La prima încercare de privatizare, de anul trecut, niciun investitor nu a cumpărat caietul de sarcini al Poştei Române, numărul mare de salariaţi şi datoriile companiei fiind frânele procesului de privatizare. Datoriile de 38 mil. euro vor fi şterse până în octombrie şi 5.000 de oameni au fost concediaţi pentru a creşte atractivitatea monopolului de stat care a adunat pierderi de peste 130 mil. euro în ultimii cinci ani.
Poşta Română, cel mai mare operator de servicii poştale, cu afaceri de 261 de milioane de euro anul trecut, se pregăteşte de a doua tentativă de privatizare. Investitorii interesaţi de preluarea pachetului majoritar de acţiuni (51%) la compania de stat trebuie să depună până pe 30 septembrie ofertele neangajante.
WikiZF: Profilul companiei Compania Naţională Poşta Română S.A.
„Este vorba de o încercare prelungită de privatizare“, nu de un eşec în tentativa de anul trecut, afirmă Alexandru Petrescu, preşedintele comisiei de privatizare şi directorul general al Poştei de patru luni.
Dacă în 2013 Poşta era supraîncărcată de personal (circa 33.000 de salariaţi), avea datorii mari către ANAF şi nu trecuse printr-o restructurare, acum „punem în faţa investitorilor o propunere mai atractivă. (...) Suntem în poziţia de a atrage investitori strategici, în faţa unei şanse reale de a efectua o privatizare de succes“, spune Petrescu.
Anul trecut, înainte de termenul final pentru depunerea ofertelor neangajante, se vorbea despre 50 de companii interesate de Poştă, însă, într-un final, niciuna nu a cumpărat caietul de sarcini. Având în vedere situaţia fragilă în care se află Poşta, care a adunat constant pierderi în perioada 2009-2013, orice altă încercare eşuată ar putea afecta stabilitatea companiei, după cum apreciau anul trecut analiştii.
Ştergerea datoriilor, o practică des întâlnită la companiile de stat
„Am concediat 5.000 de angajaţi anul trecut (16% din numărul total de salariaţi - n.red), iar acum am demarat procesul de conversie a datoriilor către ANAF. Până în octombrie anul acesta vor fi şterse cele 169 mil. lei (38 mil. euro) datorii.“
Petrescu afirmă că în urma discuţiilor pe care le-a avut anul trecut, după prima încercare de privatizare, potenţialii investitori şi-au exprimat preocuparea vizavi de numărul mare de angajaţi ai Poştei, de datoria mare pe care o avea compania, probleme care au fost soluţionate acum.
„Sunt încrezător că în urma întâlnirilor pe care le-am avut, măcar o companie îşi va materializa intenţia de a depune o ofertă. Am discutat cu administraţii poştale, bănci de investiţii. Până la sfârşitul trimestrului unu vreau să putem spune că acest proces este finalizat şi să repornim pe noi baze.“
Săptămâna trecută şeful Poştei s-a întâlnit cu preşedintele La Poste (Poşta Franceză), cu preşedintele bpost (Poşta Belgiană), cu oficiali ai Royal Mail (Marea Britanie), şefi de la Poşta din Olanda şi Polonia, potrivit informaţiilor furnizate de şeful Poştei Române. Aceşti operatori poştali ar putea reprezenta un model pentru Poşta Română în ceea ce priveşte strategia de dezvoltare.
„Urmăresc tot ce înseamnă activităţi generatoare de bani la administraţiile poştale din străinătate. Mă uit la ce face Royal Mail, Italian Post pe servicii financiare, la cum lucrează bpost pe coletărie. Mă uit cum au demarat proiectul, ce fel de resursă disponibilă au pus pentru a-l materializa, apoi diseminăm informaţia intern în cadrul companiei“, a explicat Alexandru Petrescu.
A trecut pe profit şi au semnat contract pentru a distribui cardul de sănătate
După măsurile implementate pentru restructurarea Poştei bilanţul la şapte luni arată un profit brut de 20,4 milioane de lei (4,6 mil. euro), faţă de pierderi de circa 25 de milioane de lei (5,6 mil. euro) în perioada similară a anului trecut. Veniturile companiei s-au redus cu circa 2%, până la 695 de milioane de lei (158 mil. euro), potrivit oficialilor companiei care nu precizează însă rezultatul net.
„Evoluţia pe profit se datorează unui control riguros al cheltuielilor care au scăzut cu 10% faţă de anul trecut. Anticipăm un reviriment consistent al veniturilor spre finalul anului şi începutul trimestrului viitor, ca efect al contractelor securizate în ultimele luni, cel cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) şi un altul cu un distribuitor de cosmetice“.
Valoarea contractului cu CNAS pentru distribuţia cardurilor de sănătate a fost semnat în acest an şi are o valoare de 37,5 mil. lei.
Poşta se mai află în negocieri cu un distribuitor de cosmetice pentru livrarea de cataloage publicitare în ţară (sub 20.000 de exemplare) în campaniile de marketing direct, potrivit lui Petrescu. Mai mult, compania a deschis un ghişeu poştal în sistem de franciză în parteneriat cu un centru comercial şi un ghişeu în Gara de Nord care funcţionează de la şapte dimineaţa până la miezul nopţii.
Compania a intrat şi pe piaţa de asigurări după ce entitatea Poşta Română Broker de Asigurări a primit săptămâna trecută autorizaţia de funcţionare de la ASF.