25 - 26 noiembrie 2013 - Forumul Economic şi Comercial China-Europa Centrală şi de Est. Un moment aşteptat de ani buni în România, din perspectiva potenţialelor investiţii.
În ceea ce priveşte sectorul energetic, suntem în faţa rezultatului unei munci începute la Departamentul pentru Energie în urmă cu 11 luni şi materializate ieri, prin semnarea a patru documente importante pentru dezvoltarea proiectelor prioritare la nivelul sistemului energetic - unităţile 3 şi 4 de la Cernavodă, centrala de acumulare prin pompare Tarniţa - Lăpuşteşti, termocentralele Mintia şi Rovinari. Astfel, au fost repoziţionate pe harta investitorilor proiecte strategice pentru Sistemul Energetic Naţional, proiecte care au fost trase pe linie moartă de către foştii guvernanţi. Trebuie să spun că parte din problemele înregistrate astăzi de SEN vin tocmai din abandonarea acestor proiecte.
Forumul Economic şi Comercial China-Europa Centrală şi de Est a venit ca o consecinţă firească a demersurilor iniţiate la cel mai înalt nivel de către autorităţile din România, demersuri care şi-au atins vârful la momentul vizitei premierului Victor Ponta în China. Privesc cu atenţie evoluţia Chinei încă de la începutul anilor 2000. De altfel, în 2009, în calitate de ministru pentru IMM-uri, comerţ şi mediu de afaceri, am deschis un canal de comunicare cu China prin promovarea unui set de 24 de proiecte strategice pentru economia românească. Din păcate, lipsa de inconsecvenţă a celor care au urmat a lăsat aceste proiecte ,,la arhivă“.
Încă de la început, acest guvern şi-a propus transformarea României într-o ţară lider în domeniul energiei în această zonă a Europei. Şi cred că tot ce am făcut până acum demonstrează acest lucru. Mai mult, Europa Centrală şi de Est se poate dezvolta spectaculos în ceea ce priveşte sectorul energetic în următoarele decenii devenind o regiune mult mai independentă şi mai interesantă pentru investitori. Am vorbit încă de la începutul anului, în contextul semnării cu China Huadian Engineering a Memorandumului de înţelegere pentru construcţia unui nou grup energetic la Rovinari, despre importanţa valorificării potenţialului companiilor chineze în ceea ce priveşte investiţiile. Acelaşi lucru l-am subliniat şi în cadrul celui de-al treilea Forum de Afaceri Chino-Român desfăşurat la Beijing, în luna mai a acestui an.
China are în acest moment un avantaj extraordinar la nivel global, avantaj generat de rapida creştere economică dublată de extinderea ariei de expertiză a companiilor chineze. Sunt companii puternice care dispun de capital. În schimb, România dispune de proiecte strategice majore care, odată dezvoltate, vor avea impact la nivel regional.
Am văzut numeroase comentarii pe marginea a ceea ce înseamnă China, asupra relaţiei UE - China. Cred că este esenţial să discutăm mai aplicat, din punct de vedere economic, ceea ce se întâmplă în acest moment la nivel global. Care este puterea financiară a companiilor europene în raport cu cele din alte regiuni, care sunt cauzele scăderii competitivităţii industriei europene, care sunt proiectele pe care mizează UE în relansarea economiei regionale. Dincolo de orice argumente, dezvoltarea economică se bazează pe implementarea de proiecte. La fel de adevărat este că avem două componente care trebuie să funcţioneze în paralel - viziunea politică şi existenţa potenţialilor investitori. Acelaşi subiect a fost abordat şi de preşedintele CE, José Manuel Duráo Barroso, la al 9-lea Summit de Afaceri UE-China, care a menţionat faptul că parteneriatele strategice se bazează pe oameni, respectiv pe comunitatea de afaceri - acei oameni care creează, prin iniţiativa lor, locuri de muncă şi creştere economică, atât pentru China, cât şi pentru Uniunea Europeană.
Discursul preşedintelui Barroso este un important semnal în ceea ce priveşte viitorul şi viziunea economiei europene. Trebuie să avem o viziune extinsă asupra ceea ce înseamnă economia locală şi cea regională în context global. Economia în sine este politică la nivel global, o politică ce guvernează creşterea economică şi, implicit, bunăstarea cetăţenilor prin crearea de noi locuri de muncă şi dezvoltare datorită implementării unor proiecte cu impact direct asupra economiei locale.
Viitoarele proiecte care vor fi dezvoltate în România sunt deschise investitorilor interesaţi de piaţa locală. Partenerii chinezi, la fel ca oricare partener european, au asigurat un canal de dialog cu noi pentru aceste proiecte necesare dezvoltării sistemului energetic - retehnologizări, dezvoltare de grupuri noi, dezvoltarea de interconectări cu statele vecine.
Proiecte în valoare de aproximativ 5 miliarde euro
Documente semnate luni, 25 noiembrie:
1. Memorandum de înţelegere între Departamentul pentru Energie şi Administraţia Naţională pentru Energie din China, pentru cooperare în domeniul proiectelor nucleare (semnat între România - Departamentul pentru Energie - şi China - Administraţia Naţională pentru Energie).
2. Acord de intenţie de cooperare pentru realizarea proiectului termoelectric de la Rovinari - Complexul Energetic Oltenia (Complexul Energetic Oltenia şi compania China Huadian Corporation).
3. Înţelegere pentru reabilitarea grupurilor 3 şi 4 de la centrala termoelectrică Deva (Complexul Energetic Hunedoara şi China National Electric Engineering Co.).
4. Scrisoare de Confort - Hidro-Tarniţa SA şi Compania Sinohydro.
Constantin Niţă este ministru delegat pentru energie
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 26.11.2013