ZF 24

Revoluţie sau derapaj? Deutsche Bank taie adânc în IT pentru a recupera pierderile de zeci de milioane din fuziunea cu Postbank

Revoluţie sau derapaj? Deutsche Bank taie adânc în IT...

Autor: Andrei Şerbănescu

02.06.2025, 12:37 1247

Deutsche Bank anunţă noi tăieri masive de costuri în IT: încă 50 de milioane de euro economisiţi din 2026, după ce integrarea Postbank a dat greş, informează Financial Times.

Divizia de retail a Deutsche Bank promite economii suplimentare de 50 de milioane de euro în IT începând din 2026, după ce a recunoscut că va rata obiectivul bugetar stabilit pentru 2025, ca urmare a întârzierilor prelungite în integrarea subsidiarei Postbank.

Claudio de Sanctis, şeful diviziei de retail a băncii germane, a declarat pentru Financial Times că instituţia intensifică măsurile de eficientizare a infrastructurii IT şi va elimina mai multe sisteme software şi platforme decât fusese iniţial planificat.

Acest nou plan vine ca urmare a faptului că, în luna mai, Deutsche Bank a dezvăluit acţionarilor că a obţinut doar 270 de milioane de euro în economii IT în cadrul diviziei de retail, faţă de ţinta de 300 de milioane stabilită pentru anul în curs.

De Sanctis, aflat la conducerea diviziei din vara anului 2023, susţine că acest deficit este unul temporar şi că va fi compensat prin reduceri mai mari în anii următori. „Din 2026 încolo, vom depăşi 320 de milioane de euro anual”, a declarat acesta.

Iniţial, Deutsche Bank îşi propusese să atingă economii anuale de 300 de milioane până în 2022, dar obiectivul a fost amânat cu trei ani din cauza dificultăţilor majore în procesul de unificare a sistemelor IT ale Postbank — bancă achiziţionată în 2010 — cu restul operaţiunilor retail din Germania.

Aşa-numitul Proiect Unity, ce a presupus migrarea a 12 milioane de clienţi şi a miliarde de date, a cauzat haos în 2023: disfuncţionalităţi interne grave, sisteme prăbuşite şi mii de clienţi rămaşi fără acces la fonduri. Autoritatea de Supraveghere Financiară din Germania (BaFin) a intervenit trimiţând un monitor special şi aplicând o amendă instituţiei.

Cu venituri anuale de 9,4 miliarde de euro în 2024, banca privată a Deutsche este una dintre cele mai mari divizii ale grupului, dar istoric s-a confruntat cu probleme de profitabilitate, din cauza costurilor ridicate. Deşi a generat 31% din veniturile totale ale băncii, a contribuit cu doar 23% la profitul înainte de taxe.

Divizia se află în plină campanie de reducere a costurilor: numărul angajaţilor a scăzut de la 38.500 la finalul lui 2023 la 36.800 în primul trimestru din 2025, iar 200 din cele 1.400 de sucursale au fost închise. Planul continuă cu alte 2.000 de concedieri şi închiderea a zeci de agenţii.

Indicatorul-cheie de eficienţă, raportul costuri/venituri, s-a îmbunătăţit de la 81% la 71%, dar rămâne semnificativ mai slab decât media grupului (61%). Predecesorul lui de Sanctis, Karl von Rohr, fixase ca obiectiv o valoare între 60% şi 65% până în 2025.

Cu toate acestea, de Sanctis susţine că banca trece acum într-o nouă etapă, orientată spre creştere, investind în managementul averilor şi digitalizare.

Cheltuielile vor fi „limitate la ceea ce ne putem permite pentru a atinge raportul costuri/venituri aşteptat”, a spus el. Totuşi, banca plănuieşte angajarea a până la 200 de specialişti în consultanţă financiară şi dezvoltarea unei platforme digitale de investiţii, menită să încurajeze clienţii de retail din clasa medie să investească mai mult pe pieţele de capital.

„Trebuie să poţi interacţiona eficient şi calitativ cu clientul pe o platformă digitală. Dacă un german obişnuit are nevoie mereu să se vadă cu un consilier pentru un plan de pensii, nu este un model sustenabil”, a spus de Sanctis.

Deşi dezvoltarea internă a unei astfel de tehnologii rămâne o opţiune, surse apropiate subiectului sugerează că o achiziţie sau un parteneriat extern ar fi mai rapid şi mai rentabil.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels