Interesul tinerilor faţă de investiţii a crescut în ultimii ani, Gen Z fiind generaţia care începe să investească de la cea mai fragedă vârstă, comparativ cu generaţiile anterioare, potrivit datelor Revolut, care arată că în Românai doar 21% dintre respondenţii din această categorie de vârstă spun că nu investesc.
Procentul creşte la 38% pentru segmentele de vârstă peste 55 de ani, în rândul generaţiei X şi Boomers.
Portofoliul mediu la nivelul unui utilizator Revolut din România este de 1.855 euro, cei mai tineri (18-24 de ani) începând cu portofolii mai mici, de 275 euro în medie, în timp ce utilizatorii de peste 35 ani au portofolii de peste 3.600 eurp, în medie/ utilizator (date pentru sem. I 2024).
Investitorii individuali din Generaţia Z sunt şi cei mai deschişi să investească în instrumente cu risc mai ridicat (28% dintre respondenţi). Doar 6% dintre respondenţii peste 55 de ani se declară dispuşi să investească în soluţii mai riscante.
Tinerii investitori de 18-34 de ani reprezintă 60% din totalul utilizatorilor români care folosesc Revolut pentru a investi, uşor sub media la nivelul UE, care este de 62%. Cei mai mulţi investitori din GenZ sunt înregistraţi în Belgia (72%), Olanda (70%) şi Italia (69%). Unu din patru clienţi europeni care au investit prin Revolut, în prima jumătate a anului 2024, declarau că sunt nou-intraţi în lumea investiţiilor.
Potrivit datelor Revolut, cea mai mare parte a investiţiilor făcute de GenZ, raportat la totalitatea investiţiilor pentru această categorie de vârstă, merge către obligaţiuni (45%). Investiţiile în Fonduri Flexibile de Investiţii (Money Market Funds) se află pe poziţia a doua cu 36%, urmate de tranzacţionarea de acţiuni europene sau americane (12%) şi ETF-uri europene cu 7%.
Potrivit aceluiaşi studiu, toate generaţiile recunosc că aleg partenerul pentru investiţiile personale în funcţie de transparenţa comisioanelor şi cuantumul taxelor de achitat (54% dintre respondenţii de 18-24 de ani şi 50% dintre respondenţii de peste 55 de ani).
Un alt criteriu foarte important atât pentru GenZ, cât şi pentru investitorii de peste 55 de ani este reprezentat de renumele şi încrederea în furnizorul de astfel de servicii, cu 25% pentru prima categorie de respondenţi şi 39% pentru investitorii mai maturi.
„Interesul crescut al tinerilor faţă de investiţii, fără precedent, până acum, arată o schimbare importantă a peisajului financiar. Această generaţie este mult mai interesată de investiţii şi este dornică să înveţe să-şi gestioneze banii”, a declarat Rolandas Juteika, Head of Wealth and Trading la Revolut pentru Spaţiul Economic European (EEA).
Serviciile de investiţii pentru clienţii din SEE sunt oferite de Revolut Securities Europe UAB, companie de investiţii autorizată şi reglementată de Banca Lituaniei.
Studiul privind comportamentul investiţional al europenilor a fost realizat de Dynata, pe un eşantion de 15.000 de respondenţi, reprezentativ pentru populaţia adultă din 15 ţări (Italia, Spania, Portugalia, Germania, Austria, Elveţia, România, Bulgaria, Polonia, Ungaria, Lituania, Grecia, Cehia, Croaţia, Slovacia), inclusiv 1.000 de români (martie 2024). Datele interne au fost analizate în formă agregată şi anonimizată, pentru perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2024.