ZF 24

Premierul Ponta promite că va lista la bursă Portul Constanţa, una dintre cele mai valoroase şi mai disputate afaceri din România, dar deocamdată nu se ştie ce pachet şi când se va lista

Prin Portul Constanţa au trecut anul trecut 50,5 milioane de tone de mărfuri. Mediafax Foto

Prin Portul Constanţa au trecut anul trecut 50,5 milioane de tone de mărfuri. Mediafax Foto

Autor: Liviu Dadacus, Andrei Chirileasa

10.11.2013, 19:35 503

Portul Constanţa, una dintre cele mai valoroase afaceri din România, ar putea fi listat la bursă, primul-ministru Victor Ponta dând de înţeles că statul ar putea vinde chiar un pachet majoritar de acţiuni.

În acest moment însă situaţia portului nu e deloc simplă, Ministerul Transportului şi autorităţile locale din Constanţa disputându-şi controlul asupra companiei care îl admi­nis­trează. Nu există în prezent un calendar al listării şi nici pachetul care va fi listat nu este cunoscut.

Premierul Victor Ponta a declarat, vineri, referindu-se la descentralizarea Portului Constanţa, că se va proceda ca în cazul marilor porturi europene, prin listare la bursă, guvernul şi autoritatea locală urmând să deţină parti­cipaţii minoritare.

Întrebat dacă Portul Constanţa va trece la Primăria Constanţa, Ponta a precizat: „Portul Constanţa, pentru că este un loc atât de important pentru România, pentru toată Euro­pa, pentru ceea ce vrem să facem, noua Cale a Mătăsii, cred că trebuie să îmbine auto­ritate locală, autoritate centrală şi investitori privaţi“.

El a vorbit despre listarea la bursă a societăţii portuare.

„Adică să o listăm la bursă, să avem investitori privaţi, să avem participaţie minoritară a guvernului şi participaţie minoritară a autorităţii locale. Aşa se întâmplă în marile porturi europene şi aşa funcţionează lucrurile bine“, a adăugat Ponta.

Portul Constanţa este cea mai mare poartă de tranzit pentru mărfurile care intră şi ies din România. Anul trecut, traficul total de mărfuri prin Portul Constanţa a fost de 50,5 milioane de tone, iar valoarea acestor mărfuri se ridică la miliarde de euro.

Compania Administraţia Porturilor Mari­ti­me Constanţa a avut anul trecut afaceri de 248 mi­lioane de lei (55,6 mil. euro) şi un profit net de 35,6 milioane de lei (8 mil. euro).

Compania avea la finalul anului trecut capitaluri proprii de 359 mil. lei (81 mil. euro) şi dis­punea de lichidităţi de 109 mil. lei (24,5 mil. euro). Ca dimensiune, compania este apro­piată de tranportatorul de ţiţei Conpet Ploieşti (COTE), care are o capitalizare bur­sieră de peste 80 mil. euro.

La începutul acestui an, Ministerul Transporturilor a organizat o licitaţie pentru desemnarea intermediarului listării la bursă a unui pachet de 5% din compania care administrează Portul Constanţa, în care a primit o singură ofertă, din partea Swiss Capital, cea mai mare firmă de brokeraj locală. Ministerul Transporturilor a anunţat încă din 2007 că va lista la bursă pachete de câte 5% din companiile portuare şi aeroportuare pe care le are în portofoliu, dar nu a derulat nicio ofertă până în prezent.

În prezent, Ministerul Transporturilor de­ţine 60% din acţiuni, Consiliul Local al Muni­ci­piu­lui Constanţa deţine 20% din acţiuni, iar Fondul Proprietatea are restul de 20%.

Primarul Constanţei, Radu Mazăre (PSD), în­cearcă să obţină trecerea a încă 15-20% din acţiunile Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa la autorităţile locale, deşi ministrul transporturilor, Ramona Mănescu (PNL), se opune.

Întrebată în octombrie, într-o conferinţă de presă susţinută la Constanţa, ce părere are despre faptul că autorităţile locale doresc mai multe acţiuni la Compania Naţională Ad­mi­nis­traţia Porturilor Maritime Constanţa, Ramona Mănescu a răspuns: „Părerea mea este că Portul Constanţa este un obiectiv strategic de interes naţional şi cu asta cred că am spus tot“.

Primarul Constanţei, Radu Mazăre, susţinea, în 18 septembrie, că autorităţile locale ar putea primi încă 15% din acţiunile pe care statul le deţine la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, urmând ca alte 15% din acţiuni să fie listate pe Bursă. „Am discutat cu premierul ca să scoată 15% pe bursă ca să fie cât mai transparent şi 15% să revină Consiliului Local şi statul să rămână cu 30%. Aceasta este forma agreată cu premierul pentru moment, vedem după aia cum funcţionează. În momentul când statul are 30%, o să fie pe Bursă, o să fie Consiliul Local, o să fie Fondul Proprietatea, totul va fi transparent, nu va mai fi ca acum în coordonare, în subordine, nu se ştie, acolo e o situaţie complicată în portul ăla pentru că cei de la minister consideră că ei sunt în continuare jupâni pe portul respectiv, dar ei, de fapt, nu mai au decât 60%, ei sunt într-o societate comercială, nu e clar, în momentul când pleacă 15% pe bursă totul e la vedere, că intră sub incidenţa unei altei legi, a companiilor care sunt listate şi nu mai poate să vină nimeni de la minister, cu nu ştiu ce mandat să ia el, să vadă, să controleze ş.a.m.d.“, declara Radu Mazăre.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 11.11.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO