ZF 24

Reacţie la pierderea de rente, trebuie să trebuie şi optimizare fiscală

Reacţie la pierderea de rente, trebuie să trebuie şi optimizare fiscală

Autor: Cristian Socol

11.10.2013, 12:00 1106

Am citit cu interes sfaturile unora dintre cei mai buni specialişti în optimizare fiscală, insolvenţă şi afaceri imobiliare din România. Sunt în majoritate truisme, prezentate deja decidenţilor de politici macroeconomice.

Cât despre sfaturile de politici fiscale, la lucrurile simple propuse, analiza eficienţei plăţii TVA la încasare se va solda cu implementarea opţionalităţii acesteia, la forfetar nu se va renunţa. De acord cu măsuri urgente de combatere a evaziunii fiscale.

În rest lecţii de tipul trebuie să trebuie, principii.

La lucrurile complicate, susţinem reducerea impozitării muncii, reforma impozitului pe clădiri. În sedinţa de guvern de săptămâna trecută s-a dat aviz favorabil iniţiativei legislative privind holdingurile, dar poate nu toată lumea urmăreşte procesul legislativ.

Planul serios de reformă, cota TVA trebuie scăzută rapid, da sunt principii corecte, mai greu de pus în practică chiar acum, lucru confirmat şi de perioada în care s-a aflat la guvernare chiar structura politică a domnului avocat, unul dintre profesioniştii în optimizare fiscală.

Ce omite să spună în analiză: cum au reacţionat decidenţii politici pe care îi consiliază atunci când au mărit TVA cu 5 puncte procentuale peste noapte, cum au reacţionat decidenţii politici când au introdus impozitul forfetar de fapt impozitul minim pe cifra de afaceri şi de ce aceste măsuri propuse nu s-au luat atunci.

Vis/a/vis de mediul de afaceri aliat al guvernului, tratamentul aplicat este următorul si l-am mai spus.

► Eforturi puternice pentru identificarea corectă şi plata arieratelor, ne-am împrumutat mai mult în străinătate pentru a stimula băncile să crediteze companiile autohtone şi pentru a reduce efectul de crowding out (reducerea investiţiilor private din cauza menţinerii dobânzilor ridicate ca urmare a cererii de credit guvernamental în creştere).

► Plăţi anticipate din buget pentru ca proiectele din fonduri europene pe POS CCE (cele care au trecut de toate etapele privind respectarea parametrilor tehnico-economici) si iată acum si deblocarea acestui program.

► Rambursarea TVA într-un timp cât mai scurt, creşterea plafonului de deductibilitate pentru cheltuielile de cercetare dezvoltare, continuarea programele de stimulare a tinerilor întreprinzători, Programul Kogălniceanu, programul de GrowingUp, finanţarea schemelor de ajutor de stat în sumă de 170 milioane euro în 2013 pentru investiţii şi creare de locuri de muncă, deschiderea unei noi scheme de ajutor de stat pentru investiţii şi creare de locuri de muncă în IT şi alte domenii cu valoare adăugată ridicată în sumă de 100 milioane euro, schema de minimis în valoare de 500 milioane lei, vom aplica şi alte scheme de minimis pe termen scurt.

► Plus reducerea presiunii controlului fiscal asupra agenţilor economici prin adoptarea Single Control Act, astfel încât o inspecţie fiscală de fond pentru IMM-uri să se facă doar o singură dată la 3 ani. Codul Insolvenţei, pentru a reduce hazardul moral determinat de procedurile laxe de până acum. Reducerea birocratiei fiscale, reducerea numărului de taxe de la 113 plăţi pe an in 2012 la 41 în 2013, conform Raportului Băncii Mondiale.

Continuăm cu o schemă de garantii Programul Kogălniceanu II pentru a ajuta companiile să-şi consolideze capitalul de lucru. In 2014 reducem povara fiscala pe muncă şi căutăm extinderea TVA redusă şi la carne.

Suntem parteneri corecti cu contribuabilii corecti. Oricum, se observă în ultima perioadă o recrudescenţă majoră a celor afectaţi de pierdere de rentă din afacerile cu insolvenţa, optimizare fiscală, afaceri cu statul s.a. Este un semn bun. Vom continua să luptăm pentru ca toţi contribuabilii să-şi plătească impozitele şi taxele. Vom continua să luptăm pentru ca firmele corecte din România să nu mai fie sufocate de presiunea fiscală creată de cei care nu-şi plătesc impozitele si taxele. Din reducerea risipei in cheltuielile publice (inclusiv în investiţiile publice), imbunătăţirea colectarii şi reducerea evaziunii vom asigura si sustenabilitate pentru cheltuielile bugetare rigide si spatiul fiscal pentru măsuri de relaxare fiscală. Până atunci, suntem strânşi de chingile – şi aici sunt total de acord cu domnul avocat – măsurilor antieconomice, lipsei de viziune şi de coruptie luate în anii din urmă.  

În final o recomandare şi o întrebare. Recomandarea: lectura Raportului Tax Reforms in EU Member States 2013, disponibil aici http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/european_economy/2013/pdf/ee5_en.pdf. Întrebarea: ce înseamnă de fapt optimizare fiscală în România?

AFACERI DE LA ZERO