexandru Petrescu.

 

A trecut pe profit şi au semnat contract pentru a distribui cardul de sănătate

După măsurile implementate pentru restructurarea Poştei bilanţul la şapte luni arată un profit brut de 20,4 milioane de lei (4,6 mil. euro), faţă de pierderi de circa 25 de milioane de lei (5,6 mil. euro) în pe­rioada si­milară a anului trecut. Veniturile com­pa­niei s-au redus cu circa 2%, până la 695 de mi­lioane de lei (158 mil. euro), potrivit ofi­cia­lilor companiei care nu precizează însă re­zultatul net.

„Evoluţia pe profit se datorează unui control riguros al cheltuielilor care au scăzut cu 10% faţă de anul trecut. Antici­păm un reviriment consistent al veniturilor spre finalul anului şi începutul trimestrului viitor, ca efect al contractelor securizate în ultimele luni, cel cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) şi un altul cu  un distribuitor de cosmetice“.

Valoarea con­trac­tului cu CNAS pentru distribuţia car­durilor de sănătate a fost semnat în acest an şi are o valoare de 37,5 mil. lei.

Poşta se mai află în negocieri cu un distribuitor de cosmetice pentru livrarea de cataloage publicitare în ţară (sub 20.000 de exemplare) în campaniile de marketing direct, potrivit lui Petrescu. Mai mult, compania a deschis un ghişeu poştal în sistem de franciză în parteneriat cu un centru comercial şi un ghişeu în Gara de Nord care funcţionează de la şapte dimineaţa până la miezul nopţii.

Compania a intrat şi pe piaţa de asi­gurări după ce entitatea Poşta Română Broker de Asigurări a primit săptămâna trecută autorizaţia de funcţionare de la ASF.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO