ZF 24

Raiffeisen Bank România: 3 din 10 români resimt ziua de Blue Monday ca pe una dintre cele mai dificile din an. Mai mult de jumătate devin mai precauţi cu cheltuielile, în timp ce 22% sunt mai predispuşi la decizii impulsive

Raiffeisen Bank România: 3 din 10 români resimt ziua de...

Autor: Roxana Rosu

20.01.2025, 12:05 5503

Trei din 10 români spun că resimt ziua de Blue Monday, termen inventat pentru a descrie a treia zi de luni din ianuarie, care este considerată cea mai deprimantă perioadă a anului,  ca pe una dintre cele mai dificile din an, principalele cauze ale stării de disconfort emoţional sunt vremea rece, cheltuielile excesive din perioada sărbătorilor şi oboseala acumulată, arată un studiu realizat de Raiffeisen Bank România, în colaborare cu Appinio, companie globală de cercetare a pieţei.

 Rezultatele studiului arată că Blue Monday nu este doar un mit urban, ci o realitate comună multor români, care îi afectează semnificativ, în special din punct de vedere financiar. Combinaţia dintre facturi mai mari la utilităţi, cheltuielile crescute din perioada sărbătorilor şi vremea rece creează o presiune suplimentară asupra stării de bine, în general.

Luna ianuarie este percepută de mulţi ca o perioadă de restricţii. Conform studiului, jumătate dintre respondenţi îşi reduc cheltuielile sau îşi creează un buget strict (29%), iar 60% indică un buget lunar mai mic în această perioadă.

”Blue Monday nu trebuie să devină o tradiţie deprimantă. Încurajăm românii să adopte o atitudine proactivă în gestionarea finanţelor personale, mai ales în perioadele solicitante precum începutul de an. Soluţiile pe care le punem la dispoziţie pot ajuta în monitorizarea şi optimizarea cheltuielilor, iar cu o planificare financiară personalizată şi un control mai eficient al bugetului, putem transforma această perioadă într-una de echilibru.”, declară Mihail Ion, Vicepreşedinte, Divizia Pieţe de Capital, Servicii Bancare de Investiţii şi Planificare Financiară Personală, Raiffeisen Bank România

În plus, 37% dintre respondenţi consideră că situaţia financiară le influenţează starea emoţională. În această perioadă, mai mult de jumătate dintre români (53%) devin mai precauţi cu cheltuielile, în timp ce 22% sunt mai predispuşi la decizii impulsive. De asemenea, stresul financiar este resimţit mai puternic în familiile cu copii.

Bugetele mai mici şi cheltuielile mai mari împing mulţi români să adopte soluţii de urgenţă. Astfel, peste 40% dintre români apelează la economii sau credite pentru a face faţă cheltuielilor de după sărbători, în timp ce doar 4 din 10 folosesc aplicaţii financiare pentru gestionarea bugetului.

Studiul indică un comportament mai responsabil în rândul tinerilor cu vârste între 18 şi 24 de ani. Aceştia încearcă să economisească mai mult în ianuarie, iar segmentul 18-35 ani este mai deschis către utilizarea aplicaţiilor şi a instrumentelor financiare pentru gestionarea bugetului, comparativ cu alte categorii de vârstă.

Pentru a ieşi cu bine din această perioadă, bancherii recomandă consumatorilor realizarea  unui buget pentru luna ianuarie încă din decembrie, luând în calcul cheltuielile de sărbători, prioritizarea cheltuielilor şi crearea unui fond de rezervă  pentru situaţii neprevăzute.

Raiffeisen Bank are peste 2,2 milioane de clienţi, persoane fizice şi juridice. Subisiara  locală a grupului austriac cu acelaşi nume şi a şasea cea mai mare bancă din România după active a obţinut profit de 1,26 mld. lei în primele nouă luni din 2024, rezultat în uşoară scădere faţă de nivelul de 1,3 mld. lei raportat în perioada similară din 2023.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit 2025
Cele mai citite ştiri