• Leu / EUR4.7619
  • Leu / GBP5.5448
  • Leu / USD4.3202
ZF 24

Primul experiment al transportului gratuit într-o capitală europeană a atras mai mulţi plătitori de taxe

Primul experiment al transportului gratuit într-o capitală europeană a atras mai mulţi plătitori de taxe

Primarul Tallinnului Edgar Savisaar (foto stânga): „Suntem adesea întrebaţi de ce oferim transport public gratuit. Însă întrebarea potrivită ar fi de ce cele mai multe oraşe din lume nu o fac încă“. Foto: Goodnews.ee

Autor: Ioana Tudor

23 apr 2014 5622

Experimentul autorităţilor lo­ca­le din Tallinn, capitala Es­to­niei, cu o populaţie de 430.000 de locuitori şi cunoscută ca oraş inovator, de a face trans­portul public gratuit decurge deja de un an, pe­rioadă în care a mărit baza de impo­zitare, a decongestionat traficul în marile in­ter­secţii, a înregistrat succes notabil mai ales în car­tierele sărace, însă nu a reuşit să descu­rajeze şoferii să folosească maşinile.

Întrucât programul se adresează doar rezidenţilor, gratuitatea transportului public i-a convins pe mulţi dintre cei care lucrează în Tallin dar nu aveau domiciliul aici să se în­re­gistreze ca rezidenţi, iar re­zul­tatul a fost că au crescut veniturile din taxe la bugetul lo­cal, ceea ce a permis aco­perirea unei părţi sem­ni­ficative a veniturilor pier­dute prin introducerea acestui program.

La un an de la implementarea sistemu­lui, opiniile privind eficacitatea transpor­tu­lui public gratuit sunt împărţite. Autorităţile lo­cale spun că traficul din principalele inter­sec­ţii s-a redus imediat după aplicarea siste­mului, că mai mulţi oameni ies acum în oraş şi cheltuiesc bani şi că sunt rentabile in­ves­tiţiile cu bani de la buget în transportul public chiar dacă nu sunt încasate venituri din bilete.

„Primul an a arătat că putem. Am cum­părat autobuze noi şi intenţionăm să înlocuim toate autobuzele cu unele mo­derne în cinci ani. O linie de tramvai este în renovare şi vor fi achiziţionate tramvaie noi“, a afirmat viceprimarul Tallinnului Taavi Aas.

Unii observatori spun însă că nu mulţi şoferi au renunţat la confortul propriului auto­mobil, iar proprietarii firmelor de taxi se plâng că afacerile lor au avut de suferit.

Cert este că şi în alte oraşe din lume funcţionează programe similare, iar mai multe oraşe europene sunt interesate să preia modelul estonian. Tallinn este însă prima capitală din lume care a făcut gratuit tot transportul în comun.
 

Gratuitatea transportului public, un privilegiu oferit doar rezidenţilor

Autorităţile locale din Tallinn au estimat la momentul introducerii trans­por­tului public gratuit că numărul celor care vor folosi mijloacele de transport în comun va creşte cu 20%, că emisiile de dioxid de carbon se vor reduce considerabil deoarece mulţi dintre locuitorii Tallinnului vor re­nunţa la maşinile personale, iar şomerii vor fi mai mobili în căutarea unui loc de muncă. Primarul Tallinnului Edgar Savisaar, iniţia­torul programului, a spus că eco­nomiile realizate de rezidenţii din Tallinn prin folo­sirea gratuită a tramvaielor şi autobuzelor echivalează cu al 13-lea salariu.

Înainte de introducerea transportului pu­blic gratuit, în capitala Estoniei erau circa 40.000 de nerezidenţi, ceea ce înseamnă că deşi locuiau în oraş plăteau taxe în loca­litatea de origine. Gratuitatea trans­por­tului public, un privilegiu oferit doar rezi­denţilor, i-a determinat pe aceştia să-şi declare domi­ci­liul în Tallinn şi astfel să plătească taxe la buge­tul capitalei. Circa 13.000 de nerezi­denţi şi-au mutat domiciliul în Tallinn în 2013, de trei ori mai mulţi decât în anul pre­ce­dent, iar contribuţiile lor anuale la bugetul local au atins aproximativ 10 milioane de euro, aproape cât veniturile pier­dute prin oferirea de transport gratuit, de 12 milioane de euro, scrie publicaţia Citiscope.

„Dacă toţi cei care au devenit rezidenţi ar fi plătitori de taxe, atunci costurile acestui proiect ar fi recuperate“, a afirmat vice-primarul Tallinnului Taavi Aas.

Imediat după implementarea transpor­tului public gratuit traficul în cele mai mari intersecţii din Tallinn s-a redus cu 14% com­parativ cu o săptămână înainte de aplicarea pro­gramului, a punctat primarul capitalei Edgar Savisaar. El a subliniat că a crescut, de asemenea, şi numărul celor care au ales să utilizeze transportul în comun.

„Suntem adesea întrebaţi de ce oferim transport public gratuit. Însă întrebarea potrivită ar fi de ce cele mai multe oraşe din lume nu o fac încă“, a spus Savisaar.
 

Programul a descurajat mersul pe jos

Un studiu al Universităţii Tehnice Regale din Suedia arată însă că este greu să îi convingi pe posesorii de autoturisme să renunţe la confortul propriei maşini. Cea mai mare creştere a utilizării transportului public, de 10%, a fost înregistrată în Lasnamäe, un cartier din Tallinn intens populat şi cu o rată a şomajului mai mare decât în alte cartiere ale capitalei. În ansamblu, gradul de utilizare a mijloacelor publice de transport a crescut cu doar 1,2%, potrivit studiului. Programul a descurajat mersul pe jos, dar nu şi pe cel cu maşina proprie.

Autorii studiului subliniază că mult mai eficiente în descurajarea folosirii maşinilor personale ar fi fost creşterea taxelor pentru parcare, pentru utilizarea drumurilor sau majorarea preţului benzinei.

Studiul a identificat şi aspectele pozitive ale transportului public gratuit, precum creşterea mobilităţii populaţiei, în special în cartierul sărac Lasnamäe.

Programul privind transportul public gratuit afectează antreprenoriatul iar mulţi şoferi de taxi ar putea rămâne fără locuri de muncă, a avertizat Andrea Green, managerul companiei de taxi Saksa Takso din Tallinn, citat de Huffington Post. Potrivit acestuia, comenzile de taxi au scăzut cu 25% în primele două luni după implementarea programului comparativ cu perioada similară din 2012.
 

Iniţiative asemănătoare au fost aplicate şi în alte oraşe

Programe asemănătoare celui din Tallinn au funcţionat în anii 1990 în oraşe mici precum Templin din Germania, Chateauroux şi Aubagne din Franţa şi Hasselt din Belgia, unde utilizarea transportului public a crescut de peste zece ori după implementarea sistemului, potrivit Citiscope. Hasselt a renunţat la program anul trecut întrucât acesta devenise nesustenabil în condiţiile în care oraşul se confrunta cu dificultăţi financiare, însă anumite categorii de persoane, precum tinerii şi vârstnicii, încă mai beneficiază de gratuitate.

În multe oraşe din Statele Unite este gratuit transportul cu autobuzele care circulă în zonele centrale şi pe rutele către campusurile universitare. Singapore a introdus transportul gratuit pe tren pentru călătoriile efectuate dimineaţa pentru a decongestiona traficul de la primele ore. Oraşul Chengdu din vestul Chinei oferă un mix de astfel de facilităţi: transport public gratuit pentru vârstnici, transport gratuit pentru 44 de linii de autobuz pe rute centrale şi transport gratuit de la 5 la 7 dimineaţa.

În martie, autorităţile locale din Paris au făcut transportul public gratuit timp trei zile pentru a reduce poluarea, care atinsese cote alarmante. Modelul Tallinnului este studiat şi ar putea fi adoptat şi de alte oraşe europene, inclusiv din Polonia şi Lituania.
 

Rezultate şi concluzii:

  • gradul de utilizare a mijloacelor de transport în comun a crescut cu 1,2%;

  • numărul rezidenţiolor din Tallinn a crescut cu 13.000 în 2013;

  • veniturile din taxe la bugetul local au crescut cu circa 10 milioane euro anul trecut;

  • veniturile pierdute prin aplicarea programului au fost de 12 milioane euro;

  • costurile de operare ale noului sistem de transport în comun sunt de două ori mai mici;

  • populaţia nu a renunţat la confortul propriei maşini;

  • mai puţini oameni aleg să meargă pe jos; • afacerile taximetriştilor sunt puse în pericol.

Principalele valute BNR - luni, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7619
Diferență: 0,1451
Ieri: 4.7627
Azi: 4.3202
Diferență: 1,1306
Ieri: 4.3164
Azi: 5.5448
Diferență: 0,3075
Ieri: 5.5297
Azi: 4.3410
Diferență: 0,9488
Ieri: 4.3386