ZF 24

Retailerii de modă devin „magazine universale“ şi vând produse pentru locuinţă, alimente sau cosmetice

.

Autor: Cristina Rosca

05.05.2015, 13:13 439

Pe o piaţă tot mai competitivă şi în continuă mişcare retailerii trebuie să îşi adapteze portofoliul şi să aducă în România divizii pe care până recent le „păstrau“ pentru pieţele dezvoltate şi puternice. Astfel, Debenhams şi-a completat portofoliul clasic cu o parfumerie de lux, Marks&Spencer va începe să vândă şi alimente, în timp ce H&M a integrat în magazinele de haine şi divizia „Home“ de produse pentru locuinţă.

O diversificare a portofoliului îi ajută pe retaileri să câştige noi clienţi şi să „muşte“ din cota de piaţă de pe noul segment, acest lucru fiind vizibil în final în cifra de afaceri. Pe segmentul de modă, unde activează atât H&M, cât şi Marks&Spencer şi Debenhams piaţa este puternic competitivă, cele mai mari nume fiind deja prezente în România. Mai mult, nume precum Zara H&M sau C&A domină clar preferinţele românilor, care cheltuie anual 2 mld. euro pe haine şi încălţăminte. Astfel, retailerii din eşalonul secund în ceea ce priveşte cifra de afaceri încearcă să se dezvolte folosindu-se de poziţii strategice în malluri, de campanii de marketing sau de noi divizii.

În Marea Britanie retailerul Marks & Spencer vinde în acelaşi magazin şi haine, încălţări, cosmetice. Britanicii deţin însă şi o reţea de supermarketuri poziţionată în gări, aeroporturi şi zone cu trafic puternic care în România ar intra în competiţie directă cu Mega Image sau Billa.

În România compania a decis însă să mixeze cele două formate într-unul singur. Astfel, în cadrul aceluiaşi magazin de 1.650 de metri pătraţi se vor vinde şi haine şi alimente.

Primul astfel de magazin va fi deschis în centrul comercial Mega Mall, dezvoltat de sud-africanii de la NEPI, ce va fi deschis la jumătatea lunii mai. Oficialii companiei anunţaseră anterior că se gândesc să aducă această divizie şi în România, însă nu au precizat sub ce formă - dacă sunt magazine separate sau integrate în acelaşi spaţiu. Magazinul Marks&Spencer Food va fi amplasat în interiorul magazinului de modă din Mega Mall şi va vinde dulciuri, ceaiuri, vinuri, paste şi sosuri.

Compania mai deţine în Bucureşti magazine de modă în Băneasa Shopping City şi Bucureşti Mall. Alte două unităţi sunt prezente în Constanţa şi Iaşi. Au fost închise recent magazinele din AFI şi Sun Plaza. Oficialii companiei nu au precizat dacă portofoliul va fi completat şi în magazinele deja existente.

De la haine la cosmetice de lux

Retailerul de modă Marks&Spencer este prezent pe piaţa din România direct din 2012, după ce timp de 12 ani a funcţionat în franciză, brandul fiind adus de grecii de la Marinopoulos, care au mai avut şi francizele Starbucks, Sephora şi Gap. Astăzi niciunul dintre aceste branduri nu mai este în portofoliul lor, acestea sunt fie aduse de alţi francizaţi (Starbucks), fie venite direct (Sephora). Marks&Spencer a venit direct în 2012 şi a terminat anul trecut cu afaceri de circa 30 mil. lei, în creştere de la 26 mil. lei în anul anterior.

Sub noul format Marks&Spencer va intra în competiţie şi cu magazinele de modă clasice Zara, H&M sau Debenhams, dar şi cu lanţurile de supermarketuri şi cu magazinele alimentare din apropiere.

Britanicii de la Marks&Spencer vor intra în competiţie directă cu retailerul din aceeaşi ţară Debehams doar pe categoria haine şi accesorii în contextul în care aceştia din urmă şi-au diversificat la rândul lor portofoliul, însă nu cu alimente, ci cu cosmetice de lux.

Debenhams a revenit pe piaţa locală după aproape doi ani de pauză cu un magazin în Bucuresti Mall (Mall Vitan), noul francizat având în plan să deschidă două unităţi noi pe an. Potrivit datelor ZF, pentru acest an mai este planificată o deschidere în Plaza România, unde brandul a mai fost prezent când franciza era deţinută de antreprenorul Octavian Radu.

Acum, brandul britanic este adus de grupul MRPI care deţine franciza atât pentru România cât şi pentru Bulgaria, unde este deschis un magazin. Potrivit site-ului propriu MRPI este un grup bulgar cu activităţi pe piaţa imobiliară din mai multă ţări din lume, cele mai multe însă din Europa Centrală şi de Est. Astfel, grupul se ocupă atât de achiziţii de terenuri, dezvoltare imobiliară, intermediere între client şi contractori locali, cât şi de management de portofoliu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO